Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، در حالی که درمان با سلول‌های بنیادی، استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترویج بازسازی، ترمیم یا بهبودی، ممکن است برای درمان تعداد محدودی از بیماری‌ها و شرایط مورد استفاده قرار گیرد، در حال حاضر هیچ درمان سلولی مورد آزمایش بالینی یا تایید شده دولتی برای درمان یا پیشگیری از بیماری کووید -۱۹ یا اثرات طولانی مدت آنوجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقاله به بررسی تاثیرات منفی اطلاعات غلط در مورد درمان‌های سلولی بر سلامت عمومی و همچنین نقش‌هایی که محققان، ارتباط دهندگان علوم و نهاد‌های نظارتی باید در جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست و در ارتقاء ارتباط مسئولانه و دقیق یافته‌های تحقیق داشته باشند، می‌پردازد.

ایکونومو می‌گوید: تلاش برای توسعه سریع مداخلات درمانی هرگز نباید به قیمت استاندارد‌های اخلاقی و علمی که در قلب تحقیقات بالینی و نوآوری مسئول هستند، انجام شود.

لی، استاد بهداشت، جامعه و رفتار در دانشگاه کالیفرنیا نویسنده مقاله می‌گوید: دانشمندان، نهاد‌های نظارتی و سیاستگذاران باید از گسترش مطالعات ضعیف، کم توان و تکراری که با عجله ناخواسته به دلیل همه گیری شروع می‌شوند، محافظت کنند، اما بعید به نظر می‌رسد که از نظر بالینی و از نظر ایمنی و اثربخشی قابل توجه باشد.

مگان مونسی، استاد اخلاق، آموزش و سیاستگذاری در علوم سلول‌های بنیادی در دانشگاه ملبورن، از دیگر محققین هستند.

محصولات ناایمن مرتبط با ادعا‌های اثبات نشده

مونسی می‌گوید، بسیاری از مطالعات در مورد درمان‌های احتمالی مبتنی بر سلول‌های بنیادی کووید-۱۹ در مراحل اولیه تحقیق هستند و ارزیابی بیشتر در مورد حجم نمونه‌های بزرگتر مورد نیاز است. با این حال یافته‌های مطالعات اولیه غالبا از طریق انتشار مطبوعات، رسانه‌های اجتماعی و گزارش‌های غیر انتقادی رسانه‌ای مبالغه آمیز است.

لوین می‌گوید: با توجه به فوری بودن همه گیری در حال وقوع، حتی کوچکترین تحقیق علمی کووید-۱۹ اغلب خبرساز است و به سرعت وارد چشم انداز رسانه‌های اجتماعی می‌شود که-صرف نظر از دقت آن می تواند به طور گسترده با مخاطبان جهانی به اشتراک گذاشته شود.

 ترنر می‌گوید گاهی اوقات کلینیک‌هایی که درمان سلول‌های بنیادی را به صورت مستقیم به مصرف کننده می‌فروشند، از این یافته‌ها و گزارش‌های خبری برای سوء استفاده از ترس بیماران آسیب پذیر با تبلیغ غیراخلاقی از مزایای اثبات نشده سلول‌های بنیادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بازسازی بافت ریه و جلوگیری از انتقال استفاده می‌کنند.

گزارش‌هایی از بیمارانی که از درمان‌های اثبات نشده با سلول‌های بنیادی رنج می‌برند شامل نابینایی و مرگ می‌شود. ایکونمو می‌گوید، بیماران از نظر مالی نیز رنج می‌برند، زیرا قیمت محصولات از چند هزار تا ده‌ها هزار دلار است و مردم اغلب مجبورند که هر چند ماه یکبار از درمان‌های گران قیمت استفاده کنند.

به گفته ترنر، بیماران معتقدند که در برابر کووید-۱۹ محافظت می‌شوند ممکن است در برابر واکسیناسیون تصمیم بگیرند، ماسک را کنار بگذارند، از رعایت فاصله فیزیکی خودداری کنند یا در غیر این صورت از رفتار‌هایی که به منظور ارتقاء ایمنی شخصی و سلامت عمومی انجام می‌شود اجتناب کنند؛ آن‌ها همچنین ممکن است کمتر در آزمایش‌های بالینی با دقت انجام شده توسط شرکت‌هایی که از استاندارد‌های اخلاقی پیروی می‌کنند، شرکت کنند.

ایکونومو می‌گوید: تجاری سازی زودرس درمان‌های مبتنی بر سلول به ناچار به حوزه دارو‌های احیاکننده آسیب می‌رساند، خطرات را برای بیماران افزایش داده و اعتماد مردم را از بین می‌برد.

انجام اقدامات قوی‌تر

سازمان غذا و داروی اآمریکا و کمیسیون تجارت فدرال این کشور به بسیاری از کلینیک‌های متخلف هشدار داده‌اند، با این حال بسیاری از شرکت‌ها به ادعا‌های دروغین ادامه می‌دهند.

نویسندگان توصیه می‌کنند سازمان‌های نظارتی اقدامات قوی‌تری را برای جلوگیری از فروش محصولات غیرمجاز، مانند صدور جریمه یا اتهامات کیفری، لغو مجوز‌های پزشکی یا مجبور کردن کلینیک‌ها به بازگرداندن پول به بیماران، در نظر بگیرند.

آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند انجمن‌های علمی و حرفه‌ای از نهاد‌های نظارتی برای افزایش اجرای قوانین و مقررات لابی کنند. نویسندگان می‌گویند ارتباط دهندگان علم و روزنامه نگاران می‌توانند با درگیر نکردن اطلاعات غلط با  نتایج تحقیق و انتقال محدودیت‌های مطالعه، با اطلاعات غلط مبارزه کنند.

بیشتر بخوانید 

قدرت سلول‌های بنیادی برای ایجاد بافت غضروف

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید 19 سلول های بنیادی اطلاعات غلط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۰۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، با هوش مصنوعی فرآیندهای تشخیص بیماری‌ها و در آینده نزدیک امکان درمان آنها بدون مراجعه به بیمارستان فراهم خواهد شد.

با استفاده گسترده از کاربردهای هوش مصنوعی در بخش سلامت، فرآیندهای تشخیص سرعت می‌گیرد و در آینده نزدیک امکان درمان بدون مراجعه به بیمارستان برای بیماران فراهم می‌شود.

پیشرفت‌های فن‌آوری مانند هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها مزایای بزرگی را در زمینه‌هایی مانند تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، برنامه‌ریزی درمان و ارائه مؤثرتر خدمات بهداشتی فراهم می‌کنند.

در حالی که سیستم‌های تشخیصی با پشتیبانی از هوش مصنوعی به پزشکان در شناسایی بیماری‌ها و تعیین روش‌های درمانی کمک می‌کنند، این سیستم‌ها با تجزیه و تحلیل سریع مجموعه داده‌های بزرگ، روند تشخیص را سرعت می‌بخشند و نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهند.

پرفسور ودات گورال، متخصص گاستروانترولوژی در بیمارستان مدیپول ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار آنادولو با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت رو به افزایش است، گفت: از این سیستم‌ها در تشخیص و شناسایی ضایعات سرطانی نیز استفاده می‌شود.

او اظهار داشت: هوش مصنوعی یک کاربرد بسیار قابل اعتماد در تشخیص زودهنگام سرطان، غربالگری سرطان، اثربخشی دارو و پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه این نمونه‌ها نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی در سلامت منجر به دستاوردهای اقتصادی نیز می‌شود، ادامه داد: با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، امکان درمان بدون مراجعه به بیمارستان برای بیماران فراهم می‌شود و به این ترتیب به نوعی بیمارستان‌ها به لطف هوش مصنوعی به سراغ بیماران خواهد رفت.


 

دیگر خبرها

  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • عرضه اینترنتی دارو کلید خورد | اطلاعات بیماران در اختیار پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد؟
  • تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • پیگیری حقوق بیماران با راه اندازی سامانه انتظامی نظام پزشکی