Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-27@03:37:46 GMT

باکو مدعی آزادی همه اسرای ارمنی شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۴۸۰۸

باکو مدعی آزادی همه اسرای ارمنی شد

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد که باکو همه اسرا و زندانیان جنگی که در طی جنگ قره باغ بازداشت شده بودند را به ارمنستان بازگردانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز جمعه در سخنرانی خود در کنفرانس CIS اعلام کرد که باکو همه اسرا و زندانی‌های ارمنی جنگی را به ایروان بازگردانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش تاس، علی اف افزود: باکو همه اسرای ارمنستانی که در طول جنگ اخیر قره باغ اسیر شده بودند را به ایروان تحویل داده است و آن‌ها نیز اسرای ما را به ما بازگردانده‌اند.

وی تاکید کرد، کمتر از دو هفته بعد از پایان جنگ و امضای توافق سه جانبه آتش بس، یک گروه خرابکار به خط مقدم نیرو‌های مسلح ما نفوذ کردند که طبق قوانین بین‌المللی نمی‌توان آن‌ها را به عنوان اسیر جنگی قلمداد کرد.

وی اضافه کرد، اعضای این گروه خرابکار که شامل ۶۲ نفر بودند اواخر نوامبر ۲۰۲۰ از استان شیراک ارمنستان به خاک جمهوری آذربایجان فرستاده شده بودند.

بر اساس توافق آتش بس که میان مسکو، باکو و ایروان در روز ۲۰ آبان سال ۱۳۹۹ به امضا رسید، تبادل اسرا یکی از بند‌های آن بود که طی ماه‌های گذشته به صورت مرحله‌ای به اجرا در آمده است.

طی هفته‌های گذشته مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان از تمایل خود برای تنش زدایی و عادی سازی روابط دو کشور خبر داده‌اند.

روز گذشته «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت، کشورش آماده عادی‌سازی روابط با ارمنستان است.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین متذکر شد مفاد بیانیه‌های سه‌جانبه با روسیه که نوامبر ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۱ صادر شده‌اند، باید به طور کامل اجرا شوند.

بایراموف گفت، کشورش آمادگی دارد بر اساس احترام به اصول قوانین بین‌المللی به‌ویژه در زمینه حق حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم نقض حریم مرزی، به عادی‌سازی روابط با ارمنستان بپردازد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اسرای ارمنی فتنه باکو قره باغ آذربایجان و ارمنستان جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۴۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد

نخست وزیر ارمنستان گفت: ایروان قصدی برای بازگشت نظامی به منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان را ندارد و برنامه ای برای جنگ برای آن را نیز ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه ای با بیان اینکه ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ آذربایجان را ندارد و برنامه ای برای جنگ برای آن را نیز ندارد، گفت: ارمنستان هیچ جاه طلبی فراتر از مرزهای شناخته شده بین المللی خود ندارد.

پاشینیان گفت: ما صداقت خود را در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در روند تحدید حدود نشان داده ایم. ما متذکر شدیم که دولت ارمنستان آماده است اقداماتی را در چارچوب اختیارات خود انجام دهد تا به مردم اجازه دهد در روستاهای آذربایجان زندگی کنند. به ویژه در چهار روستایی که اکنون در آن زندگی نمی کنند. 

وی ادامه داد: ما همچنین اعلام می کنیم که در نتیجه این روند، زندگی راحت و امن در روستاهای ارمنی - باغانیس، ووسکپار، گیرانتس، برکابر - باید به همان اندازه امکان پذیر باشد.

هفته گذشته بین کمیته های تعیین حدود ارمنستان و جمهوری آذربایجان تصویب شد که 4 روستا از ارمنستان به جمهوری آذربایجان منتقل شود. همچنین اولین سنگ تعیین حدود بین دو کشور نیز نصب شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • شولتز: توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد