Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان "دانشگاه گوتنبرگ" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند شاخص توده بدنی یا بی ام آی بالا با افزایش خطر مرگ و احتمال بستری طولانی مدت افراد مبتلا به کرونا در آی سی یو مرتبط است.

نتایج یافته‌های مطالعه اخیر محققان سوئدی حاکی از ان است که احتمال بستری طولانی مدت بیماران مبتلا به کرونای دارای بی ام آی بالا در بخش آی سی یو بیشتر است و این موضوع احتمال مرگ آنها را نیز افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس مطالعه جدیدی که این هفته در مجله " PLOS ONE" منتشر شد، محققان دانشگاه گوتنبرگ نشان دادند که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با  شاخص توده بدنی بالا (BMI) احتمال آنکه مدت طولانی در آی سی یو بستری شده و جان خود را از دست دهند، بیشتر است.

گفتنی است پیشتر نیز محققان گفته بودند شاخص توده بدنی بالا یک عامل خطرناک در ابتلا به کووید-۱۹ شدید محسوب می‌شود. چاقی علاوه بر اینکه خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد؛ ثابت شده که نیاز به تنفس مکانیکی مرتبط با سایر بیماری‌های عفونی تنفسی مانند آنفلوآنزا و ذات الریه را نیز افزایش می‌دهد.

در مطالعه جدید محققان داده‌های ۱۶۴۹ بیمار مبتلا به کووید -۱۹ را تجزیه و تحلیل کردند. تمام بیماران مورد بررسی قرار گرفته این مطالعه که بالای ۱۸ سال بودند، طی یک بازه زمانی مشخص به دلیل ابتلا به این بیماری در بخش آی سی یو بستری شده بودند و داده‌های قد و وزن تمامی آنها نیز در دسترس بود. اکثر افراد مورد مطالعه شاخص توده بدنی بالایی داشتند. ۳/۷۸ درصد اضافه وزن داشتند. ارتباط معنی داری بین افزایش شاخص توده بدنی و احتمال بستری شدنی طولانی تر(بیش از ۱۴ روز) و در نتیجه خطر افزایش مرگ افراد مشاهده شد.

محقان دریافتند افرادی که دارای شاخص توده بدنی ۳۵ کیلوگرم در متر مربع یا بیشتر بودند احتمال طولانی تر شدن زمان بستری و خطر مرگ آنها دوبرابر بود. محققان اظهار کردند چاقی یک عامل خطرناک در تشدید این بیماری محسوب می‌شود و به همین دلیل پزشکان میبایست به شاخص توده بدنی بیماران مبتلا به این بیماری توجه کنند.پیشنهاد می‌کنیم که افراد چاق مبتلا به این بیماری هنگام بستری شدن در بیمارستان تحت نظارت بیشتری قرار گیرند./ایسنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شاخص توده بدنی آی سی یو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟

به گزارش مدیسن نت، محققان تاکید کردند که خطر سرطان ثانویه برای هر بازمانده سرطان سینه بسیار کم است. با این حال، نسبت به افرادی که هرگز سرطان سینه نداشته اند، این خطر افزایش می‌یابد.

«آنتونیس آنتونیو»، نویسنده ارشد این مطالعه از بخش بهداشت عمومی و مراقبت‌های اولیه در دانشگاه کمبریج در بریتانیا، خاطرنشان کرد: «این بزرگترین مطالعه تا به امروز برای بررسی خطر ابتلا به سرطان دوم در بازماندگان سرطان سینه است.»

تیم او داده‌های بیش از ۵۸۰ هزار زن و بیش از ۳۵۰۰ مرد بازمانده از سرطان سینه را که در مجموعه داده‌های ملی ثبت سرطان بریتانیا ثبت‌نام کرده بودند، بررسی کردند. همه آن ها تشخیص اولیه سرطان سینه شان بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ انجام شده بود.

این تیم گزارش داد که زنان نجات یافته از سرطان سینه در مقایسه با زنانی که قبلاً هرگز سرطان سینه نداشته اند، دو برابر با احتمال ایجاد تومور در سینه دیگر روبرو بودند.

این مطالعه نشان داد که برای بازماندگان مرد (که سرطان سینه در آن ها یک بیماری بسیار نادر است)، احتمال ابتلا به سرطان در سینه دیگر ۵۵ برابر افزایش یافته بود.

در مورد دیگر انواع تومور، زنان نجات یافته از سرطان سینه در مقایسه با زنان بدون سابقه سرطان سینه، ۸۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر، ۵۸ درصد خطر ابتلا به لوسمی میلوئیدی و ۲۵ درصد بیشتر با احتمال ابتلا به سرطان تخمدان روبرو بودند.

سن بیمار در نخستین تشخیص سرطان سینه نیز مهم بود: زنانی که قبل از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان تشخیص داده شده بودند، ۸۶ درصد بیشتر با احتمال ابتلا به سرطان دوم مواجه شدند، در حالی که زنانی که برای نخستین بار پس از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان سینه شده بودند، تنها ۱۷ درصد بیشتر مستعد ابتلا به تومورهای ثانویه سرطانی بودند.

چرا سن مهم بود؟ به گفته تیم آنتونیو، احتمال دارد زنانی که در جوانی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند نسبت به زنانی که سرطان‌هایشان در مراحل بعدی زندگی ظاهر می‌شود، حامل ژن‌های مرتبط با سرطان باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)
  • بالا رفتن سن سالمندی از دیدگاه عموم
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟