Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از الزامات اصلاح امور کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی که بارها مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفته، پرهیز از شعارزدگی و توجه به نتایج عملی و خروجی مشخص اقدامات است. در نقطه مقابل یکی از اشکالات نظام قانونگذاری و اجرایی کشور، تغییرات مکرر قوانین و مقررات بدون توجه به خروجی تغییرات و حتی سابقه تغییرات قبلی و نتایج آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی درباره مجوزهای کسب‌وکار به عنوان یکی از مباحث مهم فضای اقتصادی کشور نمونه خوبی در این زمینه است.

براساس قانون اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی (مصوب ۱۳۹۳)، هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار در وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور بهبود جایگاه ایران در شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی کسب‌وکار طبق تکلیف موضوع تبصره ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار تشکیل شد. قانون مذکور از سال ۱۳۹۳ تاکنون حتی در بازه‌های زمانی کمتر از یک سال، طی مصوبات متعدد مورد اصلاحات مکرر قرار گرفته ولی نتیجه عملی آن در شاخص‌های بین‌المللی کسب‌وکار کاملاً معکوس بوده است.

اصلاحات ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از سال ۱۳۹۳ تاکنون در صحن علنی مجلس:

- طرح اصلاح مواد ۱، ۶ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴- مصوب ۱/‏۴/‏۱۳۹۳

- ماده ۵۷ لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور- مصوب ۱/‏۲/‏۱۳۹۴

- لایحه اصلاح مواد ۱، ۷ و ۳۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴- مصوب ۲۷/‏۸/‏۱۳۹۸

- طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴- مصوب ۲۳/‏۲/‏۱۳۹۹

- طرح اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴- مصوب ۱۵/‏۱۱/‏۱۳۹۹

- طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار (اصلاح قانون اصل ۴۴)- مصوب ۱۱/‏۷/‏۱۴۰۰

نمودار بالا تغییرات رتبه ایران در شاخص سهولت کسب‌وکار که مستقیماً از سایت بانک جهانی اخذ شده را از شروع اصلاح قانون تاکنون نشان می‌دهد که متأسفانه جایگاه ایران در تمامی این سال‌ها دائماً بدتر شده و با تنزل ۱۱ پله‌ای، از رده ۱۱۷ در سال ۱۳۹۴ به رده ۱۲۰ در سال ۱۳۹۵ و سپس رده ۱۲۴ در سال ۱۳۹۶ و نهایتاً رده ۱۲۸ و ۱۲۷ در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سقوط کرده است.

از طرف دیگر مهم‌ترین هدف تشکیل هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار در وزارت امور اقتصادی و دارایی، کاهش تعداد مجوزهای کسب‌وکار و تسهیل صدور آن‌ها بوده است. طبق آخرین آمار تعداد مجوزهای کسب‌وکار مصوب در کشور، در کمال تعجب وزارت امور اقتصادی و دارایی با تعداد ۱۷۸ مجوز بزرگترین دستگاه صادرکننده مجوز در کشور است که با در نظر گرفتن بانک مرکزی به عنوان یکی از دستگاه‌های وابسته به این وزارتخانه، این تعداد به ۲۶۴ عدد می‌رسد. این در حالی است که وزارت امور اقتصادی و دارایی در مقایسه با وزارتخانه‌هایی مثل جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و … از گستردگی کسب‌وکاری به مراتب کمتری برخوردار بوده و عمداً محدود به وصول مالیات، عوارض و حقوق دولتی است.

یکی از مطالب جالب توجه دیگر تعداد بخشنامه‌های صادره توسط دستگاه‌هاست که طبق مصوبه سال گذشته هیئت وزیران دستگاه‌های اجرایی موظف شدند که به ازای صدور هر بخشنامه جدید، دو بخشنامه قبلی خود را لغو کنند که این موضوع در آن زمان با پیگیری سید احسان خاندوزی به عنوان نماینده وقت مجلس شورای اسلامی از فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد وقت صورت گرفت و علی فیروزی به عنوان رئیس وقت مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز طی توئیت خود آن را رسانه‌ای کرد. حالا نگاهی به پایگاه ملی قوانین و مقررات کشور متعلق به معاونت حقوقی ریاست جمهوری نشان می‌دهد که سازمان امور مالیاتی کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران (هر دو زیرمجموعه وزارت اقتصاد)، در بین دستگاه‌های اجرایی به ترتیب با حدود ۳۵۰ و ۱۰۰ بیشترین بخشنامه جدید را صادر کرده‌اند.

قبل از این نیز مطالعات پژوهشی و نظرسنجی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی از فعالان اقتصادی نشان داده بود که نظام مالیاتی، نظام بانکی و نظام تأمین اجتماعی به ترتیب مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی فعالان اقتصادی کشور است که حداقل دو مورد اول و دوم آن مستقیماً تحت نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار است.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط ویژه کشور از نظر اقتصادی و مشکلات متعددی که عموم مردم روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اگر دستگاه‌های مختلف به جای پرداختن به امور نمایشی و تبلیغاتی، به حصول نتیجه و خروجی مطلوب تمرکز کرده و رفع موانع را هرکدام از خودشان شروع کنند، بسیاری از مشکلات کشور در مدت زمان محدودی مرتفع خواهد شد.

کد خبر 5328662

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت امور اقتصادی و دارایی قانون بهبود فضای کسب و کار هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار علی فیروزی سید احسان خاندوزی قیمت دلار قیمت جهانی نفت قیمت جهانی طلا طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار قیمت یورو رمز ارز سازمان بنادر و دریانوردی وزارت جهاد کشاورزی شاخص کل بورس قیمت طلا قیمت سکه بهار آزادی سازمان بورس و اوراق بهادار کالاهای اساسی صندوق توسعه ملی ۷ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ وزارت امور اقتصادی و دارایی مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب وکار مصوب ۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۹۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مجلس و دولت برای اصلاح سیاست‌های ارزی

نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با حضور معاون اول رییس‌جمهور با هدف بررسی وضعیت سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم برگزار شد.

به گزارش مشرق، روز گذشته نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور و رئیس کل بانک‌مرکزی برگزار شد؛ هدف از برگزاری این نشست بررسی وضعیت سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم در مجموعه بخش‌های اقتصادی کشور بود.

در این نشست اعضای کمیسیون اقتصادی، بانک مرکزی، مخبر معاون اول رئیس جمهور و حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور حضور داشتند و در مورد شرایط اقتصادی کشور و پیامدهای مرتبط با انتقال سیاست‌های ارزی در طول ۲ سال اخیر به بیان نکاتی پرداختند.

همچنین ضمن بررسی شاخص‌های مثبت همانند نرخ رشد و نرخ تورم و نقدینگی به اهم مشکلات مربوط به سیاست‌ها اشاره کردند.

در این نشست وضعیت تراز تجاری، افزایش نرخ تورم کالاهای اساسی و غیر اساسی، قاچاق، وضعیت تولید کالاهای اساسی در داخل کشور و شاخص سرانه مصرف واردات کالاهای اساسی مطرح شد.

همچنین در این جلسه، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجموعه بسته پیشنهادی کمیسیون را به معاون اول رئیس جمهور تقدیم و بیان کرد که ما آماده همکاری در جهت بهبود شرایط اقتصادی در کشور هستیم.

فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه توضیحات مربوط با شاخص‌های کلان اقتصادی و اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور را توضیح داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافقات خوب این کمیسیون با معاون اول رئیس جمهور برای اصلاح سیاست‌های ارزی جهت ارتقای توانمندی اقتصادی کشور خبر داد و گفت: ما آماده همکاری در جهت بهبود شرایط اقتصادی در کشور هستیم.

پیش از این، پورابراهیمی در نامه‌ای به رئیس جمهور ضمن تبیین مشکلات در رابطه با پیامدهای ارزی دولت در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، پیشنهاداتی را مطرح کرده بود.

دیگر خبرها

  • تاباندن نور بر ابهامات استراتژی مالیاتی دولت
  • بدون در نظر گرفتن شاخص‌هایی دقیق انتخاب نامزد اصلح غیرممکن است
  • درخواست مجوز برای این صنف بیشترین تقاضا را دارد | ۲۵ اردیبهشت ؛ پایان مجوزهای کاغذی
  • توافق مجلس و دولت برای اصلاح سیاست‌های ارزی
  • انتشار موجودی «حساب سایر منابع رسوب شده» دستگاه‌ها
  • هر چقدر می‌توانیم برای پیشرفت کار دولت تسهیل‌گری انجام دهیم/ هیئت تطبیق مصوبات می‌تواند ضامن اجرای قانون باشد
  • هشدار مقام اتحادیه اروپا به چین درباره صنعت زدایی
  • بانک‌ها پرداخت تسهیلات برای عشایر را تسهیل‌ کنند
  • حسینی: مجلس نظام ارزی را بازبینی می‌کند
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟