Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دیدار با معاون امور زنان ریاست‌جمهوری از تخصیص 145 میلیارد تومان برای خرید «تجهیزات توان‌بخشی و آموزشی» برای 72 هزار دانش‌آموز استثنایی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به این که طرح «حامی هوشمند» برای تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی دانش‌آموزان از جمله طرح‌های مفیدی است که می‌تواند به کمک «طرح هدایت» بیاید، گفت: تا کنون 145 میلیارد تومان برای خرید این تجهیزات تخصیص یافته و برای اولین‌بار در بودجه سال جاری نیز 50 میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات درنظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقای سیدجواد حسینی؛ در نشست با خانم انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری که در محل معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن بیان ویژگی‌های آموزش‌وپرورش استثنایی پرداخت و گفت: آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال 1370است و از آن زمان تاکنون پویش تحصیلی 18 برابر افزایش‌یافته است و اعتبارات سازمان نیز 12برابر افزایش‌یافته است.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی 150هزار دانش‌آموز را در 1700مدرسه خاص و 20هزار مدرسه پذیرا و در قالب 7گروه آسیب بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، اتیسم، چندمعلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش دارد.
آقای حسینی با بیان این که 23 هزار معلم در آموزش و پرورش استثنایی وظیفه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه را برعهده دارند، گفت: از این تعداد 14هزار و 117نفر خانم هستند همچنین مدیریت هزار و 572 مدرسه استثنایی بر عهده بانوان است.
آقای حسینی، آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ارائه خدمات آموزش و پرورش عادی خدمات توان‌بخشی را نیز در سه قلمرو ارائه می‌کند.
وی افزود: خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای، ارائه خدمات حمایتی در قالب 18آیتم و ارائه خدمات مشاوره و توان‌بخشی در 53مرکز مشاوره سه قلمرو خدمات توان‌بخشی است.
آقای حسینی به بیان یکی از ویژگی‌های دیگر آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و گفت: در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر دوره‌های آموزش و پرورش عادی دو دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان ناتوان و کم‌توان ذهنی وجود دارد و دانش‌آموزان در این دوره‌ها در 36شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: هم چنین دوره پیش‌دبستان در این سازمان از بدو تولد وجود دارد و به کودکان و خانواده‌های آنان خدمات توان‌بخشی ارائه می‌شود.
وی با بیان این که آموزش و پرورش استثنایی در سه قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه می‌کند، گفت: «رفع مشکلات یادگیری دانش‌آموزان عادی از طریق 790مرکز اختلالات یادگیری»، «برنامه سنجش سلامت جسمانی آمادگی تحصیلی» و «برنامه تلفیقی فراگیر» سه خدمت آموزش و پرورش استثنایی به تمامی دانش‌آموزان است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال 1371 با پوشش یک و نیم درصدی آغاز و امسال یعنی سال 1400 با پوشش 99درصدی به انجام رسیده است.
وی تصریح کرد: در قالب برنامه تلفیقی فراگیر هم اکنون 70هزار دانش‌آموز استثنایی در 20هزار مدرسه عادی در حال تحصیل هستند.
آقای حسینی با اشاره به دو فعالیت جدید سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مشارکت و توانمندسازی خانواده‌ها به‌ویژه با رویکرد آموزش، پرورش و توان‌بخشی خانواده محور، یکی از این فعالیت‌های جدید است که در سال 1400 به‌عنوان یک بسته تحولی مبتنی برسند تحول بنیادین با 7 فعالیت، اجرایی شده است.
وی افزود: راه‌اندازی پارلمان مشورتی اولیا، طرح مدرسه یاری اولیا، طرح همیار معلم، طرح سامانه ندای همراه، ایجاد دبیرخانه‌های ملی هفت‌گانه اطلاع‌رسانی و توانمندسازی اولیا، طرح مددکار اجتماعی محله محور و گسترش کمی کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده، فعالیت‌های هفت‌گانه بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور می‌باشند.
آقای حسینی گفت: دومین برنامه جدید سازمان توسعه مشارکت‌ها است که در سال 99 به‌عنوان یک بسته تحولی تدوین و اجرایی شد و در سال 1400 نیز استمرار خواهد یافت و در این بسته توسعه مشارکت‌های سازمان در ابعاد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی موردتوجه قرار گرفته است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که در قالب مشارکت خیرین، نهضت «از خشت تا بهشت» برای ساخت 210 مدرسه مورد نیاز آموزش و پرورش استثنایی از یک سال پیش کلید خورده است، گفت: تاکنون 160 مدرسه از این تعداد ساخته شده و یا در حال ساخت است و این طرح تاکنون 1.5 مترمربع فضای آموزشی استثنایی در کل کشور و 2.5 مترمربع فضای آموزشی مناطق محروم را ارتقا بخشیده است.
آقای حسینی بعد دوم مشارکت خیرین را مشارکت در تهیه تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی در قالب نهضت مشارکتی توان‌افزایی دانست و گفت: 105 قلم تجهیزات توان‌بخشی و آموزشی برای تحصیل 72 هزار دانش‌آموز استثنایی موردنیاز است که سال گذشته با مشارکت همه بخش‌ها 145 میلیارد تومان برای خرید این تجهیزات تخصیص یافت و برای اولین‌بار در بودجه سال جاری نیز 50 میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات اختصاص‌یافته است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سومین جلوه مشارکت را طرح هدایت دانست و گفت: در قالب طرح هدایت و از طریق مشارکت خیرین، دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی تاکنون 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند تهیه و به دانش‌آموزان کم‌برخوردار عادی و استثنایی اهدا شده است تا در دوران کرونا آموزش این دانش‌آموزان از بستر شبکه شاد تداوم یابد.
وی گفت: یکی از برنامه‌های طراحی شده طرح هدایت برنامه «حامی هوشمند» است که باهدف تأمین وسایل هوشمند آموزشی برای دختران دانش‌آموز کم برخوردار و با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شده است و امید است این برنامه با قوت اجرایی شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدارس استثنایی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای خرید این تجهیزات خدمات توان بخشی هزار دانش آموز میلیارد تومان ریاست جمهوری دانش آموزان آقای حسینی امور زنان طرح هدایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۹۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند

حجت‌الاسلام پورثانی با اشاره به اینکه طی سال‌های قبل مربی پرورشی مدرسه به عنوان یک کارمند درجه ۲ نگاه می‌شد گفت: لزوماً هم مربی پرورشی کلاسی نداشته بود. همان طور که می‌بینیم امروز هم نیمی از مدارس کشور مربی پرورشی ندارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما فقط در پایه هفتم و هشتم یک درس تفکر و سبک زندگی داریم، در پایه‌های دیگر درس خاصی در امور تربیتی نداریم؛ مربی‌های پرورشی هم ابزار مناسب برای اهداف خود را ندارند.

در فضا، محتوا و نیروی انسانی کمبود داریم

وی با بیان اینکه فضا، محتوا و نیروی انسانی سه ضلع کار تربیتی است گفت: در هر سه ضلع ما دچار کمبود و مشکل هستیم. کار تربیتی تنها به وسیله آموزش و پرورش قابل جمع نیست؛ وظایف آموزش و پرورش هم با دیگر دستگاه‌ها قابل مقایسه نیست. رهبری هم برای مسئله تاکید کردند.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: ما باید عرصه را برای همه دغدغه‌مندان عرصه تربیتی فراهم کنیم. یکی از موانعی که نمی‌توانستیم بعد از ظهر مدارس و پنج شنبه‌ها را در اختیار امور تربیتی قرار دهیم خوشبختانه با برنامه هفتم توسعه عملیاتی کردیم.

وی با اشاره به اینکه درب آموزش و پرورش به روی همه دغدغه‌مندان عرصه فرهنگی و تربیتی باز است؛ گفت: ۵۰ هزار گروه جهاد تبیین در سراسر کشور بزرگترین عملیات جهاد تبیین را راه اندازی کردند. اعتقاد ما و شعار دولت هم همین است که اگر می‌خواهیم در آموزش و پرورش اتفاقی بیفتد چاره‌ای جز ورود با ضابطه گروه‌های جهادی ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شاخص اصلی ما رسیدن به حیات طیبه منطبق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. البته برخی معتقد بودند وزارت آموزش و پرورش باید به نام وزارت تربیت رسمی جمهوری اسلامی تغییر یابد؛ سند تحول هم بر مبنای تربیت است و حتی پیوست برنامه درسی آن را هم دیده است. طرح اتقان را هم با هدف تقویت روحانیت در مدارس راه اندازی کردیم.

معلوم نیست دانش آموز اوقات فراغتش را چگونه طی می‌کند

وی در خصوص باز بودن درب مدارس به روی دانش آموزان در روزهای پایانی هفته گفت: ما سند جامع اوقات فراغت دانش آموزان را نوشته‌ایم. تمام اوقاتی که دانش آموز در اختیار مدرسه نیست و معلوم هم نیست دانش آموز اوقات فراغتش را چگونه طی می‌کند. آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تربیت، باید برای تمامی اوقات دانش آموز برنامه داشته باشد.

لزوم فعال شدن ۳۵۰ مدرسه توسط مساجد

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه ۳۵۰ مدرسه توسط مساجد باید فعال شوند گفت: ما آماده میزبانی همه گروه‌های مردمی را که در چهارچوب انقلاب فعالیت کنند؛ در تابستان داریم. در ۷۲۵ منطقه آموزش و پرورش یک دبیرخانه اوقات فراغت داریم؛ هر فردی که دغدغه‌مند امور تربیتی است و برای این موضوع برنامه دارد می‌تواند به دبیرخانه مراجعه کند. ما این آمادگی این مسئله را داریم و معتقدیم که درِ مدارس را هم به روی گروه‌های مردمی باز می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ۲۰ چمن ورزشی ویژه دانش آموزان در زنجان افتتاح شد
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس
  • مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • شبکه‌ای از دانش‌آموزان سمپاد در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی شکل می‌گیرد
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت/ زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع مشخص نیست
  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن