Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@10:45:38 GMT

بازنگری در آیین نامه‌های پروانه ساخت و نمایش

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۲۸۷۶

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه احیاء شورای عالی سینما یک ضرورت بود، گفت: اگر می خواهیم سینما در آینده پیشرفت کند و مشکلات قانونگذاری در حوزه سینما نداشته باشیم باید برای احیاء شورای عالی سینما اقدام می کردیم. در دوره آقای شمقدری زمانیکه سازمان سینمایی شکل گرفت ایشان تصمیم گرفتند با حمایت شخص رئیس جمهور وقت، شورای عالی سینما ایجاد شود اما درحدود ۱۰ سال این شورا تعطیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد خزاعی با اشاره به اینکه در بسیاری از نقدها می خواندم که پرسیده بودند «آیا در شورای عالی سینما تصمیمات جدیدی گرفته خواهد شد؟» افزود: وقتی این موضوع با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و ایشان در جلسه هیات دولت با آقای رئیس جمهور مطرح کردند به شدت استقبال شد و این نشان می دهد که دولت سیزدهم و شخص اول قوه مجریه جناب آقای رئیسی اهتمام ویژه ای به جریان سینما دارند و همچنین شناخت بسیار خوبی از تاثیرگذاری سینما در دیپلماسی فرهنگی و مشکلات داخلی دارند که تصمیم می گیرند تا شورای عالی سینما سریع تر احیا شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات این موضوع را در دستور کار قرار دادند و گفتند در آذرماه اولین جلسه شورای عالی سینما را داشته باشیم.این شورا کمک خواهد کرد تا ما به برنامه هایی که در آینده مد نظرمان است، برسیم.

رئیس سازمان سینمایی گفت: یک سری قوانین داریم که اگر می‌خواستیم این قوانین را برای اعتلای سینمای ایران در حوزه دیپلماسی، بین الملل و داخلی از طریق مکانیزم معمول اداری جلو ببریم، شاید هر قانون ۴ سال طول می کشید. وقتی شورای عالی سینما،در عالی ترین سطح شکل می گیرد و قبل از آن کمیسیون های تخصصی در سازمان سینمایی، چالش ها و معضلات سینمای ایران و مباحث راهبردی که باعث پیشرفت سینمای ایران وی شوند است را استخراج می کنند و آنها در شورای عالی سینما مطرح خواهد شد،مسیر برای حل اساسی تر مشکلات هموارتر است.

بسیاری از قوانین ما هنوز مربوط به دهه ۶۰ است

خزاعی با اشاره به دیدار خود با اهالی خانه سینما طی هفته گذشته گفت: از هیات مدیره خانه سینما سوال کردم شما که سالها فعالیت صنفی انجام می دهید، مهمترین مشکل چیست؟ چرا بیمه بیکاری، امنیت شغلی، معیشت و ... هنرمندان برطرف نشده است؟ لازم است به ساز و کارهایی برسیم تا به مسائل سینمای ایران جدی تر پرداخته شود.

وی ادامه داد: بسیاری از قوانین ما مربوط به دهه ۶۰ است؛ مثل پروانه نمایش و پروانه ساخت ها؛ به همین دلیل تجدید نظر در قانون پروانه ساخت و نمایش را در دستور کار قرار دادیم و اگر قرار باشد از طریق هیات وزیران مجوز آنها را بگیریم شاید پروسه ۲ ساله داشته باشد اما شورای عالی سینما کمک خواهد کرد تا ما سریعتر این مرحله را طی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه شورای عالی سینما تعریفی دارد که قبلا مصوب شده است، بیان داشت: تغییراتی در آخرین آیین نامه آن انجام شده است .این شورا ترکیبی از اشخاص حقیقی و حقوقی است. آخرین جمع بندی را با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد از آن با نهاد ریاست جمهوری انجام خواهیم داد. در ابتدا باید کمیسیون های تخصصی را تشکیل بدهیم .اشخاص حقوقی ۵ نفر و حقیقی ۹ نفر هستند. البته درجمع بندی نهایی احتمال دارد که تعدادی از این اشخاص کاهش پیدا کند.

کمک به سینمادارها برای آسیب های ناشی از کرونا

خزاعی درباره برنامه های خود برای آسیب های کرونا به بخش فرهنگ، گفت: بحران کرونا برای همه مشاغل همچون سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و در مجموع حوزه فرهنگ آسیب زیادی در پی داشته و موجب شده تا بسیاری از خدمات فرهنگی به مردم تعطیل و دچار مشکلات عدیده ای شود. بیشترین ضرر را سالن های سینما و برخی تهیه کنندگان دیده اند. برخی از تهیه کننده ها آثارشان مربوط به بخش دولتی می شود که ضرر آنها متوچه دولت خواهد شد اما بخشی از آثار با سرمایه های بخش خصوصی ساخته شده است که امید داشتند تا سرمایه شان برگردند و در مرحله اکران به سوددهی برسند. در حوزه سینمادارها برنامه ای را مدون کردیم تا طی چندماه کمک هایی به سالن های سینمایی داشته باشیم. سالن های سینمایی بخش خصوصی فعال و سالن های سینمایی بخش خصوصی غیرفعال که با کمک ما می توانند فعال شوند. یکی از شرط های کمک به این سالن ها این است که پویا و اکران فیلم داشته باشند.

وی با ابراز امیدواری به اینکه در سال ۱۴۰۱ در این رابطه مشکل خاصی نخواهیم داشت، افزود: چشم انداز من این است که از بهمن ماه مخاطب به سمت سینماها خواهد آمد و امید دارم از سال ۱۴۰۱ مشکلات سینماها برطرف شده باشد. امروز نسبت به دو ماه قبل وضعیت سینماها خیلی بهتر شده است. برنامه ای هم برای فیلم های صف اکران دارند داریم -که تعداد آنها کم نیست. - امروز، تقریبا، بالغ بر ۲۵۰ فیلم آماده اکران داریم اما شرایط برایشان فراهم نیست. درحال برنامه ریزی هستیم و جلساتی با معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی داشتیم که چگونه می توانیم کمک کنیم تا آنهایی که علاقمند به اکران هستند تا پایان سال برنامه ریزی برای اکران داشته باشند.

سال آینده حمایت از اکران و سینمادار نداریم

خزاعی با بیان اینکه قطعا در سال آینده حمایت از اکران و سینمادار نخواهیم داشت، گفت: زمانیکه شرایط به حالت مطلوب برگردد طبق آیین نامه ای که اعلام خواهیم کرد تعهدی نسبت به محصولات و آثاری که طی این مدت اکران نشوند، نخواهیم داشت. باید شرایطی فراهم شود تا آذوقه فرهنگی که تعداد آنها بسیار زیاد است و شاید سال بعد ما را دچار بحران و فیلمسوزی کند، برنامه ریزی داشته باشیم تا صاحبان آثار دچار مشکل نشوند.

وی درباره بسته معیشتی اعلام شده برای اهالی سینما نیز توضیح داد: این بسته مختص کسانی است که هنر کارت دارند. بودجه ای اختصاص پیدا کرد به اهالی سینما و تا یک ماه آینده این پول تخصیص پیدا خواهد کرد. مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و وزیر به شدت پیگیر این موضوع هستند و تا یکماه آینده کمک هایی از طریق هنرکارت به اهالی سینما خواهد شد.

خزاعی درباره معضل بیکاری نیز گفت: معضل بیکاری در کوتاه مدت حل نمی شود باید با تعامل سازمان ها و نهادهایی برنامه ریزی جدی برای آن صورت گیرد. به دوستان خانه سینما گفتم مشکلات و معضلات در حوزه های مختلف را به ما اعلام کنند تا در جلسات کارشناسی به یک برنامه مشخصی برسیم. هیات مدیره خانه سینما شروع کردند و درحال برنامه ریزی هستند.امیدوارم در شورای عالی سینما راهکارهایی را مدون کنیم تا مشکلات کم شود.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: بحث مالی جدا است و بحث روانی کار نکردن سینماگران مساله دیگری است. گاهی به یک کارگردان سال ها است از روسای صنوف حتی زنگ هم زده نشده است. دیدن آدم ها در حوزه فرهنگ و هنر موجب احیا آدم ها می شود و باید توجه داشته باشیم که فراموشی بدترین آسیب در حوزه سینما است. صنوف باید با اعضا تماس بگیرند و برخی از آنها را به عنوان مشاور برای فیلم اولی ها معرفی کنیم. سعی کنیم در خانواده سینما بهم کمک کنیم. در نهایت همه ما یک خانواده هستیم و جدا از بحث معیشت و اقتصاد برای هدف های متعالی تر در سینمای ایران تلاش می کنیم و مشکلات با پیگیری و جدیت حل خواهد شد. باید سعی کنیم مشکل معیشت و منزلت هنرمندان را حل کنیم. در این رابطه مقرر شد تا هیات مدیره خانه سینما مکانیزم و طرحی را ارائه دهد که حل مشکلات به صورت سامانمند صورت بگیرد.

هرجا قانون شکنی باشد مشکلات عدیده ای نیز وجود خواهد داشت

وی درباره دستمزدهای کلان در برخی پروژه های سینمایی نیز توضیح داد: جلسه ای با اتحادیه تهیه کنندگان داشتم. باید برنامه های مدون برای این موضوع داشته باشیم و این مسئله با کمک تهیه کنندگان قابل حل است. هرجا قانون شکنی باشد مشکلات عدیده ای نیز وجود خواهد داشت. این موضوع یکی از دغدغه های مهم اتخادیه تهیه کنندگان هم است. در بین تهیه کنندگان شاید تنها یک درصد قانون شکن هستند که می توان آنها را شناسایی کرد تا در چارچوب قرار بگیرند. به عنوان مثال، «ساترا» دستمزدهای بازیگران برای سریال های تلویزیونی و نمایش خانگی را جدا می کند. برخی بازیگران درخواست هایی دارند و تهیه کنندگان هم موافقت می کنند که اگر تهیه کنندگان هوشمند در راس امور باشند و برای معضلات سینمای ایران تصممیم بگیرند خیلی از مشکلات حل می شود.


بحث شفافیت به معنای قانونگرایی مطرح خواهد بود

خزاعی با بیان اینکه در دوره جدید برای تعاملات بیشتر نیاز است تا شفاف تر باهم گفتگو کنیم، بیان داشت: در این دوره بحث شفافیت به معنای قانونگرایی مطرح خواهد بود. اینکه آیین نامه ها و ضوابط باید اجرا شود و قرار نیست ما قانون شکن باشیم. وقتی قانونی مصوب می شود باید پای آن بایستیم. اگر قانونی مصوب کنیم و تغییری در آیین نامه ها بدهیم، پای آن خواهیم ایستاد.


باید ها و نبایدها در جهت صیانت از خانواده سینمای ایران است

وی ادامه داد: دوستانی که تصورشان این است که در دوره های گذشته می توانستند قوانین را دور بزنند بدانند که در این دوره نمی توانند اینکار را انجام دهند. آیین نامه ها و قوانین ما شفاف خواهد شد.همچنین،باید ها و نبایدهایی که در جهت صیانت از خانواده سینمای ایران است و بحث های حمایتی ، وظایف ما درباره اکران و تولید مشخص خواهد شد. یکی از برنامه های ما در آینده در بنیاد سینمایی فارابی جدای از حمایت در تولید، حمایت از اکران خواهد بود.

خزاعی با اشاره به اینکه وقتی جریان لیبرال و سرمایه داری در سینما حرف اول را بزند انحصار بوجود خواهد آمد، افزود: ما به عنوان قانونگذار باید برنامه ریزی جدی داشته باشیم. فیلم هایی ساخته می شود اما در اکران هیچ حمایتی از آنها نمی شود. طبیعی است که در مورد این نوع فیلم ها ، بخش خصوصی می گوید فیلم را نهایتا دو هفته در اکران نگه می دارد درچنین حالتی ما باید فضای تبلیغاتی و امکانات برای فیلم فراهم کنیم و فقط نباید به فکر تولید باشیم بلکه باید به رساندن فیلم به اکران هم فکر کنیم.

وی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا در اکران از فیلم های انقلابی و ملی و فیلم هایی که در یک چارچوبی در نظام جمهوری اسلامی قرار دارند، حمایت کنیم و بدین معنی نیست که همه فیلم ها، فیلم های ایدئولوژی خواهند بود. ما به دنبال حمایت از فیلم های اجتماعی هستیم با مضامین خوب و قابل دفاع که خانواده ها در سینماها به راحتی به تماشای آنها بنشینند.

باید استاندارسازی به سینمای ایران برگردد

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه باید استاندارسازی به سینمای ایران برگردد، گفت: خانواده و مخاطب باید در سالن های سینما احساس امنیت کند. در سینما وقتی مهر سازمان سینمایی بر روی یک اثر می خورد و پروانه نمایش می گیرد یعنی ما همه مسائل جامعه شناسی، روانشناختی و ... را در این فیلم بررسی کردیم تا برای کودک و کانون خانواده ضرری نداشته باشد و مخاطب با خیال راحت به تماشای آن بنشیند.


اولین اقدام من در سازمان سینمایی بازنگری آیین نامه ها بوده است

خزاعی با بیان اینکه گاهی قانونگذاری ما اشکال داشته است، بیان داشت: وقتی می گویم قانون پروانه ساخت و نمایش مربوط به سال ۸۰ و دهه ۶۰ است یعنی حتی اصطلاحات آن هم قدیمی است. داخل پرانتز نوشته شده ویدئو، اسلاید، نگاتیو و ... این ها باید اصلاح شود و یکی از مشکلات این است که باید به هیات وزیران برود، جلسه بگذارند و پروسه طولانی باید طی شود.اولین اقدام من در سازمان سینمایی بازنگری آیین نامه ها بوده است تا اشکالات را برطرف کنیم و به هیات وزیران ارائه بدهیم. در یرخی آیین نامه های دیگر خلاء قانونی داریم و یا سازمان سینمایی گاهی در اکران فیلم ها نقشی ندارد.به عنوان مثال، مدیرکل نظارت و ارزشیابی که باید تصمیم گیرنده باشد نقشی در پروانه نمایش فیلم ها ندارد و شورا ، پروانه نمایش را احراز می کند.

وی ادامه داد: در حوزه نمایش آثار باید به قوانین شفافی برگردیم که سینماگرها آنرا بدانند. در دوره ما فیلمی که امضا می شود و پروانه نمایش می گیرد، مسئولیت توقیف فیلم به شرطی که با فیلمنامه خودش تطبیق داشته باشد در مرحله پروانه نمایش برعهده نظارت و ارشیابی است و ما قطعا، پاسخگو خواهیم بود.

خزاعی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا قرار است در دوره مدیریت شما روند ساخت فیلم و ممیزی دشوار تر شود، پاسخ داد : این امر دشوار نمی شود و قرار است بحث استانداردسازی را دنبال کنیم. من معتقدم که ما محصول فکری تولید می کنیم و محصول فرهنگی با خرد و اندیشه مردم سر و کار دارد و محصولات غذایی با تن آدم سر و کار دارد . به عنوان مثال، وقتی شیر تولید می شود و علامت استاندارد روی آن می خورد آن را می خریم و اگر اعلام کنند دارای روغن پالم است قطعا از آن استفاده نمی کنیم و آن را نمی خریم زیرا سلامت خانواده به خطر می افتد و بر همین اساس پالم های سینما باید کنار برود و باید توجه داشته باشیم که اقتصاد در سینما مهمترین رکن است.

وی ادامه داد: در حوزه سینمای کمدی ، کودک، دفاع مقدس، اجتماعی و... حمایت خواهیم کرد. ما باید برای مخاطبین خاص ژانر های مختلفی داشته باشیم و قرار نیست صرفا برای فروش از سینما استفاده ابزاری کنیم. در بهترین شرایط (۲ سال قبل) ۱۵ میلیون نفر در طول سال فیلم سینمایی دیدند. یعنی از هر پنج نفر یک بلیت در سال خریداری شده، چرا مخاطب سینمای ایران تا این اندازه ریزش داشته است؟ اگر مخاطب و خانواده ها به مضامین ما اعتماد کنند اتفاقات مهمی خواهد افتاد و مخاطب ما به جای ۱۵ میلیون نفر درطول سال ۴۵ میلیون نفر خواهد بود.

خزاعی با اشاره به اینکه جریان انقلاب ما باعث تحول در کشورهای دیگر شده است اما در مورد سینمای ایران این اتفاق نیافتاده است، گفت: «اخلاق»، «خانواده» و «عدالت خواهی» مضامینی هستند که باید برند سینمای ما در جهان باشد و باید برای آن برنامه ریزی انجام داد.

وی درباره فیلم هایی که در دوره قبل پروانه نمایش نگرفتند ، بیان داشت: این فیلم ها باید توسط شورای پروانه نمایش جدید دیده شوند و توسط کارشناس ها مورد بررسی قرار گیرند. من یک سری آرمان ها و اهداف دارم. وقتی می بینم مردم با من اهداف مشترک دارند پای آنها خواهم ایستاد. عادت به پشت میزنشینی ندارم و معتقدم باید به دنبال اهداف رفت. در بدو ورودم به سازمان سینمایی متوجه شدم فیلمخانه ملی ایران برغم داشتن ردیف بودجه جدا ازمنابع سازمان سینمایی ۲۰ سال است که نتوانسته تکمیل شود،معضل را بررسی فوری کردیم و اکنون، عملیات آن اغازشده است. به مدیریت فیلمخانه ملی گفتم شما ظرف یکسال باید این ساختمان را افتتاح کنید.

خزاعی یادآور شد: ما قرار است گام های بلندی برای سینمای ایران برداریم البته با کمک و همفکری خود اهالی سینما و در حوزه دیپلماسی فرهنگی کارهایی درحال انجام است که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد و همچنین در بحثهایی همچون: تولید مشترک، بازار منطقه و ....به صراحت عرض می کنم؛ فیلم هایی که در زمان مدیریت ما پروانه نمایش آنها صادر می شوند مشکلی برای نمایش نخواهند داشت مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد.

کسانی که در سینمای ایران ذی نفع هستند نمی توانند در شوراها و هیات امناها باشند

وی درباره انتصابات در حوزه شوراها و هیات امناها نیز توضیح داد: من معتقدم آدم هایی که در سینمای ایران ذی نفع هستند نمی توانند در هیات امناها حضور داشته باشند زیرا مغایر با عدالت فرهنگی، رانت زدایی و جریان مبارزه با فساد است. بدین معنا نیست که خدای نکرده آنها به دنبال این موضوعات هستند بلکه بدین معنا است که وقتی از آنها دعوت می کنیم در معذوریت اخلاقی قرار می گیرند و خود آن شخص می خواهد فیلم بسازد و در چنین حالتی مغایرت منافع دارد. عدالت فرهنگی این است که بتوانیم به تناسب همه آدم ها را درگیر کنیم. آدم های زیادی داریم که سالها کار می کردند و در حال حاضر شرایط کاری برای آنها فراهم نیست و به شدت آدم های باسوادی هستند و منافعی ندارند از آن استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه هیات امناها با شوراها خیلی متفاوت هستند ، ادامه داد: در هیات امناها نیاز نیست حتما آدم هایی باشند که کار سینما انجام می دهند زیرا تعاریف آنها متفاوت است. شوراها به زودی معرفی خواهند شد و ترکیب شورای پروانه ساخت تقریبا مشخص شده است و شورای پروانه نمایش نیز در حال مشخص شدن است.

خزاعی درباره بودن شورای پروانه ساخت، گفت: درباره شورای پروانه ساخت تهیه کنندگان بحث هایی دارند مبنی بر اینکه چه ضرورتی دارد و اینکه می تواند بر عهده تهیه کننده ها باشد؟ من در جلسه با تهیه کننده ها گفتم برنامه هایشان را اعلام کنند و برای حذف آن باید محاسن و معایب آنرا کارشناسی کنیم.

هر اقدامی که در جهت تقویت سینمای ملی نباشد تعطیل می شود

وی با بیان اینکه بدون اهالی سینما نمی توان خانواده اهالی سینما را اداره کرد، ادامه داد: در هرجایی که من حضور داشتم بحث مشارکت بالا بوده است و از دوستان در جاهایی که ضرورت داشته استفاده کرده ایم و خواهش کردیم به ما کمک کنند و من این را یک ضرورت می دانم.

رئیس سازمان سینمایی درباره تغییرات در جشنواره های سینمایی نیز گفت: ارزیابی کارکرد جشنواره های سینمایی و منافعی که برای سینمای ایران دارند، در دستور کار قرار گرفته است. گروهی که تخصص شان در جشنواره ها است همه جشنواره را مورد بررسی قرار داده اند . قرار نیست صرفا برای سینمای ایران هزینه های اقتصادی ایجاد کنیم . هر اقدامی که در جهت تقویت سینمای ملی نباشد تعطیل خواهد شد و اقدامات بعدی جایگزین می شود. اگر جشنواره ها برای سینمای ایران کارکرد دارند و به تولیدات و رشد سینمای ایران کمک می کنند (در عرصه های داخلی و خارجی) برگزار خواهند شد.شاید ضرورت داشته باشد برخی جشنواره های جدید احیا شوند، شاید برخی جشنواره ها ادغام شوند و شاید هم تعداد جشنواره ها کم شود.

خزاعی درباره نمایش فیلم های خارجی در ایران نیز گفت: آیین نامه های برای این نوع فیلم ها نوشته می شود که ضرورت نمایش آنها چیست؟ نمایش فیلم های خارجی موافقین و مخالفینی دارد. یک سری از تهیه کننده ها و پخش کننده ها موافق هستند و یک سری از تهیه کننده ها و پخش کننده ها مخالف هستند باید کارشناسی شود و ببینیم به چه فرایندی می رسیم اما هدف من تقویت سینمای ملی ایران، سینمای انقلاب اسلامی ، گفتمان انقلاب اسلامی است.برای من این موضوعات اهمیت زیادی دارد و برای آنها سرمایه گذاری و حمایت خواهم کرد.

توسعه عدالت فرهنگی در استان ها از مهمترین برنامه ها است

وی با بیان اینکه تمام منابع مالی ما در تهران است، افزود: متاسفانه ما از شهرستان ها غافل شده ایم درحالیکه عدالت فرهنگی این است که به شهرستان ها هم پرداخته شود. باید به فیلمسازان کوتاه و مستند در شهرستان ها توجه شود.باید از سالن سازی در شهرستان ها از فیلم های بومی در استان ها ، فرهنگ ها ، آیین ها، آداب و رسوم در استان ها و ... حمایت کرد زیرا استعدادهای بسیار خوبی در شهرستان ها داریم. برای من استعدادهای شهرستان ها بسیار حائز اهمیت هستند و توسعه عدالت فرهنگی در استان ها یکی از مهمترین برنامه های ما خواهد بود.

خزاعی درباره همکاری با نهادهایی مانند کمیسیون فرهنگی مجلس و صدا و سینما نیز گفت: تمامی نهادهایی که در سینما نقش دارند هدف ما همگرایی با آنها خواهد بود. حوزه هنری، سازمان اوج، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، شهر داری، همه اینها باید در کنار هم باشند زیرا تولید کننده در بخش دولتی هستند و تقویت بخش خصوصی هم در دستور کار ما قرار دارد. هر جایی که فکر کنم می توانم برای خانواده سینمای ایران، امکاناتی فراهم کنم (زیرساختی، نرم افزاری، توسعه سالن ها، امکانات، بودجه) قطعا تلاش خواهم کرد اما امیدوارم دوستان هم در نظر داشته باشند که سینمای ایران مخصوصا در تولید آثار احتیاج به همراهی دارد.

رئیس سازمان سینمایی در پایان بیان داشت: در هفته آینده احکام مدیریت چند بخش از سازمان سینمایی و موسسات زیرمجموعه صادر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سازمان سینمایی شورای عالی سینما محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی سازمان سینمایی برای سینمای ایران شورای عالی سینما سالن های سینما خانواده سینما تهیه کننده ها حوزه سینما عدالت فرهنگی پروانه نمایش تهیه کنندگان شورای پروانه خزاعی درباره آیین نامه ها دستور کار داشته باشیم پروانه ساخت هیات امناها اهالی سینما برنامه ریزی داشته باشند استان ها جشنواره ها شهرستان ها خانه سینما فیلم هایی بخش خصوصی برنامه ها خواهد شد نیز گفت برای آن فیلم ها سالن ها آدم ها یک سری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!

اینکه پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال کرده‌اند، نکاتی نگران‌کننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن می‌آورد که موارد متعددی را از حیف‌ومیل و خروج ارز و البته از همه مهم‌تر کاهش مرجعیت رسانه‌ای تلویزیون شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه شهروند، یکی از نقاط قوت مدیریت سینمای ایران در این چند وقت اخیر فروش هزار یا به روایتی دقیق‌تر هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در نزدیک به یک سال اخیر عنوان شده است. دستاوردی رکوردشکن و نویدبخش که البته با توجه به حقایقی که در ارتباط با این آمار رسانه‌ای شده، سوالات و تردیدهایی را نیز در فضای سینمای ایران به وجود آورده است، به‌خصوص از این نظر که این دستاورد آماری متعلق به تمامیت سینمای ایران در اکران یک سال اخیر نبوده و تنها و تنها به درصدی از فیلم‌های روی پرده تعلق دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که از مجموع فروش هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در سال گذشته بیش از یک‌میلیارد تومان مربوط به هفت فیلم «فسیل»، «هتل»، «تمساح خونی»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و «بچه‌زرنگ» بوده و در نقطه مقابل نیز نزدیک به ٦٠ فیلم دیگری که روی پرده آمده‌اند، روی‌ هم کمتر از ٢٠٠میلیارد تومان فروخته‌اند، یعنی پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران -البته اگر «بچه‌زرنگ» را از فهرست خارج کنیم- ٦ فیلم کمدی هستند. فیلم‌هایی که البته در نگاهی دقیق‌تر، علاوه بر کمدی‌بودن از یک نظر دیگر نیز با هم مشابهت و پیوند دارند: تبلیغات خارج از تلویزیون، به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای!

این مطلب با نگاه به این وجه از پیوند ٦ فیلم پرفروش سینمای ایران در یک سال گذشته به رشته تحریر درآمده است.

اینکه پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال کرده‌اند، نکاتی نگران‌کننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن می‌آورد که موارد متعددی را از حیف‌ومیل و خروج ارز و البته از همه مهم‌تر کاهش مرجعیت رسانه‌ای تلویزیون شامل می‌شود.
در واقع این واقعیت که تمام ٦ فیلم پرفروش سال گذشته، فیلم‌هایی هستند که تبلیغات‌شان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده؛ چه از نظر آماری و چه از منظر شرایطی که منجر به این وضع شده و البته پیامدهایی که این اتفاق می‌تواند به دنبال داشته باشد، به نحو طعنه‌آمیزی آزاردهنده و البته در عین حال، آموزنده است و نشان می‌دهد که سیاست‌های نسنجیده شماری از مدیران میانی فرهنگ چگونه می‌تواند سیاست‌های عمومی فرهنگ کشور را دچار اختلال و خدشه کند.

آمار و ارقام ترسناک
داده‌هایی که درباره تبلیغات فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر شده، عجیب و ترسناک هستند:
سال گذشته کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» گفته بود که «رسانه‌های خارجی هفته‌ای ۵ تا ۱۵هزار دلار برای تبلیغ فیلم‌های ایرانی می‌گیرند.» این فیلمساز البته بلافاصله یکی از فیلم‌های روی پرده را مثال زده بود که مبلغ گزافی -حدود ۲۵۰هزار دلار- داده و تمام باکس تبلیغات آن شبکه‌های ماهواره‌ای را برای فیلمش گرفته، تا با تبلیغ تمام‌وقت، هم فروش بالای فیلمش را تضمین کند و هم اینکه فرصت تبلیغ برای فیلم‌های رقیب باقی نگذارد.
داده‌های ترسناک در این زمینه ادامه دارند: «چندی پیش یک خبرگزاری نوشته بود که سال گذشته سینمای ایران بیش از صدمیلیارد تومان تنها به یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ‌بگیر داده، به این معنا که تنها برای امری غیرضروری مانند تبلیغ فیلم که در شرایط درست در داخل کشور باکیفیت‌تر و بهتر هم می‌تواند انجام گیرد، رقمی تقریبا معادل یک‌ونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.

یک حساب‌وکتاب ساده
سال گذشته یکی از روزنامه‌ها از قول یکی از مدیران بازاریابی شبکه‌های ماهواره‌ای نقل کرده بود که «برای پخش تیزر یک‌ماهه فیلم‌ها که شامل ٢٤٠ نوبت طی ٣٠ روز می‌شود، مبلغ ١٠هزار دلار دریافت می‌شود. برای پکیج ٥٤٠ نوبت پخش یک دقیقه‌ای برای تبلیغ آثار هم صاحبان آثار باید بین ٦٠ تا ٨٠هزار دلار کنار بگذارند.»
حالا در شرایطی که سال گذشته بالای ۱۰ فیلم تنها در شبکه جم تبلیغ داشتند -آن هم نه یک‌بار و ١٠ بار، بلکه به طرز مشمئزکننده‌ای بیشتر از هزار بار- و این وضع همین حالا هم برای فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن» و «سال گربه» ادامه دارد؛ با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که سینمای ایران تنها در یک سال گذشته برای تبلیغات فیلم‌ها چقدر هزینه کرده است!

آغاز ماجرا
اما اینکه چه شد که تبلیغات آثار سینمایی سر از شبکه‌های ماهواره‌ای درآورد، باید به روزهایی برگشت که تلویزیون که زمانی به محصولات فرهنگی روی خوش نشان می‌داد و به تریبونی برای بهتر دیده‌شدن آثار سینمایی تبدیل شده بود، تغییر رویه داد و شروع کرد به مقاومت مقابل پخش تبلیغات سینمایی و انداختن انواع و اقسام سنگ‌های مختلف پیش‌پای محصولات سینمایی که از این میان می‌توان از سختگیری‌های فراوان تا ممیزی‌های مستقل سازمان صداوسیما فراتر از آنچه وزارت ارشاد مصوب کرده، اشاره کرد.

این موارد که نارضایتی‌های بسیاری را موجب شدند، کم‌کم کنداکتور تلویزیون را خالی از تبلیغات محصولات سینمایی کردند و در ادامه نیز با قواعد و مقرراتی جدید از قبیل لزوم انجام ممیزی‌هایی عجیب و جدید صاحبان آثار را به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای کوچ دادند.
چندی پیش سعید خانی، پخش‌کننده سینما و تهیه‌کننده آثاری مانند «من»، «دوزیست»، «حرفه‌ای» و «سال گربه» در این زمینه گفته بود که «مشکل اینجاست که شماری از مدیران تلویزیون درک درستی از محصول فرهنگی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند ارتباط خوبی با سینما برقرار کنند. همه ما در یک کشور زندگی می‌کنیم و این طبیعی است که حق داشته باشیم سینما به تلویزیون کمک کند. اما متاسفانه چنین نگاهی در سازمان صداوسیما وجود ندارد و چنین می‌شود که حتی فیلمی مانند «دسته دختران» هم که یک فیلم ارزشی و دفاع مقدسی و در راستای سیاست‌های تلویزیون است، از تیزر بی‌بهره می‌ماند. اتفاقی که البته یک زمانی کاملا برعکس بود، ولی حالا دیگر آن نگاه کلان در مدیران تلویزیون وجود ندارد.»
 
چرا تلویزیون نه؟!
اما در شرایطی که تقریبا تک‌تک صاحبان فیلم‌ها به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور واقفند و در عین حال، به تازگی نیز از موضع‌گیری شدید دولت و به خصوص عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات ارشاد، مبنی بر لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور و البته برخورد با فیلم‌های تبلیغ‌شده در ماهواره آگاهی یافته‌اند؛ پس چرا فیلمسازان و صاحبان فیلم‌ها چنین تصمیمی می‌گیرند و تبلیغ فیلم‌شان را به ماهواره‌ها می‌دهند؟
شماری از سینماگران به تازگی در پاسخ به این پرسش، از کاهش ضریب نفوذ تلویزیون و کاهش شمار مخاطبان این رسانه به عنوان یکی از دلایل این امر نام برده‌اند. این همان چیزی است که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم گفته بود که دیگر نمی‌توانیم انتظار مخاطبان ۸۰ و ۹۰درصدی داشته باشیم.
نکته دیگری که در این میان وجود دارد، عدم‌ صرفه مالی تبلیغات در تلویزیون است. به گزارش ایدنا، رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران، تا قبل از ریاست پیمان جبلی، صداوسیما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلم‌های سینمایی اختصاص می‌داد که نوعی یارانه به کالاهای فرهنگی بود، اما در دوره جدید صداوسیما این معادله برعکس شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی به فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود و سازندگان باید هزینه تبلیغات بیشتر را پرداخت کنند.
امیرحسین علم‌الهدی، یکی از مدیران فرهنگی دولت‌های گذشته و کارشناس اقتصاد سینما، با اشاره به اینکه «دلیل رجوع صاحبان آثار سینمایی به تبلیغات ماهواره‌ای کاهش ضریب نفوذ تلویزیون است که البته این هم تنها در مورد ۴۰درصد از سینمای ایران صدق می‌کند و روی ۶۰درصد باقی فیلم‌ها تاثیر چندانی ندارد»، می‌گوید: «علاوه بر این، تبلیغات در تلویزیون بر اساس اعداد و ارقام صرف مالی چندانی برای سازندگان آثار ندارد، بنابراین آنها ترجیح می‌دهند تبلیغ کارشان را با هزینه‌ای کمتر انجام دهند. البته در حال حاضر عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزر ندارم، اما آخرین رقمی که در ذهنم هست، این استدلال را به من می‌دهد که تبلیغ فیلم در تلویزیون شاید به‌صرفه نباشد.»

حرف آخر
نتیجه این تصمیم مقرون‌به‌صرفه نبودن تبلیغات در تلویزیون برای فیلم‌های سینمای ایران و کوچ تبلیغات سینمایی به ماهواره‌هاست که همان‌طور که گفته شد باعث خروج یک‌ونیم میلیون دلار ارز شده و این پرسش را در شماری از خبرگزاری‌ها به وجود آورده است که «با ادامه این روند، آیا غیر از این است که سود رکوردشکنی‌های سینمای ایران بیش از اینکه به نفع سینما یا حتی تلویزیون ایران تمام شود، به جیب یکسری ماهواره‌ها ریخته می‌شود؟»
واقعا آیا رواست که سرمایه‌های کشور اینگونه از کشور خارج شود؟ آیا نباید کاری کرد و به خصوص نهادهای نظارتی نباید تلویزیون را وادار کنند در این راستا گامی بردارد؟!

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری
  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام