Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:04:59 GMT

غذایی که بلای جان می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۰۸۶۱

غذایی که بلای جان می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی یک پژوهشگر صنایع غذایی گفت: در ایران متاسفانه از یک طرف ضایعات کشاورزی بیش از ۳۰ درصد بوده و سه درصد ضایعات غذایی و کشاورزی دنیا در ایران تولید می‌شود؛ از طرف دیگر بیماری‌های غیر واگیر شامل دیابت، فشار خون، قلبی عروقی، اضافه وزن نیز در کشور ما در حال گسترش بوده که بخش قابل توجهی از آن مربوط به رژیم‌های غذایی ناسالم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طیبه شاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روز جهانی غذا ۱۶ اکتبر همزمان با ۲۴ مهر ماه بوده که هر ساله توسط فائو و مطابق با مسائل روز دنیا و مشکلات غذا و سیاست‌های پیش رو نامگذاری می‌شود؛ شعار روز جهانی غذا سال ۲۰۲۱ نیز با عنوان "رفتار ما آینده ما را می‌سازد "، است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: توجه و دقت به تغذیه سالم انقدر اهمیت دارد که خداوند چندین بار در قرآن به آن تاکید فرموده "فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَی طَعَامِهِ؛ انسان به آنچه می‌خورد تفکر کند".

شاهی با بیان اینکه بررسی غذای سالم از ابعاد مختلف نشان می‌دهد که تغذیه و علم مواد غذایی دارای اهمیت بسیار زیادی در زندگی افراد است، تصریح کرد: از بعد جسمی تغذیه خوب باعث کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا و تقویت عملکرد بدن و ایجاد دفاع در برابر بیماری‌ها می‌شود؛ بنابراین چنانچه افراد یک جامعه‌ای بیمار باشند مسلما ناکارمدی آن جامعه را دربرخواهد داشت؛ به خصوص در حال حاضر، مشکل جهانی کووید ۱۹ اهمیت استفاده از غذاهای سالم و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را بیشتر نشان می‌دهد.

وی افزود: از بعد روحی روانی نیز غذا سالم باعث احساس بهتر و تغذیه ناسالم زمینه را برای آسیب‌های و بیماری‌های روحی روانی از جمله افسردگی، استرس و اضطراب الزایمر را افزایش می‌دهد و از بعد اقتصادی نیز تغذیه ناسالم باعث بیماری‌ها و هزینه‌های ناشی از آن می‌شود به طوری که  بیماری‌های ناشی از غذا با درگیر کردن سیستم‌های مراقبت بهداشتی و آسیب رساندن به اقتصاد ملی، گردشگری و تجارت، مانع توسعه اقتصادی اجتماعی آن جامعه می‌شوند؛ از طرف دیگر در بخش‌های غذایی بیش از یک میلیارد نفر در جهان مشغول به کار هستند که اهمیت اشتغال در این زمینه را بهتر نشان می‌دهد.

شاهی ادامه داد: طبق گزارش فائو، امروزه سیستم‌های غذایی و غذاها، بی عدالتی و نابرابری‌های عمیق در جامعه جهانی را اشکار می‌کند؛ سه میلیارد نفر در دنیا فاقد رژیم غذایی سالم هستند درصورتی که اضافه وزن و چاقی در جهان رو به افزایش است؛ از این رو سازمان غذا و خواربار جهانی از دولت‌ها، بخش خصوصی، مردم، سازمان‌های بین المللی و دانشگاه‌ها می‌خواهد تا با توجه به افزایش جهانی تقاضا برای مواد غذایی قبل از هر عاملی برای کاهش ضایعات همکاری کنند.

وی افزود: نکته مهم تر اینکه آگاهی مردم در مورد سبک زندگی سالم به ویژه غذای سالم باید افزایش یابد؛ تا سال ۲۰۵۰ سیستم‌های کشاورزی و غذایی باید بتواند غذای ۱۰ میلیارد نفر را تامین کند.

شاهی اظهار کرد: در ایران نیز متاسفانه از یک طرف ضایعات کشاورزی بیش از ۳۰ درصد بوده و سه درصد ضایعات غذایی و کشاورزی دنیا در ایران تولید می‌شود؛ از طرف دیگر بیماری‌های غیر واگیر شامل دیابت، فشار خون، قلبی عروقی، اضافه وزن نیز در کشور ما در حال گسترش بوده که بخش قابل توجهی از آن مربوط به رژیم‌های غذایی ناسالم است.

وی بیان کرد: از این رو نیازمند اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه و کنترل بیماری‌ها هستیم چراکه در آینده نه چندان دور با مشکل سالمندی و به تبعات آن بیماری‌های مختلف روبرو خواهیم بود و از طرفی؛ تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط بهتر و زندگی بهتر را به همراه خواهد داشت و با شناخت بهتر مواد غذایی و اثرات آن می‌توان جسم و روح سالم تری داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مواد غذايي رژيم غذايي بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۰۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند که حضور آنها در عرصه‌های مختلف جامعه متضمن برقراری امنیت غذایی و سلامت آحاد افراد جامعه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجتبی نوروزی به مناسبت روز جهانی دامپزشکی پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«روز جهانی دامپزشکی فرصتی مغتنم برای یادآوری و توجه به اهمیت خدمات تخصصی دامپزشکی و نقش برجسته دامپزشکان در حوزه سلامت انسان و دام و تأمین و تضمین امنیت غذایی است.

پیشگیری، مبارزه و درمان بیماری‌های دامی در جهت حفظ و ارتقا سلامت جمعیت دامی کشور و برقراری امنیت غذایی به ویژه تأمین سبد مواد غذایی و فرآورده‌های پروتئینی با منشأ دامی ایمن و سالم و همچنین پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که به حدود ۸۰۰ نوع بیماری می‌رسد، از مهم‌ترین دستاوردهای دامپزشکان در سطح ملی است که در این روز گرامی داشته می‌شود.

دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند که حضور آنها در عرصه‌های مختلف جامعه متضمن برقراری امنیت غذایی و سلامت آحاد افراد جامعه است و از این رو گرامی داشت جایگاه حرفه‌ای آنها در روز جهانی دامپزشکی برای قدردانی از خدمات ارزشمند و اثرات مفید فعالیت آنها در سطح ملی و بین‌المللی است.

روز جهانی دامپزشکی سال ۲۰۲۴ با شعار "دامپزشکان از پایه‌های اجتناب ناپذیر نظام سلامت هستند" بیانگر جایگاه خطیر و حساس دامپزشکان و پیرادامپزشکان در نظام سلامت جهان است. امری که آشکارا روشن کننده همان شعار پیشتازی این قشر در امنیت غذایی و امنیت زیستی آحاد ملت است.

اقتدار غذایی و افزایش تولید غذا از نظر کمی و کیفی در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار مبتنی بر فعالیت‌های دانش بنیان و اشتغال آفرین در این حوزه، از محورهای اساسی ظرفیت سازی در برابر مخاطرات مرتبط با سلامت جمعیت دامی ناامنی غذایی حاصل از آن است.

در پایان از خدمات ارزشمند و شایسته فرهیختگان دامپزشک و پیرادامپزشک صمیمانه تشکر می‌نمایم و برای تمام همکاران گرامی آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون دارم.

دکتر مجتبی نوروزی
معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور»

کد خبر 748311

دیگر خبرها

  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • ۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت