آغاز امامت حضرت مهدي (عج)؛ فصلي جديد در حيات ديني
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۷۶۲۰
خبرگزاری آریا- آغاز امامت امام زمان (عج)، فصل جدیدی را در حیات دینی و اجتماعی مسلمانان رقم زد.
به گزارش خبرگزاری آریا، اینک منتظران مکتب انتظار، امیدوارانه ظهور آن یگانه منجی عالم بشریت را از معبود بی همتا میطلبند تا در پرتو دولت فراگیرش، پرچم عدالت و آزادی را در سراسر گیتی به اهتزاز درآورند.
امام زمان (عج) دوازدهمین پیشوای شیعیان جهان در روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال 265 هجری برابر با شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسگری (ع) درسامرا، امامت را آغاز کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هرچند ایشان در زمان غیبت نیز سرپرستی و هدایت شیعیان را بر عهده دارند، اما این غیبت و هجران، درد و حرمان بزرگی برای پیروان آن حضرت محسوب میشود. اینک مسلمانان جهان و به ویژه شیعیان، مفهوم انتظار را به عنوان متعالیترین وظیفه دنبال میکنند تا به خواست خداوند در روز موعود، نور آن حضرت بر پیروان راستینش متجلی و جهان از چراغ حقیقت منور گردد.
نظر به اهمیت مقوله امامت امام زمان (عج) در جهان اسلام، با حجت الاسلام «مصطفی صادقی» پژوهشگر تاریخ و سیره اهل بیت (ع) و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفتگو نشستیم.
آغاز امامت امام زمان (عج)، شروع وحدت بیشتر مسلمانان
روز آغاز امامت امام زمان (عج) در مناسبتهای رسمی کشور، در سالهای اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. نگاه اهلبیت (ع) همانند نگاه قرآن بر مساوات میان مسلمانان متمرکز بوده، بنابراین آغاز امامت، ولی عصر (عج) روزی است که با تاکید بر برادری و برابری و همچنین «ید واحده» بودن مسلمانها در برابر کفار، مشرکان و دشمنان، انگیزهای بر تحکیم بیش از پیش اتحاد و همدلی به شمار میرود.
پاسداشت چنین روزی در برههای از زمان که کشوری مانند عربستان سعودی به جای آن که با ایران و دیگر کشورهای اسلامی ارتباط بهتری داشته باشد، با یهودیان و صهیونیستها رفاقت میکند، بسیار حساس و ضروری است، چرا که رفاقت با دشمنان اسلام سبب مخدوش شدن اتحاد و دامن زدن به اختلافات فرقهای میان مسلمانان و گرامیداشت چنین مراسم باشکوهی، فراهم آورنده زمینههای حفظ ارزشهای میان مسلمانان محسوب میشود.
تفاوت مهدی موعود (عج) با دیگر ائمه پیشین در این است که ایشان امام زمان، زنده و حاضر هستند و به نوعی اختصاص به همه افرادی دارند که در این عصر زندگی میکنند؛ پس لازم است از وجود مقدس ایشان به عنوان واسطه فیض الهی و رابط میان زمین و آسمان بهرهها برد و مناسبتهای مربوط به ایشان به بهترین شیوه، ارج نهاد شود.
مهدویت و اهمیت خاص آن در جهان
از دیدگاه دشمنان اسلام شیعه دو بال مهم دارد که یکی عاشورا و دیگری مهدویت محسوب میشود. عاشورا به اندازه کافی از اهمیت در میان اجتماع برخوردار است، اما مهدویت گاهی با غفلتهایی همراه شد که درج این مناسبت نشان از اهمیت ویژه این روز دارد.
عدهای در فضای مجازی مسایلی را مطرح میکنند مبنی بر این که عزاداری برای از دنیا رفتن یک امام نباید همزمان با جشن برای امامت امام دیگری باشد. این مطلب هرچند درست و مورد قبول است و در تاریخ هم چنین سابقهای وجود ندارد، اما باید گفت که اهمیت این روز موجب پاسداشت آن خواهد بود و نه جشن به آن معنا که بهانه جویان مد نظر دارند.
شیعیان باید با هوشیاری در گرامیداشت این روز پر اهمیت، شادمانی خود را سمت و سویی سوق دهند که از هرگونه تفرقه و اهانت به مقدسات جلوگیری شود و توجه نکردن به این مساله سوء استفاده دشمن را در پی دارد.
مهدویت مسالهای است که حتی غیر مسلمانان نیز آن را قبول دارند، این که منجی برای نجات بشر خواهد آمد. حضرت مهدی (عج) مورد قبول همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی هستند، هرچند در جزییات این پذیرش اختلافهایی به چشم میخورد، اما در کلیات، حضرت مهدی موعود (عج) مورد پذیرش عمومی هستند که باید سعی شود با برادران اهل سنت تعارضی ایجاد نشود.
تمرکز بر اصل امامت امام زمان (عج) و دوری از حواشی
رؤیت آن حضرت را بر پایه روایتهایی که از امام عصر (عج) موجود است، نمیتوان تأیید کرد، زیرا حضرت، خود فرمودند: «اگر کسی ادعایی در این باره داشت، تکذیب کنید» و چنین دیداری اتفاق نیفتاد مگر علمای بزرگی که ارتباطی با امام زمان (عج) داشتند و خودشان گفتند: «در زمان حیات ما این مساله را منتشر نکنید.»
در مورد ارتباط با امام عصر (عج) با افراد، اختلافهایی هست، هرچند مرحوم کافی مواردی از این موارد را بیان کرد. در این راستا، سایر ادعاهایی که از طرف عدهای سودجو صورت میگیرد نباید مورد وثوق قرار گیرد.
حضرت قائم (عج) برپایه فرمایش حضرت محمد (ص) که فرمودند: «12 خلیفه و جانشین برای من میآید» و روایتهای بسیاری که بر این مساله مهر تایید میزند، به عنوان امام دوازدهم شیعیان جهان هستند و حتی اهل سنت هم اصل امام مهدی (عج) را قبول دارند. اعتقاد به منجی در میان همه ادیان جهان، اعم از یهود و مسیح و حتی بودا، وجود دارد که برای مسلمانان، این منجی، مهدی موعود (عج) محسوب میشود.
اهمیت این مساله اجازه ورود به مباحثی را که در حواشی عنوان میشود نمیدهد از جمله این شایعات که: «نشانهای رخ داده است، امام عصر (عج) به زودی ظهور میکنند، ظهور از خراسان با پرچمی سیاه یا در سوریه اتفاق میافتد، عربستان میزبان امام زمان خواهد بود و ...» که نمیتوان بر این شایعات صحه گذاشت. همچنین ادعاهای زیادی از جانب افراد مبنی بر داشتن نیابت از طرف آن حضرت مطرح میشود که به این مسایل بی اساس به هیچ عنوان نباید ترتیب اثر داد.
انتظار؛ مهمترین وظیفه در دوران غیبت
شیعیان با حرکت بر مدار قرآن و در مسیر آن حضرت (عج)، اهل بیت (ع)، دین و مذهب، باید سایر مسلمانها را حرکت دهند تا توحید، ایمان و اخلاق برقرار بماند.
آغاز امامت امام دوازدهم (عج)، ولایت امامی است که همه جهان در انتظار ایشان به سر میبرند. انتظار نیز باید به شیوه صحیح باشد یعنی با علم و عمل به آنچه از ما خواسته شده که همان دستورات الهی است. انتظار مهمترین وظیفه در دوران غیبت امام عصر (عج) به شمار میرود و منتظر واقعی فردی است که اعمال، عبادتها و آنچه واجب به شمار میرود، ترک نکند تا بهانه به دست سود جویان در این مسیر ندهد.
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: امامت حضرت مهدی آغاز امامت امام امامت امام زمان محسوب می شود امام عصر آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۷۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جلالمآب در حاشیه بازدید شیخ عبدالمهدی کربلایی متولی شرعی حرم امام حسین (ع) از مراحل پیشرفت طرح توسعه حرم که با همت مهندسان، استادکاران و هنرمندان ایرانی در حال ساخت است، گفت: فاز نخست طرح جامع توسعه حرم امام حسین (ع) مزین بنام صحن و شبستان حضرت زینب (س) بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: براساس طرح صحن حضرت زینب (س)، ساخت ۴ شبستان در تراز رو و زیرسطحی بهنامهای شبستان حضرت علی اکبر (ع)، شبستان امام حسین (ع)، شبستان باب القبله و شبستان عقیله در حال اجراست.
جلالمآب گفت: از این تعداد، شبستان حضرت علی اکبر (ع) در روبروی خیمهگاه حسینی و به مساحت حدود ۲هزار و۸۰۰ مترمربع در طبقه همکف قرار دارد و سه شبستان دیگر در تراز زیر سطحی ساخته میشود.
به گفته وی، شبستان عقیله به مساحت ۲هزارمترمربع در شمال ساختمان مقام حضرت زینب (س)، شبستان امام حسین (ع) به مساحت ۴هزار و۸۰۰ مترمربع در جنوب ساختمان مقام و شبستان باب القبله به مساحت ۲هزار و۵۰۰ مترمربع در جنوب در باب القبله حرم مطهر همگی در تراز زیر سطح در حال ساخت است.
وی درباره سایر طرحها و اقدامات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: این تشکل مردم نهاد با پشتیبانی خیران و نذر دوستداران اهل بیت علیهم السلام، بیش از ۱۸۰ طرح مرمت، بازسازی، خدماتی – رفاهی و توسعهای را در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، بلد، مسیب عراق و سوریه به اتمام رسانده یا در دست اجرا دارد.
وی یادآور شد: حدود یک سال است که طرح توسعه حرم امام علی (ع) در نجف اشرف مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع به اتمام رسیده و اکنون در حال بهرهبرداری است.
ویگفت: در کاظمین نیز طرح توسعه زیرسطحی مزین بنام شبستان حضرت امام محمد باقر (ع) به متراژ پنج هزار متر مربع طراحی شده و در حال اجراست.
جلالمآب گفت: پروژه استحکام بنای حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام در سامرا نیز براساس دانش فنی روز و مهندسی پیشرفته در حال انجام است.
براساس این گزارش، علاقهمندان به مشارکت در طرح توسعه حرمهای مطهر در عتبات میتوانند به تارنمای ستاد توسعه و بازسازی عتبات و قسمت پرداخت آنلاین به نشانی https://atabat.org/fa/onlinepayment/form مراجعه کرده و کمکهای خود را به میزان دلخواه اهداء کنند.
کد خبر 6092947 سمانه نوری زاده قصری