Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@00:18:54 GMT

صندوق توسعه ملی روی منابع خود تسلط ندارد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۸۰۵۷

صندوق توسعه ملی روی منابع خود تسلط ندارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آمایش سرزمین محور مهم برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۱ است که باید در سرمایه گذاری های صندوق توسعه ملی مد نظر قرار بگیرد.

به گزارش مشرق، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس صندوق توسعه ملی گفت: برای حمایت از سرمایه گذاری در قانون کشور ما این مجوز داده شده که بخشی از درآمدهای سالانه کشور به صندوق توسعه ملی اختصاص داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صندوق در طول زمان دچار نوساناتی بوده و با فراز و نشیب‌های بسیاری رو به رو شده است ولی بهرحال کار خود را انجام داده اند.

وی در خصوص منابع صندوق توسعه ملی اظهار داشت: نکته قابل توجه در خصوص عملکرد صندوق، صندوق، استفاده مؤثر از این منابع حداقلی است که در اختیار آن قرار دارد. بنده به عنوان دبیر صندوق خواستار آن هستم که حداقل سالی دو بار هیأت امنای آن تشکیل شود. یکی از مسائلی که باید در این جلسات مورد توجه قرار بگیرد، عملکرد بانک مرکزی است. باید حساب‌های صندوق به خوبی در بانک بنشیند و نظارت روی آن مستمر باشد.

میرکاظمی ادامه داد: صندوق توسعه خیلی روی منابع خود تسلط ندارد و بیشتر امور در دست بانک مرکزی است. طبق جلساتی که ذکر شد، باید تسلط صندوق روی منابعش زیاد شود. برای نمونه برخی از اقساط بانک‌ها تأخیر داشته که باید به هر شکلی وصول شود. لذا لازم است ارتباط صندوق با بانک‌های عامل افزایش یابد. البته این اقدامات در گذشته نیز انجام می‌شده اما با توجه به اهمیت موضوع باید با تاکید بیشتری با آن برخورد شود.

وی با بیان اهمیت صندوق توسعه ملی در رشد اقتصادی کشور تصریح کرد: لازم است که جهت گیری های این صندوق در راستای کمک به اقتصاد کشور باشد. در کشور ما در برخی از حوزه‌ها، منافع صندوق به دلیل مشکلاتی که در صنعت وجود داشته از بین رفته است. مانند صنعت نیرو که مشکلات آن دامن گیر منافع صندوق شده است. لذا باید شکل کمک را تغییر داد. صندوق باید در ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه انرژی کمک کند. البته یک تناسبی میان مصرف انرژی و رشد اقتصادی وجود دارد. مصرف انرژی در کشور لجام گسیخته است. بنابراین باید تقاضا را کاهش و عرضه را ساماندهی کرد. برای نمونه اگر وضعیت پالایشگاه با همین فرایند ادامه پیدا کند ما باید وارد کننده فرآورده‌ها باشیم. در حال حاضر ما در حال خام فروشی هستیم درحالیکه صنایع پایین دستی بسیار ارزشمند هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید براهمیت آمایش سرزمین گفت: برنامه امایش سرزمین محور برنامه هفتم توسعه و نکته بسیار مهم در بودجه ۱۴۰۱ است. بنابراین باید جهت گیری ها و سرمایه گذاری‌های صندوق در راستای این برنامه صورت بگیرد.

وی در پایان علت عدم افزایش تولید در کشور را سرمایه گذاری‌های موازی و نا صحیح دانست و گفت: در چهل سال گذشته تجربه نشان داده است که واحدهای کوچک منجر به افزایش تولید ملی نشده و سهم آن ها از رشد اقتصادی ضعیف بوده است. لذا باید به سمتی حرکت کرد که هم به رشد اقتصادی کمک کند و هم با آمایش سرزمین در تضاد نباشد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان صندوق توسعه ملی مسعود میرکاظمی مهدی غضنفری سازمان برنامه و بودجه صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری رشد اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۸۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰ درصدی وام ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از افزایش وام دانشجویی در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: افزایش وام‌های دانشجویی در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بسیار قابل قبول است.

بیشتر بخوانید: وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟

وی بیان کرد: وام ودیعه مسکن دانشجویی برای سال تحصیلی آینده در شهرهای کوچک از ۱۵ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون افزایش خواهد یافت. همچنین شهرهای بزرگ از ۲۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون افزایش خواهد داشت.

گنجی ادامه داد: عملکرد دولت سیزدهم باعث شده تا صندوق رفاه دانشجویان بتواند کیفیت خدمات رفاهی و افزایش وام‌های دانشجویی را انجام دهد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم عنوان کرد: وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی آینده از ۸ تا ۱۰ برابر افزایش خواهند داشت. بودجه هیچ نهاد یا سازمانی در یک سال حدود ۱۰ برابر افزایش نداشته است.

وی اضافه کرد: تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی در تابستان مورد نیاز است، بنابراین قصد داریم حداکثر کمک را به دانشگاه‌ها داشته باشیم. علاوه بر آن؛ بودجه‌ای که دانشگاه‌ها از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کنند را تابستان به خوابگاه‌ها تخصیص دهند.

گنجی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تمهیدات خاصی که صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در نظر گرفته است، دانشجویان در ترم تحصیلی آینده مشکل رفاهی نداشته باشند.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228955 برچسب‌ها وام دانشجویی

دیگر خبرها

  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • مسکن مهر چاله‌ های بزرگ دارد
  • پتروشیمی‌ها برای کمک به رفع مشکل ناترازی انرژی آماده اند
  • افزایش ۱۰ درصدی وام ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده
  • فوری /بودجه نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۳ اعلام شد /تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!