Web Analytics Made Easy - Statcounter

۴ قرارداد طولانی‌مدت واردات گاز ترکیه در مجموع ۱۶ میلیارد مترمکعب امسال منقضی می‌شود، و ایران می‌تواند دست بالا در مذاکرات گازی خود با این کشور داشته باشد. در چند هفته گذشته افزایش قیمت گاز در بازار‌های جهانی مشکلاتی را برای بخش صنعت و خانگی ایجاد کرد به حدی که چین هشدار داد تا مصرف‌کنندگان گاز قبل از فصل زمستان به فکر ذخایر گازی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت گاز هم در بازار‌های جهانی به شدت افزایش یافت و تا دو برابر هم رسید.

بالا رفتن قیمت گاز موجب افزایش تقاضا و متعاقب آن قیمت نفت در بازار‌های جهانی هم شد، به طوری که قیمت امروز ۸۴ دلار در بشکه را ثبت کرده است. در این میان کشور‌های واردکننده در تکاپوی تامین نیاز خود در فصل تابستان هستند که از آن جمله کشور ترکیه که واردکننده گاز از ایران هم است.

روزنامه رسمی دیلی‌صباح ترکیه امروز نوشت: این کشور گفتگو‌های مفصلی را برای واردات گاز از کشور‌های دیگر و تامین نیاز داخل انجام می‌دهد.

دولت ترکیه روز چهارشنبه به مردم این کشور اطمینان داد که شرایط خوبی برای تامین گاز مردم دارد و توانسته مذاکراتی را برای پیدا کردن منابع جدید گازی داشته باشد.

فاتح دونمز، وزیر منابع طبیعی و انرژی ترکیه اعلام کرد که این کشور در شرایط فوق‌العاده‌ای برای انعقاد قرارداد‌های طولانی‌مدت برای تامین انرژی و نیز تکمیل زیرساخت‌های کافی است.

اظهارات وزیر منابع طبیعی و انرژی ترکیه پس از بحران انرژی که در سطح اروپا اتفاق افتاد انجام می‌شود. این بحران توانسته قیمت گاز و برق را که عمدتا در صنایع استفاده می‌شود را به شدت بالا ببرد.

دونمز به منابع جدید انرژی اشاره کرد و گفته است که خطوط لوله بین المللی، ذخایر گاز طبیعی زیرزمینی، گاز طبیعی مایع (LNG) و ذخایر گازی شناور از منابع جدیدی است که می‌توانیم استفاده کنیم.

وی همچنین گفت که مذاکراتی را با دیگر کشور‌ها برای تنوع بخشی به ذخایر انرژی انجام می‌دهیم.

براساس این گزارش ترکیه یکی از واردکنندگان عمده گاز در جهان است که عمدتا به کشور‌های روسیه، آذربایجان و ایران وابسته است و نیز گاز LNG از نیجریه و الجزیره وارد می‌کند.

این گزارش می‌نویسد که ۴ قرارداد طولانی‌مدت واردات گاز این کشور که در مجموع ۱۶ میلیارد مترمکعب در سال بود طی سال جاری منقضی خواهد شد.

دو مقام آگاه صنعتی روز سه شنبه اعلام کرد که ترکیه تنها می‌تواند یکی از این ۴ قرارداد را با کشور آذربایجان تمدید کند. این قرارداد سه ساله برای واردات ۶ میلیارد مترمکعب گاز در سال خواهد بود.

مهلت قرارداد ۱۵ ساله ترکیه برای واردات ۶.۶ میلیارد مترمکعب گاز نیز طی سال جاری تمام می‌شود.

دو هفته پیش بود که مذاکرات گازی روسای جمهور ترکیه و روسیه بدون اینکه به نتیجه برسد پایان یافت.

ولادیمیر پوتین، تلاش کرد تا به آنکارا اطمینان دهد که این کشور می‌خواهد با عرضه گاز از طریق خط لوله‌های روسیه بحران گازی اروپا و ترکیه را نجات دهد.

سال گذشته ترکیه ۴۸.۱ میلیارد مترمکعب گاز وارد کرد که ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیشتر بود که یک سوم این میزان را از روسیه وارد کرده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه همواره قول داده که دولت برای تامین انرژی کشور تلاش می‌کند تا حداقل خسارت در بخش خانگی و صورت حساب برق آن‌ها دیده شود.

بر اساس این گزارش ترکیه در نظر دارد تا حدود یک چهارم مصرف خود را از میدان نفتی دریای سیاه تا سال ۲۰۲۷ تامین کند و معتقد است که این اقدام می‌تواند دست مذاکره آن‌ها با کشور‌های دیگر را بالا بگیرد. میدان بزرگ نفت و گاز سال گذشته در دریای سیاه ترکیه کشف شد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اقتصاد گاز ترکیه مصرف خانگی اقتصاد بین الملل ۶ میلیارد مترمکعب قیمت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۳۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی

محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، در این حوزه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

خجسته مهر گفت: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطر نشان کرد: قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها به امضا رسید و به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل