Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شامگاه پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی کارگروه رسانه و فضای مجازی چهارمحال و بختیاری به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در کشور را لکنت زبان در گفتگو با مردم دانست و افزود: اگر مشکلی دیده می‌شود در بیان آن با مردم به درستی عمل نمی‌شود که بخشی از آن به نظام رسانه‌ای کشور مربوط است، اما به طور کلی رسانه‌ها در این شرایط می‌توانند نجات دهنده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او شفافیت را فراتر از ارائه بیانیه‌ها دانست و از قرارگیری قرارداد‌ها در نظام شیشه‌ای و امکان لغو قرارداد‌های خارج از این نظام به عنوان یک راهکار نام برد و در ادامه تصریح کرد: موضوع شفافیت نیازمند افرادی است که در زبان خود شکاف ساز و شکاف پرداز نباشند.

بیشتر بخوانید

قطب‌های فرهنگی چهارمحال و بختیاری نیازمند نگاه‌های کشوری

امامی جامعه مطلوب را جامعه‌ای بیان کرد که در مجموعه متنابهی از شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی در حد میانه قرار گیرد و یادآور شد: فرهنگ عمومی به معنای حد میانه‌ای از فرهنگ‌های عبادی، اقتصادی و شهری تمام افراد است.

او افزود: تعریف حد میانه در شاخص سیاسی به سختی امکان‌پذیر است چرا که نمودار ۲ قطبی بودن این حوزه به نوعی پر رنگ‌تر شده و حد وسط نادیده گرفته می‌شود که لازم است این موضوع با ایجاد رسانه‌های اعتماد ساز تعدیل شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی اعتراض به اشتباهات را نیاز جامعه دانست و گفت: این اعتراض باید در یک فضای امنیت ساز و با باز تولید اعتماد و در مقابل اعتراض ایمنی‌سوز شکل بگیرد.

امامی درباره راهکار‌های حل معضلات نشریات نیز به موضوع تامین نیاز‌های اجتماعی اصحاب رسانه از طریق صندوق بیمه هنر اشاره و تصریح کرد: در صورتی که شرایط ناشی از شیوع کرونا موجب از بین رفتن شاخص استمرار تولید نشریه‌ای در استان‌ها شده است می‌توان با شناسایی و معرفی این نشریات شرایط را برای ارائه برخی حمایت‌ها و باز نشر این نشریه فراهم کرد.

او در خصوص آگهی‌های قابل انتشار در نشریات و بازنگری دستورالعمل‌ها در این زمینه اظهار داشت: تلاش می‌شود این موضوع در سطح هیات وزیران به منظور برگشت آگهی‌ها به فضای مطبوعات بررسی شود، اما باید در کنار آن به ظرفیت‌های فضای مجازی نیز توجه شود چرا که هدف قانون بر اصل اطلاع‌رسانی گسترده در این مورد است.

امامی حرکت در مسیر تبدیل شاخص‌های کمی به کیفی برای بهره‌مندی رسانه‌ها از برنامه‌های حمایتی را نیز مهم بیان کرد و گفت: لازم است رسانه‌هایی که نقش خوبی در آگاهی بخشی و ارائه نقد صحیح دارند، حمایت‌های بیشتری را نیز به خود اختصاص دهند.

او بر حفظ و ارتقای نقش شورا‌های فرهنگ عمومی تاکید کرد و گفت: در زمانی که ریل توسعه برخی موارد را با خود همراه کرده است، نیاز است این شورا برای جلوگیری از بروز مشکلات و مدیریت‌های فرهنگی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی داشته باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی همچنین به وحدت و الفت مردم ۲ استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در مسائل تاریخی و فرهنگی اشاره و تصریح کرد: رسانه‌ها می‌تواند با مدیریت افکار عمومی اطلاع‌رسانی صحیحی در موضوع آب داشته باشند و علاوه بر بیان نگرانی‌ها و ناراحتی‌های مردم بحث تعارض منافع را نیز در نظر بگیرند.

امامی با بیان اینکه رسانه متعهد و مسوول به دنبال ارائه اطلاعات و آگاهی بخشی در حوزه تعارض منافع است، یادآور شد: کار رسانه به تحلیل امنیتی مربوط نیست بلکه باید در جایگاه تحلیل اجتماعی وارد شود و نبض جامعه را دریابد.

نگاه سیاسی به مقوله فرهنگ می‌تواند آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد

بیژن نوباوه وطن عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست هم‌اندیشی درباره اصلاح قانون مطبوعات گفت: موارد مربوط به این اصلاحیه در دوران دولت‌های نهم تا دوازدهم بار‌ها از طرف مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گرفت، اما این موضوع همچنان بی‌نتیجه مانده است.

او با بیان اینکه فرصت اندکی از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم سپری شده است، افزود: همسویی مجلس و دولت در حال شکل‌گیری است که امید می‌رود مشکلات و مسائل مختلف در ادامه این همفکری‌ها به ویژه در بحث رسانه و فضای مجازی به سرانجام مطلوبی برسد.

نوباوه وطن تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بر موضوعات و درخواست‌های مردمی در حوزه فرهنگ واقف است، اما با وجود قانون‌گذاری‌های مختلف، حاکم نبودن ضوابط، مشکلاتی را به وجود آورده است که در این مورد، بحث فاصله‌های فکری عده‌ای از مسوولان و نگاه سیاسی آنان به مقوله فرهنگ آسیب‌هایی را به دنبال داشته است.

او گفت: پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین حادثه فرهنگی محسوب می‌شود که تمامی ابعاد آن با توان مردمی مدیریت شده و به پیش می‌رود و این نشان دهنده وجود ظرفیت‌های بالای فرهنگی در جامعه است و اگر گاهی بحث کمبود اعتبارات و بودجه‌ها در حوزه فرهنگ مطرح می‌شود می‌توان آن را ناشی از سوء مدیریت‌ها دانست.

نوباوه وطن ساختار سازی در حوزه فرهنگ را مقدم بر برنامه‌سازی دانست و اظهار داشت: در موارد مربوط به فضای مجازی هدف اصلی بر حمایت از حقوق کاربران متمرکز شده است و تا زمانی که در این فضا تعارض منافع وجود دارد برخی از داخل و عده‌ای نیز از خارج کشور به مخالفت با آن می‌پردازند چرا که هدف دشمنان در ابتدا از بین بردن مبانی فرهنگی و در ادامه آن ضربه زدن به اقتصاد و سیاست است.

او افزود: مسیری که در دولت سیزدهم دنبال می‌شود مسیر صحیحی است اگر چه بدون خطا نخواهد بود و لازم است از این مسیر صحیح از دولت حمایت شود و تا زمانی که دشمنان در صحنه حاضر هستند ضروری است که همه برای کار در عرصه آماده باشند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای فرهنگ عمومی رسانه و فضای مجازی فرهنگ عمومی فضای مجازی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۹۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: نقشه مهندسی فرهنگی استان که براساس اسناد بالادستی تهیه شده، آماده رونمایی است.

جواد قناعت امروز پنجشنبه (۶ اردیبهشت) در اولین شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: سیاست دولت در مباحث فرهنگی پیاده‌سازی گفتمان انقلاب در راستای هویت اسلامی - ایرانی است که در همین راستا دولت در کنار اقدامات زیر ساختی به موضوع فرهنگ هم توجه کرده است.

استاندار با بیان اینکه فعال سازی جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ها یکی از این موارد در دولت سیزدهم است، افزود: این شورا قرارگاه سیاست گذاری در سطح استان است.

قناعت گفت: در سال ۱۴۰۲ ما فعال شدن شورای پاسداشت زبان فارسی را داشتیم، این مهم قانون است و مصوبه شورای فرهنگ عمومی را دارد.

وی خواستار جدی گرفتن مصوبات شورای فرهنگ عمومی توسط دستگاه ها شد و افزود: شورای فرهنگ عمومی قرارگاه سیاست گذاری است لذا اولویت ها باید مشخص و دستگاه ها در این جلسات حضور منظمی داشته باشند.

استاندار افزود: برخی موضوعات و تصمیم ها همانند پاسداشت زبان فارسی گرچه شاید برای داخل موضوع کوچکی باشد اما رسانه های دنیا برای آن واکنش نشان می دهند لذا در شورای فرهنگ عمومی باید با مطالعه وارد شد.

قناعت گفت: بزرگداشت مفاخر و نقشه مهندسی استان، پیوست گردشگری و پیوست فرهنگی از موضوعات مطرح شده در این شورا بود، بخش عمده سند جنبه ایجابی و بخشی سلبی است و اگر افراد در قالب گردشگری بخواهند فضای استان را خدشه دار کنند باید ورود کرد.

به گفته وی، آمریکا با قدرت عظیم نظامی در صحرای طبس بدون اینکه ما گامی برداریم درگیر طوفان شن شد و بزرگترین هواپیماهای آمریکا زمین گیر شدند. باید معجزه پنجم اردیبهشت در عرصه‌های ملی جدی دیده شود.

قناعت با بیان اینکه برای اجرای برخی پروژه ها اعتبارات ملی داریم، گفت: نیاز است دستگاه های متولی، مطالبات خود را از مرکز پیگیری کنند تا شاهد پیشرفت فیزیکی بیشتری در پروژه ها باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین
  • فعالیت های فرهنگی در فرودگاه های کشور +فیلم
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه