Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی برنامه های مرکز خدمات تخصصی سنگ این واحد در راستای کمک به توسعه صنعت سنگ محلات و افزایش ارزش افزوده این صنعت در کشور و منطقه را تشریح کرد.

علی اصغر غفارزاده در گفت و گو با ایسنا در حاشیه حضور جهاد دانشگاهی استان در سیزدهمین نمایشگاه سنک ایران در نیم‌ور محلات اظهار کرد: جهاد دانشگاهی ۱۴ سال است که در شهرستان محلات حضور دارد و حضورش را با راه اندازی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی نیم‌ور آغاز کرده است و همواره استقبال و کمک های بسیار خوبی از سوی خیرین و مسئولان منطقه از اقدامات این نهاد صورت کرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در اوایل دهه ۹۰ تصمیم جهاد دانشگاهی بر این بود که در کنار فعالیت های آموزشی، فعالیت در حوزه های پژوهشی و کاربردی و مراکز خدمات تخصصی و شرکت های دانش بنیان را نیز در محلات پیگیری کند.

وی با بیان اینکه در آنزمان مهمترین چالشی که در منطقه وجود داشت در حوزه صنعت سنگ بود گفت: به هر حال سنگ یکی از بخش های مهم اقتصادی شهرستان محلات است و در سال های اخیر پیشرفت های خوبی در این حوزه در منطقه اتفاق افتاده و تاثیرات اقتصادی مثبتی داشته ولی احساس کردیم که در این حوزه قابلیت انجام کار زیاد است و جای جهاد دانشگاهی باتوجه به اینکه تنها مجموعه آموزش عالی در نیم‌ور بود در این عرصه خالی است.

غفارزاده افزود: این شهر نسبتا کوچک نبض بازار سنگ را در دست دارد پس پیگیر ایجاد مرکز خدمات تخصصی در منطقه شدیم که در سال ۹۰ راه اندازی شد ولی آنگونه که انتظار می رفت موفقیتی که مد نظر بود اتفاق نیفتاد و پس از مدتی فعالیت های این مرکز ملغی شد ولی در دوره جدید مدیریتی جهاد دانشگاهی با توجه به شناختی که از منطقه وجود داشت و از طرفی ظرفیت بسیار خوبی که منطقه و البته دیگر واحدهای جهاد دانشگاهی در بحث صنعت و معدن  کشور داشتند و دارند، بر آن شدیم  که این مرکز را احیا کنیم.

وی گفت: در اولین گام لازم بود که به فعالان عرصه سنگ منطقه در این زمینه اطلاع رسانی کرده و اعلام کنیم که در خصوص ارائه خدمات تخصصی در این حوزه آمادگی ارائه خدمت داریم.

غفارزاده اظهار کرد: بهترین زمان و مکان برای اینکار شرکت در نمایشگاه تخصصی نیم‌ور بود که در این نمایشگاه اکثر افراد صاحبنظر و فعال صنعت سگگ منطقه و کشور حضور یافته اند، پس با هدف تجدید دیدار با این افراد و اعلام برنامه‌هایی که برای کمک به صنعت سنگ، از جمله برندسازی سنگ نیم‌ور و مسائل مربوط به بهبود کیفیت فراوری سنگ و استفاده از تکنولوژی روز برای کمک به این صنایع مد نظر داریم در نمایشگاه سیزدهم حاضر شدیم.

وی افزود: خوشبختانه چند نشست تخصصی در نمایشگاه برگزار کردیم و با دید خوبی که مسئولان تاثیرگذار در صنعت سنگ نسبت به جهاد دانشگاهی داشتند استقبال خیلی خوبی از شروع مجدد فعالیت مرکز خدمات تخصصی سنگ جهاد دانشگاهی در منطقه صورت گرفت و امید است مجموعه جهاد دانشگاهی استان تمام پتانسیل خود در استان و سایر واحدها را بکار بگیرد تا پاسخ مناسبی به اعتماد ایجاد شده داده شود و ما بتوانیم قدمی در مسیر افزایش کیفیت محصولات تولیدی و برندینگ صنعت سنگ نیم‌ور داشته باشیم.

وی گفت: متاسفانه فعلا سنگ های صادراتی نیم‌ور توسط کشورهای دیگر فراوری شده و  به نام آنها در سطح دنیا به فروش می رسد و این مسئله می تواند یک ضربه به صنعت سنگ باشد، اگر ما بتوانیم در چنین مراکزی یک مطالعه و کار گروهی علمی مطلوب در این زمینه انجام دهیم عایدات مادی و معنوی خوبی برای کشور و فعالان این صنعت خواهد داشت .

غفارزاده تاکید کرد: ما در حوزه آموزش های صگعت سنگ بدنبال موازی کاری با دیگر مراکز آموزشی مثل دانشگاه آزاد محلات نیستیم و قرار است هم افزایی و همپوشانی در این حوزه داشته باشیم. در حال حاضر تلاش می کنیم که مرکز خدمات تخصصی سنگ تمرکز خود را بر پروژه های تحقیقاتی کاربردی بگذارد و با شناسایی معضلات و مشکلات صنعت سنگ در این منطقه برای رفع آنها راهکار کاربردی ارائه دهد که البته شناسایی معضلات انجام شده است . 

وی افزود: با توجه به برخورداری از آزمایشگاه معتمد محیط زیست بر آن هستیم که با تکیه بر توان مرکز خدمات تخصصی سنگ محلات در حوزه شناسایی مشکلات زیست محیطی صنایع و ارائه راهکارهایی برای رفع آنها با توجه به مقررات زیست محیطی تنظیم شده برای فعالیت معادن سنگ اقدام کرده و به رفع مشکلات صنعت سنگ در حوزه زیست محیطی کمک کنیم تا از آسیب هر دو کاسته شود.

غفارزاده گفت: همچنین تلاش می کنیم راهکارهای علمی برای استفاده از باطله ها و ضایعات سنگبری ها ارائه دهیم تا بازیافت در این عرصه به خوبی محقق شود.

وی اضافه کرد: بحث برندسازی سنگ ‌ تراورتن نیم‌ور و بازپس گیری جایگاهی که کشورهای دیگر در حوزه این سنگ از آن خود کرده اند سومین هدفی است که در حوزه فعالیت این مرکز دنبال می شود براین اساس کمک خواهیم کرد که سنگی که از نیم‌ور صادر می شود به نام همین منطقه در دنیا به فروش برسد.

غفارزاده افزود: سنگ تراورتن محلات ثبت جهانی شده ولی باید برندسازی محصولات این منطقه در عرصه تجارت بین الملل محقق شود که این مهم را در دستور کار داریم و در واقع قصد ورود به این سه حوزه را داریم و قطعا در این مسیر دیگر معضلات موجود در این صنعت را نیز خواهیم شناخت و برای رفع آنها تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: قصد داریم با انجام کار فرامنطقه ای از متخصصان سایر واحدهای جهاد دانشگاهی کشور که در عرصه سنگ فعالیت می کنند کمک گرفته و بتوانیم به  اهدافی که برای کمک به رسیدن صنعت سنگ به جایگاه حقیقی اش داریم با تمام توان دست پیدا کنیم.

غفارزاده افزود: کشور ما در حوزه معادن سنگ جزو کشورهای برتر دنیاست ولی به دلیل عدم رعایت برخی پروتکل ها و قواعد و قوانین بین المللی رتبه مناسبی در  تجارت سنگ نداریم، همچنین باید از خام فروشی سنگ نیز رهایی پیدا کنیم. در این راستا می توان با استفاده از تکنولوژی روز میزان دستیابی به ارزش افزوده از سنگ کوپ را بالا برد. در حال حاضر عدم استفاده از این ابزار خام فروشی را محقق کرده است و امید است این مسئله نیز رفع شود.

وی گفت: این مرکز یکبار در سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد ولی مسیر  را به درستی پیش نرفت که عوامل مختلفی در این مسئله اثرگذار بود. در حال حاضر احیای این مرکز در حال انجام است و در کنار طی بروکراسی اداری لازم، کار مطالعاتی در حوزه صنعت سنگ را آغاز کرده ایم و با دانشگاه ها و واحدهای دیگر جهاد دانشگاهی و افراد تاثیرگذار در صنعت سنگ نیم‌ور ارتباط برقرار شده و فضای مناسبی برای کار در نظر گرفته شده و امید است در کنار این مرکز، خدمات دیگری نیز همچون راه اندازی آمایشگاه ارزیابی کیفیت سنگ را نیز که از خواسته های فعالان این صنعت است ارائه دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی معدن سنگ نمایشگاه سنگ محلات دانشگاهی استان جهاد دانشگاهی صنعت سنگ نیم ور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۸۹۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF

به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کشت حلق برای بیماران  CF (اختلال ژنتیکی و ارثی) در بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور (اکبر) انجام می‌شود تا ارزیابی و سنجش بیماری، تشخیص و درمان به موقع صورت پذیرد.

 دکتر رضا وثوقی مقدم افزود: بیماری CF اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث از بین رفتن تنظیم پروتئین‌ها می‌شود.

وی گفت: در نتیجه این بیماری مخاط دستگاه تنفسی، سیستم گوارشی و تناسلی، غلیظ و چسبناک می‌شود و به واسطه چسبناک شدن دیواره مخاط این اندام‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی، چون تنفسی هستند، از این رو باید هر دو سه ماه یک بار حتی در صورت نداشتن وجود علائم برای آزمایش کشت حلق مراجعه کنند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه‌های درمان بیماری‌های صعب العلاج افزود: با فراهم شدن امکانات برای آزمایش این بیماران در واحد آزمایشگاه بیمارستان کودکان اکبر، آزمایش کشت حلق انجام و  آنالیز آن از نظر وجود باکتری‌های پاتوژن و آنتی بیوتیک‌های موثر بر آن باکتری‌ها به پزشکان ارائه می‌شود.

 دکتر رضا وثوقی مقدم گفت: در واحد آزمایشگاه بیمارستان اکبر از وجود استادان مجرب و متخصصان میکروب شناسی برای شناسایی و تشخیص و گزارش انتی بیوتیک‌ها به استاندارد‌ترین و اصولی‌ترین استفاده شده است تا بهترین و مفید‌ترین خدمات به بیماران  ارائه شود.

 

ارائه‌ی خدمات درمانی مربوط به بیماران بزرگسال CF به صورت رایگان در بیمارستان قائم (عج)

فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام درمان‌های رایگان مربوط به بیماری CF  اطفال در بیمارستان اکبر گفت: این خدمات درمانی رایگان اکنون به بیماران بزرگسال CF در بیمارستان قائم (عج) هم ارائه می شود.

دکتر داوود عطاران گفت: خوشبختانه با اقدامات تشخیصی و درمانی که به همت همکاران گروه اطفال انجام و در سال‌های اخیر این بیماری خیلی زود تشخیص داده شده است   و در نتیجه طول عمر این بیماران در حال حاضر افزایش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در گذشته بسیاری از بیماران CF به دوران بلوغ نمیرسیدند، اما با اقدامات درمانی که در طی دو دهه گذشته برای این بیماران انجام شده، آنها کم کم به سن بلوغ رسیدند.

دکتر عطاران همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماران بزرگسال  دو - سه سالی است که از دوره کودکی به دوره بزرگسالی و بلوغ رسیده‌اند کهمه متخصصان داخلی لازم است که آگاهی کافی از این بیماری را پیدا کنند و در مواجهه با این بیماران اقدامات تشخیصی و درمانی را داشته باشند.

وی گفت:  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد امکان پیوند ریه فراهم شده و درمانگاه پیوند ریه دانشگاه کهدر  دوران کرونا معلق شده بود، در بیمارستان امام رضا (ع) فعال شده است و ما می‌توانیم برای بیمارانی که اندیکاسیون پیوند ریه دارند به آنجا ارجاع دهیم

دیگر خبرها

  • اجرای محله محوری مسجد بنیان در ۵۵ منطقه اراک
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • آغاز به‌کار نمایشگاه تخصصی فرانچایز در ایران‌مال
  • شرکت بیش از ۱۵ هزار داوطلب سیستان و بلوچستان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • رقابت ۲۱ هزار و ۱۶۹ داوطلب استان کرمان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • شرکت ۱۲۳۵۶ نفر کردستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است