Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@14:07:30 GMT

جزئیات عملیات ترور آیت‌الله اشرفی اصفهانی

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۲۰۳۶

جزئیات عملیات ترور آیت‌الله اشرفی اصفهانی

چهارمین شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی پس از چند سوء قصد نافرجام توسط منافقین، سرانجام در تاریخ ۱۳۶۱/۷/۲۳ در محراب نماز جمعه کرمانشاه غرق در خون شد.

به گزارش ایسنا، پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» در ادامه نوشت: منافقین برای سومین بار، نقشه ترور آیت‌الله اشرفی را به شیوه دیگری کشیدند. این، یک روش انتحاری بود که طرح آن جز از مغزهای شست‌وشو داده شده در خانه‌های تیمی بر نمی‌آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌اکبر رحمانی استاندار اسبق کرمانشاه در خصوص نحوه ترور آیت‌الله اشرفی می‌گوید: «من کنار ایشان در سمت راست نشسته بودم. آقای رستگاری از منبر پایین آمدند که سمت چپ بودند. حاج آقای اشرفی اصفهانی، بنده و حاج آقا محمد فرزند ایشان به احترام آقای رستگاری که از منبر پایین آمده بودند بلند شدیم و من یک دفعه دیدم که جوانی به سمت آقای اشرفی آمد. من چون پشتم بلندگو قرار داشت به اندازه ۳۰ سانتی متر از ایشان جلوتر بودم. بلند شدم و این جوان منافق را بغل و از آقای اشرفی جدا کردم. این بمب در بغل من عمل کرد ولی آنها روی نارنجک، شیاری قرار داده بودند که نارنجک رو به جلو عمل کرد. من و آن بنده شیطان پرت شدیم به عقب. شهید اشرفی اصفهانی هم بین آن فرد و دیوار قرار گرفته بودند که پشتشان با دیوار برخورد کرد و به حالت سجده روی زمین آمدند. 

من احساس کردم که ممکن است این منافق بمب دیگری همراه داشته باشد و بخواهد از جمعیت نمازگزار انتقام بگیرد. پس او را کشیدم به سمت محراب و شهید اشرفی را هم کشیدم به سمت در خروجی. آستانه ماه محرم بود و من با گوش‌های خود سه بار ذکر «یا حسین» را از آقای اشرفی شنیدم ... سه بار «یا حسین» گفتند و همانجا شهید شدند. همگی به کمک هم ایشان را به بیمارستان منتقل کردیم اما فکر می‌کنم همانجا به شهادت رسیدند».

حجت‌الاسلام محمود رستگاری نیز که در آخرین لحظات عمر آیت‌الله اشرفی همراه ایشان بود، در این‌باره چنین نقل می‌کند: «داشتم با شهید صحبت می‌کردم که در این فاصله دیدم جوانی از آن جلو بلند شد و ناگهان ایشان را بغل کرد ... وقتی من داشتم به ایشان توضیح می‌دادم که در نبودشان در مراسم چه کرده‌ام آن جوان بلند شد و آقا را بلند کرد و فقط ایشان با همان لهجه اصفهانی گفتند چه می‌خواهی از من؟ و انفجار انجام شد و من با عبا و عمامه ۱۰ متر به آن طرف پرت شدم ... بعد جنازه را که دیدم حاج‌آقا پاهایشان قطع شده بود. آن جوان به وسیله لباس زیر چسبان زنانه نارنجک‌ها را به میان‌تنه‌اش بسته بود منتها نارنجکی که به سمت من بود عمل نکرده بود و فقط آن یکی که سمت شهید قرار داشت عمل کرده بود. خودش هم مثل آقای اشرفی پاهایش قطع شده بود و درجا به درک واصل شد.»

بعدها سازمان مجاهدین خلق در چند شماره از نشریه مجاهد از جمله نشریه شماره ۴۰۹ مسئولیت این عملیات تروریستی را بر عهده گرفت. در نشریه شماره ۴۰۹ درباره این عملیات چنین آمده است: «محمد حسین خداکرمی با اقدام به عملیات مقدس انتحاری، آخوند اشرفی اصفهانی را مجازات کرد. رأس ساعت ۱۲:۱۵ ظهر محمدحسین با پریدن از روی نرده‌ها خود را به اشرفی اصفهانی رساند و با شعار درود بر رجوی به سوی او رفت و در حالی که صحنه بر هم ریخته بود ناگهان صدای انفجار بلند شد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی ترور آیت الله اشرفی اشرفی اصفهانی آقای اشرفی بلند شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۲۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی

   

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری شهید مطهری را مجاهد عرصه جهاد تبیین دانست و گفت: این شهید والامقام شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید و با زبان روز، معارف مکتبی اسلام ناب را به جامعه خصوصاً جوانان بشناساند.

آیت‌الله علی عباسی در همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه استاد شهید مطهری گفت: انقلاب اسلامی هنوز هم مدیون اندیشه‌های این شخصیت است.

رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه افزود: شهید مطهری مجاهد عرصه جهاد تبیین و آگاه به زمان و مسلط بر دسیسه‌های دشمنان اسلام بود.

آیت‌الله عباسی گفت: شهید مطهری با تبیین اسلام ناب، ماهیت اندیشه‌های انحرافی و خطرات اسلام التقاطی را برملا کرد. این شهید والامقام شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید و با زبان روز، معارف مکتبی اسلام ناب را به جامعه خصوصاً جوانان بشناساند.

او پاسخ شهید مطهری به اندیشه ماتریالیستی روشنفکرنما‌های زمان را قوی‌ترین جواب عنوان کرد و افزود: کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم منشوری شد به دست نیرو‌های مسلمان و مومن مبارز برای پاسخگویی در مقابل جریانی که مدعی معرفت و مبارزه که اذعن داشت مبارزه با عدالتخواهی در جهان به دست مارکسیسم و ماتریالیست است. او از توان علمی و قلم خود برای تبیین و دفاع از آموزه‌های اسلام ناب و بالاخص مسئله حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب استفاده و ایفای نقش کرد.

آیت‌الله عباسی با بیان اینکه شرایط امروز جامعه ما نیز به گونه‌ای است که برخی جوانان به اندیشه لیبرال دموکراسی شیفتگی نشان می‌دهند بدون اینکه شناختی از آن داشته باشند، گفت: در شرایطی که حق و باطل در جامعه، دارای چهره‌هایی همسان‌اند و تشخیص حقایق برای مردم دشوار است، افزون بر وظایفی که بر عهده عموم طبقات است، نیاز به جهاد فکری و معنوی وجود دارد. ما بایستی این شعار‌ها را تحلیل و نشان دهیم که بی‌محتوا هستند.

او با اشاره به اینکه در مسئله نظام زن هنوز هم با تمدن امروز چالش داریم؛ افزود: در مسئله حجاب مقام معظم رهبری فرمودند حجاب فی نفسه چالش نبود و دست‌هایی از بیرون تلاش دارد تا آن را به یک چالش تبدیل کند. شهید مطهری برای دفاع از اسلام با تمام وجود در صحنه بود و امروز هم میدان نزاع ادامه دارد و ما باید در صحنه باشیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: شهید مطهری به عنوان مدافع سنگر فکری و عقیدتی به خوبی احساس مسئولیت کرد و به آن عمل کرد؛ اقدامات شایسته این شهید والامقام در عرصه‌های مختلف انقلاب و تفکرات ارزشمند آن برای حل مشکلات از دلایل اصلی ترور این شهید به دست گروه‌های تروریستی بود.

آیت‌الله عباسی انقلاب اسلامی را نقطه عطف تاریخ دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران یک نعمت بزرگ الهی است که روح جدیدی بر جهان دمید.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
  • مطهری امام
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • صحبت های زهره هراتیان درباره درگذشت دکتر اشرفی: هر مسابقه‌ای باید تحت نظر فیفا باشد؛ آمبولانس و دکتر آنجا نبود!
  • برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی
  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر