Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی غضنفری رئیس جدید صندوق توسعه ملی صبح امروز در مراسم معارفه خود که با حضور مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: صندوق‌های ثروت ملی، سال هاست که در همه کشور‌ها ایجاد شده اند. برای نمونه طبق آخرین آمار، در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۱ صندوق ثروت ملی در ۵۰ کشور شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی برخی کشور‌ها بیش از چند صندوق ثروت ملی تشکیل داده اند. برای نمونه آمریکا ۸، چین ۵ و روسیه ۲ صندوق مخصوص این امر ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید

 پاسخ وزیر اقتصاد به اظهارات روز گذشته همتی/ واریز مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه

او بیان کرد: از دید هدف وجودی، سه نوع صندوق در دنیا وجود دارد. صندوق‌های ثروت نوع اول تثبیتی هستند؛ یعنی اهرمی برای تثبیت اقتصاد به حساب می‌آیند و در مواقع نیاز به کاهش کسری بودجه کمک می‌کنند. نوع دوم این صندوق‌ها، توسعه‌ای است؛ یعنی بدون توجه به وضعیت بودجه صرفاً از طرح‌های توسعه‌ای حمایت می‌کنند. نوع سوم نیز صندوق‌هایی هستند که برای تسهیل انتقال ثروت بین نسلی تشکیل شده اند. آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد صندوق ثروت‌های دنیا، صندوق آیندگان هستند. بدین معنا که هیچ کسی نمی‌تواند از منابع آن برای بودجه کشور استفاده کند.

رئیس جدید صندوق توسعه ملی افزود: این صندوق‌ها، به لحاظ منابع ورودی نیز سه دسته هستند. دسته اول ورودی کالایی دارند، مانند نفت و فرآورده‌های آن. دسته دوم ورودی کالایی دارند، اما کالا‌هایی به جز نفت و فرآورده‌های نفتی. اما دسته سوم صندوق‌هایی هستند که مازاد بودجه خود را در این صندوق سرمایه گذاری می‌کنند. با توجه به این دسته بندی، شاید بتوانیم انفال را در درآمد‌های این سازمان دخیل کنیم. در میان صندوق‌های ثروت ملی در دنیا، صندوق کشور ما مقام ۲۳ را کسب کرده است.

غضنفری اظهار کرد: بر این اساس، ما باید برای ورودی، خروجی و فرایند‌های داخلی صندوق توسعه ملی برنامه‌های مشخصی تدوین کنیم. در حال حاضر منابع صندوق توسعه ملی ترکیبی از سه مورد ذکر شده است. البته منطق اساسنامه این صندوق بر هدف انتقال ثروت به آیندگان استوار است؛ لذا منابع و ثروت این صندوق نباید به دلیل مشکلات اقتصادی در سایر بخش‌ها مانند بودجه کاهش پیدا کند؛ بنابراین لازم است که روی متنوع سازی ورودی‌ها و ایجاد منابع درآمدی پایدار بجز فروش نفت برنامه‌های کافی تنظیم شود. متنوع سازی هزینه‌ها و افزایش سرعت بازگشت مطالبات نیز در برنامه‌های ما حائز اهمیت است.

این مقام مسئول در پایان گفت: استقلال مدیریت حساب‌ها از بانک مرکزی، استفاده از خط اعتباری بانک‌ها در اعطای تسهیلات صندوق، پیگیری وصول مطالبات صندوق از بانک‌های عامل، توسعه روابط بین الملل میان صندوق‌ها، ترکیب منابع صندوق با منابع شرکت‌های بزرگ صادراتی و کمک بیشتر به فعالیت‌های صادراتی از جمله برنامه‌های مهم بنده برای صندوق توسعه ملی در سال‌های آینده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی بودجه دولت سازمان برنامه و بودجه صندوق توسعه ملی صندوق ها ثروت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۰۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی ایرانسل، رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، توسط دانشگاه اراک، با حمایت ایرانسل، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی، شهرداری و شورای شهر اراک، پارک علم و فناوری استان مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک و شرکت آلومینیوم ایران، از چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک و پارک علم و فناوری استان مرکزی، برگزار می‌شود. ایرانسل علاوه بر حمایت از این رویداد، به همراه تیم داوری ایرانسل لبز، در مرحله اختتامیه و داوری ایده‌های نوآور حوزه هوش مصنوعی، مشارکت می‌کند.

این رویداد حوزه هوش مصنوعی، موضوعات رایانش تکاملی، یادگیری ماشین، رباتیک، بینایی ماشین، بازشناسی گفتار و پردازش رایانه‌ای، ایده‌های نوآور و فناور مرتبط با حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، مدیریت شهری، فناوری اطلاعات، بهداشت و سلامت، سرویس‌های مالی، آموزش، سرگرمی و بازی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی و …، را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به نفرات و تیم‌های برتر، جوایز ارزنده نقدی و امکان پذیرش در پارک علم و فناوری اراک را اهدا می‌کند. مخاطبین این رویداد نیز دانشجویان، اساتید، پژوهشگران، کارآفرینان و صنعت‌گران فعال در حوزه هوش مصنوعی‌اند.

این رویداد که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شده است، با برگزاری بوت‌کمپ در روز چهارشنبه ۱۲ اردیهبشت ۱۴۰۳ ادامه پیدا می‌کند و مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان نیز، شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳، در پارک علم و فناوری استان مرکزی، برگزار می‌شود. توسعه اشتغال دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت نخبگان در توسعه صنعت فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، تسهیل و حمایت از ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی در این صنعت و نیز تجاری‌سازی، ایجاد یا توسعه بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه، از جمله اهداف ایرانسل در حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است که با برگزاری و مشارکت در رویدادهای استارتاپی، اعلام فراخوان‌های همکاری و امضای توافق‌نامه‌ها با سازمان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و بنیادهای علمی، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و…، توسط مجموعه ایرانسل لبز که بازوی تحقیق و توسعه ایرانسل است، پیگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • دولت باید راه را برای مشارکت فعالانه کارگران فراهم کند
  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است