Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا قاسمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهارداشت: سه هزار و ۸۴ روستا در سیستان و بلوچستان با جمعیت یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۱۸۸ نفر از آب آشامیدنی برخوردار هستند و شاخص بهره‌مندی از آب در این بخش ۷۱.۵ درصد است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان دارای ۵۱ شهر با جمعیت یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۴۲۰ نفر بوده که از این تعداد ۵۰ شهر با جمعیت یک میلیون و ۵۲۴ هزار و ۳۴۶ نفر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارد و شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی در حوزه شهری ۹۷ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان دارای پنج هزار و ۵۹۴ روستای کددار با جمعیت یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۷۳۳ نفر بوده تصریح کرد: ۲هزار و ۵۱۰ روستای فاقد تأسیسات آب جمعیتی بیش‌از ۲۵۶ هزار نفر را در خود جا داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل پراکندگی جمعیت، اولویت آبرسانی با روستا‌های با جمعیت بالاتر به منظور افزایش سطح بهره‌مندی مردم از نعمت آب آشامیدنی است بیان کرد: حداکثر ظرفیت منابع آب سیستان و بلوچستان ۲۱۸ میلیون مترمکعب در سال است که هم‌اینک ۶۳ میلیون متر مکعب آن از منابع سطحی و ۸۵ میلیون مترمکعب در سال از منابع زیرزمینی از طریق ۱۷۶ حلقه چاه در مدار بهره‌برداری تامین می‌شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: تعداد تصفیه‌خانه‌های در مدار بهره‌برداری سه واحد در شهرستان‌های زابل، زهک و زاهدان با ظرفیت ۲ هزار و ۹۰۰ لیتر در ثانیه و ۲ واحد در دست ساخت در شهرستان‌های چابهار و خاش به ظرفیت یک‌هزارو ۶۰۰ لیتر در ثانیه است.

وی تصریح کرد: طرح آبرسانی به سیستان با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد در حال اتمام است و طرح آبرسانی به چابهار و کنارک با توجه به نگاه ویژه دولت به این طرح، امید می‌رود با تزریق اعتبارات مورد نیاز تا۲ سال آینده به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: آبرسانی به شهر خاش که فاینانس ماده ۵۶ بوده و در مرحله مناقصه و فرآیند انتخاب پیمانکار است و همچنین آبرسانی به نوک‌آباد نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی به اقدامات مورد نیاز برای تأمین آب آشامیدنی شهر‌های سیستان و بلوچستان در راستای رفع کمبود‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ظرفیت مهم واستراتژیک آب‌های زیرزمینی دشت تهلاب و همچنین تخصیص مصوب شده به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب در سال برای آب آشامیدنی شهر زاهدان و روستا‌های مسیر این طرح می‌تواند به عنوان بهترین گزینه تأمین آب این شهر با توجه به خشکسالی‌های موجود و عدم آورد رودخانه هیرمند به دشت سیستان تلقی شود.

قاسمی ادامه داد: همچنین آبرسانی از مک سوخته (روتک) که مطالعات آن توسط آب منطقه‌ای انجام شده جزو طرح‌هایی برای شهرستان سراوان یکی از شهر‌های بزرگ سیستان و بلوچستان بوده که با معضل کمبود آب مواجه است آغاز خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این آبرسانی از سد ماشکید علیا و سفلی برای سه شهرِ سراوان، سوران و مهرستان و ۴۹ روستا انجام خواهد شد و آبرسانی از جلگه چاه هاشم نیز که مطالعات آن توسط شرکت آب و فاضلاب برای روستا‌های مسیر و شهر فنوج به اتمام رسیده در انتظار تخصیص ردیف اعتباری است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت سامانه نمک‌زدایی موجود گفت: در سطح استان از طریق سامانه‌های نمک‌زدایی آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در شهر‌های زاهدان، چابهار و کنارک و تعدادی از روستا‌های شهرستان دشتیاری تأمین می‌شود و با پیگیری‌های انجام شده در سفر اخیر وزیر نیرو به استان یک مجوز دیگر به میزان ۵۰ هزار متر مکعب برای طرح آب شیرین‌کن جنوب منطقه اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به طرح‌های مهم حوزه روستایی بیان کرد: هم‌اینک ۱۵ مجتمع آبرسانی بزرگ و ۱۰ پروژه تک روستایی در برنامه اجرایی سیستان و بلوچستان قرار دارد که با تکمیل این مجتمع‌ها شاخص بهره‌مندی از آب روستا‌های استان به ۸۳ درصد می‌رسد.

قاسمی به جهش ۲ برابری اعتبارات اشاره کرد و گفت: در سالجاری جهش خوبی را در اعتبارات شاهد بودیم در بخش شهری حدود ۶۲۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که ۶۰ درصد آن تخصیص یافته و در بخش روستایی ۵۸۳ میلیارد اعتبار مصوب بوده که ۲۲ درصد تخصیص یافته و بخش فاضلاب نیز ۲۹۷ میلیارد تومان که ۱۲۸ میلیارد تخصیص داشته است.

وی با بیان اینکه در مجموع از یک هزار و ۵۰۷ میلیارد تومان اعتباری که مصوب شده ۷۵۰ میلیارد تومان تاکنون تخصیص یافته تصریح کرد: اشکال بزرگ در بحث تخصیص این بوده که عمده این تخصیص‌ها از جنس اسناد خزانه است و براساس قانون به ازای هر سال ۱۵ درصد سود به پیمانکاران تعلق می‌گیرد که در این شرایط ارزش این پول حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، اما در کل به نسبت سال گذشته رشد ۲ برابری را شاهد هستیم و به این اعتبارات نیز به زودی یک رقم بسیار خوب از محل محرومیت‌زدایی اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شرکت آب و فاضلاب آبرسانی روستایی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان جمعیت یک میلیون میلیارد تومان آب آشامیدنی بهره مندی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۲۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان

 رضا شریفی در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر اظهار کرد: سیستان و بلوچستان در حال صنعتی شدن است و برای سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه در استان، نیازمند مشارکت مردم در همه حوزه‌ها هستیم.

وی افزود: با توجه به اجرای کلان طرح‌های توسعه ای در استان، تربیت نیروی کار ماهر بیش از هر زمانی اهمیت دارد و می‌بایست معدل تخصص کارگران این خطه افزایش یابد.

معاون سیاسی اجتماعی به موضوع اجتماعی سازی امنیت در سیستان و بلوچستان تأکید کرد و ادامه داد: باید بدون هیچ گونه حاشیه و نگاه صنفی، قومی و مذهبی عقب ماندگی‌های استان را جبران کنیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو
  • بیش از ۴ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان هزینه شد
  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان
  • کشف ۱۰۰ میلیارد اخلال در نظام اقتصادی در زاهدان
  • آبرسانی به دهدشت غربی نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • کشف ۸۱۶ میلیارد ریال پولشویی و دستگیری دو متهم در زاهدان
  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد
  • فیلم| اعترافات عضو گروهک تروریستی انصارالفرقان در سیستان و بلوچستان