فیلم کودک از نگاه کودک و نوجوان
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۸۵۲۹۷
خبرگزاری مهر، گروه استانها: سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان روز گذشته و با برگزاری اختتامیه و اعطای جوایز به کار خود پایان داد. این جشنواره در کنار تمام زرق و برق و ریخت و پاشها، مخاطبان بسیار مهمی دارد، آیندهسازان این مرز و بوم یعنی کودکان و نوجوانان مهمترین مخاطبان این جشنواره هستند و حتی پروانه زرینی نیز برای آنها اختصاص یافته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در دورههای اخیر جشنواره، کودکان و نوجوانان شانس حضور به عنوان «داوران کودک و نوجوان» را پیدا کرده و با ثبت نام در پرتال جشنواره میتوانند آثار را در سالن سینما و پلتفرمهای مجازی تماشا و به هر کدام از آثار در قالب سه گزینه «ضعیف، متوسط، خوب» رأی دهند. این امکان بهترین فرصت برای شناخت ذائقه کودکان و نوجوانان است و با تحلیل آرا آنها برگزار کنندگان و سیاستگذاران جشنواره میتوانند نوع نگاه مخاطب کودک و نوجوان را تحلیل کنند.
در دوره سی و چهارم جشنواره فیلم کودک جایزه بهترین فیلم از هیأت داوران اصلی جشنواره به «پسران دریا» ساخته افشین هاشمی و حسین قاسمی رسید. در حالی که داوران کودک و نوجوان پروانه زرین بهترین فیلم را به «بامبالا» ساخته سیدجمال سیدحاتمی دادند. این تناقض و تفاوت در دورههای قبلی جشنواره هم وجود دارد.
در دوره سی و سوم نیز کودکان و نوجوانان بازیگوشها از نادره ترکمانی را بهترین فیلم دانستند و هیأت داوران اصلی پروانه زرین بهترین فیلم را «به بچه گرگهای دره سیب» و «خورشید» دادند. در دوره سی و دوم نیز «قطار آن شب» و «اقیانوس پشت پنجره» بهترین فیلمها از نگاه داوران کودک و نوجوان بودند و «بیست و سه نفر» پروانه زرین بهترین فیلم را از هیأت داوران گرفت.
این عدم یکسانی بین انتخابهای هیأت داوران اصلی جشنواره و داوران کودک و نوجوان یکی از مسائلی است که به چگونگی سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک برمیگردد. در این جشنواره مشخص نیست که چه فیلمی، فیلم کودک است و هم فیلمهای برای کودکان و هم فیلمهایی درباره کودکان وجود دارد. از همین روی معمولاً آثاری که برای کودکان هستند تأثیرگذاری زیادی روی هیأت داوران ندارند و از طرفی فیلمهای درباره کودکان به دلیل حس و حال سینمایی قویتر برای بزرگسالان، هیأت داوران را تحت تأثیر قرار میدهند، اما کودکان را نه.
با این حال حضور کودکان و نوجوانان در قامت داور در جشنواره فیلم کودک و دادن حق رأی و اختصاص جایزهای ویژه آنها، یکی از بخشهای مهم این جشنواره است که از طرفی به درگیر شدن مخاطبان اصلی جشنواره در آن کمک میکند و از طرف دیگر امکان نگاه با دید کودکانه را برای سینماگران عرصه کودک فراهم میسازد. در دوره سی و چهارم جشنواره فیلم کودک نیز داوران کودک و نوجوان در بسیاری از شهرهای ایران موفق به تماشا آثار شدند و در اصفهان نیز این داوران در سینمای فلسطین به تماشا ۲۳ اثر نشستند.
باید بخش داوران کودک و نوجوان از هم تفکیک شود
آئین عظیمیان، یکی از داوران نوجوان جشنواره سی و چهارم درباره کیفیت آثار جشنواره به خبرنگار مهر میگوید: کیفیت آثار متأسفانه پایین بود و تنها دو فیلم در سالن اختصاصی داوران کودک و نوجوان توانست توجهات را جلب کند. بسیاری از بچهها انتظار تماشا آثار خوبی در جشنواره را داشتند، اما این اتفاق رخ نداد و اکثر بچهها ناراضی از سالن سینما بیرون میرفتند.
این داور نوجوان فیلمهای «یدو» و «بَلیط» را به عنوان آثار مورد علاقه خود عنوان و توضیح میدهد: این دو فیلم از نظر کارگردانی و بازیها توانستند مخاطبان نوجوان و حتی کودک را درگیر کنند و بدون هیچ مشکلی به تماشا آنها نشستم.
او اضافه میکند: در بسیاری از آثار بازیها و کارگردانی خوبی را مشاهده کردیم، اما مضمون خاصی در فیلم نبود. یعنی پس از پایان اثر به خود میآمدیم و میدیدیم هیچی از فیلم، داستان، روایت و غیره متوجه نشدیم. بیشتر پویانماییهای جشنواره هم همین مشکل را داشت، اما مفهوم خاصی نداشتند.
عظیمیان با بیان اینکه «باید بخش داوران کودک و نوجوان از هم تفکیک شود»، تاکید میکند: در این دوره از جشنواره داوان شش تا ۱۶ سال در کنار هم مینشستند و داوری آثار را بر عهده داشتند، بین دنیای کودک و نوجوان فاصله زیادی است و باید تفکیک بین این دو گروه صورت گیرد. زیرا بسیاری از فیلمهای کودک که در سالن با استقبال کودکان همراه بود، برای گروه نوجوان جذابیتی نداشت و بر عکس این اتفاق هم رخ میداد. این اتفاق در امتیاز دهی به آثار نیز مشکل ایجاد کرده و امیدوارم مانند دوره سی و دوم، داوران کودک و نوجوان و آرا آنها تفکیک شود.
موسیقی و فانتزی دو رکن مهم فیلمهای کودکانه
اما در طرف دیگر رادمان عطابخش، داور کودک جشنواره که تقریباً همه آثار جشنواره را دیده، به خبرنگار مهر میگوید: از «بام بالا» و «شهر گربه» خوشم آمد، این دو فیلم بخاطر رنگ و آبی که داشتند و ریتم تند فیلم باعث شد من آنها دوست داشته باشم. این فیلمها باحال بودند و بخاطر موسیقیهایی که داشتند باعث شدند که در سالن سینما خسته نشوند.
او نظری بر خلاف هیأت داوران و حتی داوران نوجوان دارد و ادامه میدهد: فیلمهایی مثل «پسرم رسول» و «لیپار» را دوست نداشتم و چیز زیادی از آنها متوجه نشدم. به طور کلی فیلمهایی که شاد بودند و برای بچهها ساخته شده بودند را بیشتر دوست داشتم.
این داور کودک از اینکه توانسته بسیاری از آثار را ببیند خوشحال است و فکر میکند که در جشنواره باید آثار پویانمایی بیشتری وجود داشته باشد تا بچهها در سالن سینما خسته نشوند. از طرفی او اعتقاد دارد که فیلمهایی که با رگههای فانتزی نظیر «بام بالا» و آمیخته با موسیقی برای بچهها جذابتر است و باعث خنده این مخاطبان مهم جشنواره میشود.
با این اوصاف به نظر میرسد که با توجه به ذائقههای مختلف در میان هر رده سنی باید با توجه به نظرات داوران کودک و نوجوان که عصارهای از سلیقه نسل خود هستند به ساخت آثار بیشتری برای کودک و نوجوان پرداخت. آثاری که سال به سال در جشنواره کمتر میشود و بیشتر به سمت درباره کودک میروند. حتی بسیاری از فیلمها مخاطب نوجوان را هدف قرار دادهاند و در سال اخیر حتی یک پویانمایی بلند نیز در بین آثار جشنواره دیده نمیشد تا کودکان بتوانند از دیدن آن لذت ببرند.
کد خبر 5327567منبع: مهر
کلیدواژه: جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان سی و چهارمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا واکسن کرونا کرمانشاه شیراز شیوع کرونا گرگان ایلام یادروز حافظ عکس استانها سیدابراهیم رئیسی نیروی انتظامی داوران کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودک کودکان و نوجوانان دوره سی بهترین فیلم هیأت داوران سالن سینما فیلم هایی فیلم ها بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۵۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همه چیز درباره بخش نوعی نگاه، فیلم کوتاه و سینه فونداسیون کن ۲۰۲۴
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت جشنواره فیلم کن، در حالی که پیشتر اعلام شده بود زاویه دولان، بازیگر، کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده کانادایی، رییس هیات داوران بخش نوعی نگاه هفتاد و هفتمین دوره جشنواره کن است، اکنون اسامی اعضای هیات داورانی که وی را همراهی میکنند، اعلام شده است.
مایمونا دوکور فیلمنامهنویس و کارگردان فرانسوی-سنگالی، اسماً المدیر کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده مراکشی، ویکی کریپس بازیگر آلمانی-لوکزامبورگ و تاد مک کارتی منتقد، کارگردان و نویسنده فیلم آمریکایی اعضای گروه داوران این بخش را تشکیل میدهند تا برندگان جوایز بخش نوعی نگاه را که فیلمهای هنری و اکتشافی نویسندههای جوان را به نمایش میگذارد، انتخاب کنند.
امسال ۱۸ فیلم از جمله ۸ فیلم اول انتخاب شدهاند تا در این بخش نمایش داده شوند.
«وقتی نور میشکند» ساخته رونار رونارسون نیز به عنوان فیلم افتتاحیه بخش نوعی نگاه انتخاب شده که چهارشنبه ۱۵ مه ۲۰۲۴ (۲۶ اردیبهشت) آغازگر این بخش خواهد بود.
در روز معرفی فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴، اسامی ۱۵ فیلم از این بخش معرفی شد که شامل این فیلمها بودند:
«نورا» ساخته توفیق الزیدی
«بی شرم» ساخته کنستانتین بویانوف
«پادشاهی» ساخته جولین کولونا
«بیست خدا!» ساخته لویی کورووازیه
«چه کسی اجازه داد سگ گاز بگیرد؟» ساخته لتیتا دوچ
«سگ سیاه» ساخته گوان هو
«دهکده کنار بهشت» ساخته مو هاراوه
«سپتامبر میگوید» ساخته آریان لابِد
«تاریخ سلیمان» ساخته بوریس لوژکین
«لعنت شده» ساخته روبرتو مینروینی
«در مورد تبدیل شدن به مرغ شاخدار» ساخته رونگانو نیونی
«آفتاب من» ساخته هیروشی اوکویاما
«سانتوش» ساخته ساندیا سوری
«ویت و نام» ساخته تریونگ مینچ زی
«آرماند» ساخته هالفدام اولمن تونده
و اوایل هفته ۳ فیلم دیگر به این بخش اضافه شدند تا شمار این بخش به ۱۸ فیلم برسد:
«نیکی» ساخته سلین سالت
«وقتی نور میشکند» ساخته رونار رونارسون
«جریان» ساخته جینتس زیلبالودیس
بخش فیلم کوتاه و سینه فونداسیون
در همین حال اعضای داوران بخش فیلم کوتاه و سینه فونداسیون و فیلمهای این ۲ بخش نیز به تازگی معرفی شدند.
لوبنا آزابال بازیگر بلژیکی به عنوان رییس در کنار ماری کاستیل منشن شار بازیگر فرانسوی، پائولو مورتی مدیر سینماهای هنری از ایتالیا، کلودین نوگارت تهیه کننده و کارگردان فرانسوی و ولادیمیر پریشیچ کارگردان و فیلمنامهنویس صرب، نخل طلای فیلم کوتاه و ۳ جایزه سینه فونداسیون را که به فیلمهای مدرسههای فیلمسازی اختصاص دارد، اهدا خواهند کرد.
هیات داوران برندگان را از میان ۱۱ فیلم بخش رقابتی فیلم کوتاه و ۱۸ فیلم منتخب سینه فونداسیون تعیین میکنند.
۱۱ فیلم کوتاه امسال که از بین ۴۴۲۰ فیلم ارسال شده انتخاب شدهاند، از ۱۰ کشور آذربایجان، برزیل، بلغارستان، کانادا، چین، کرواسی، فرانسه، کوزوو، لیتوانی، پرتغال و آمریکا در بخش رقابتی ارایه خواهند شد. نخل طلای فیلم کوتاه شنبه ۲۵ می (۵ خرداد)، در مراسم اختتامیه هفتاد و هفتمین جشنواره کن اهدا میشود.
فیلمهای بخش کوتاه
«ولسلست» ساخته اریک بریش از فرانسه، ۱۵ دقیقه
«منتظر هستی» ساخته رازوماتی اگلی از لیتوانی، ۹ دقیقه
«انگار که رفتهای» ساخته آذر گولیف از آذربایجان، ۱۵ دقیقه
«زخمهای زیبا» ساخته رافائل ژوزو از فرانسه، ۱۵ دقیقه
«در راه» ساخته سمیر کاراهدا از کوزوو، ۱۵ دقیقه
«در مسیر آبها» ساخته ویو لی از چین، ۱۵ دقیقه
«کاملا عجیب و غریب» ساخته آلیسون مک آلپاین ازکانادا، ۱۵ دقیقه
«چای» ساخته بلیک رایس از آمریکا، ۱۲ دقیقه
«آمارلا (زرد)» ساخته آندره هایاتو سایتو از برزیل، ۱۵ دقیقه
«مردی که نمیتوانست ساکت بماند» ساخته نبویشا اسلیپچویچ از کرواسی، ۱۳ دقیقه
«بد برای یک دقیقه» ساخته دنیل سوارس از پرتغال، ۱۵ دقیقه
فیلمهای بخش سینه فونداسیون
بخش سینه فونداسیون در بیست و هفتمین دوره برگزاری خود، ۱۸ فیلم کوتاه (۱۴ فیلم اکشن زنده و ۴ فیلم انیمیشن) را از بین ۲۲۶۳ فیلم که از سوی دانشکدههای فیلم سراسر جهان ارسال شدهاند، انتخاب کرده است. فیلمی از یک کارگردان سنگاپوری ساکن استرالیا، یک هندی و یک لیتوانیایی ساکن بریتانیا، یک روسی ساکن جمهوری چک و ۳ فیلم کوتاه ساخته شده در مدرسههای فیلم آمریکایی ساخته شده توسط فیلمسازان روسی، چینی و بریتانیایی که در این بخش جای دارند؛ نشان دهنده جابهجایی خلاقیت از نقطهای به نقطه دیگر جهان است.
هیات داوران جوایز این بخش را در مراسمی که روز پنجشنبه ۲۳ می (۳ خرداد) در تئاتر بونوئل برگزار میشود، اهدا میکنند.
فیلمهای این بخش عبارتند از:
«مرد کلاغی» ساخته یوهان عبدالنور، آلبا، لبنان، ۸ دقیقه
«عشق ممنوعه» ساخته ژیوِن کونگ از آکادمی فیلم پکن، چین، ۴۰ دقیقه
«این نیز میگذرد» ساخته دوویداس دراکشاس، مدرسه فیلم لندن، بریتانیا، ۲۷ دقیقه
«اکوها» ساخته رابینسون دروسوس، انساد، فرانسه، ۷ دقیقه
«ما و آنها» ساخته نیکلاس دومارت از لو فمیس، فرانسه، ۲۰ دقیقه
«ترمینال» ساخته ایست الیوت، ازNYU، آمریکا، ۱۸ دقیقه
«ارتفاع» ساخته گابریل اسدراس، دانشگاه گوادالاخارا، مکزیک، ۲۸ دقیقه
«در روح» ساخته نیکولو فولین از مرکز تجربی فیلمسازی، ایتالیا، ۱۴ دقیقه
«دندان گوزن» ساخته سیف هماش از دانشگاه دارالکلیمه، فلسطین، ۱۶ دقیقه
«علف ها» ساخته پولا کازاک، فامو، جمهوری چک، ۱۴ دقیقه
«هرج و مرجی که او پشت سر گذاشت» ساخته نیکوس کولیوکوس، دانشگاه ارسطو تسالونیکی، یونان، ۳۳ دقیقه
«جنگل اکوها» ساخته یوری لیم، دانشگاه ملی هنر کره، کره جنوبی، ۲۲ دقیقه
«خرگوش کوچک بودن» ساخته مانسی ماهشواری، NFTS، بریتانیا، ۹ دقیقه
«آفتابگردانها اولینهایی بودند که میدانستند…» ساخته چیداناندا اس نایک، FTII، پونا، هند، ۱۶ دقیقه
«شکوفه های پژمرده» ساخته لیونل سیه، AFTRS، استرالیا، ۱۴ دقیقه
«بیرون از پنجره از طریق دیوار» ساخته آسیا سگالوویچ، دانشگاه کلمبیا، آمریکا، ۲۲ دقیقه
«سه» ساخته توسط امی سانگ، دانشگاه کلمبیا، آمریکا، ۱۵ دقیقه
«زمان پاپ نیست» ساخته آمیت واکنین، دانشگاه تل آویو، اسراییل، ۱۴ دقیقه
کد خبر 6088476