Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:51:05 GMT

سالانه یک هزار و ۵۰۰ وقف جدید در کشور ثبت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۳۶۵۹

سالانه یک هزار و ۵۰۰ وقف جدید در کشور ثبت می‌شود

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام غلامرضا عادل روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین، اظهار داشت:
رشد وقف های به روز در کشور بسیار ملموس است و مردم خوشبختانه با دید باز به دنبال وقف می روند.
وی با اشاره به فرارسیدن دهه وقف، افزود: سازمان اوقاف با ارایه طرح ها و نمایشگاه های مختلفی به دنبال حمایت از شرکت ها و محصولات دانش بنیان در راستای تحقق شعار سال است که امیدواریم منجر به اشتغال، ارزآوری و رونق تولید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسوول گفت: افق جدید اوقاف، حمایت از قشر جوان و  رونق موقوفه است که امیدواریم با توجه به حمایت از شرکت های دانش بنیان به این موضوع دست پیدا کنیم.
عادل اضافه کرد: ۲ سال است که شرایط بهداشتی سختی در جامعه اعمال می شود و این موضوع، وظایف اوقاف را بسیار سخت تر کرده و فعالیت های جدیدی را در طی این مدت در سطح سازمان شاهد بوده ایم.
وی اظهار داشت: امامزاده ها به عنوان یکی از قطب های فرهنگی با محدودیت های رو به رو شدند و در واقع تغییر کاربری دادند و تبدیل به پایگاه های سلامت و مرکز واکسیناسیون شدند.
این مسوول گفت:در این مراکز، ۱۳۰ هزار تخت پیش بینی شده تا در صورت بحران در اختیار کادر درمان قرار بگیرد و بدین وسیله مشکلات حوزه بیمارستانی در اوج کرونا کاهش یابد.
وی ادامه داد: در اوج کرونا خدمات بهداشتی و معیشتی اوقاف در استان قزوین و سراسر کشور انجام شده و بیش از ۲ میلیون بسته معیشتی در بین نیازمندان توزیع شده است.
عادل با اشاره به چالش های حوزه وقف، افزود: در این زمینه سند ملی وقف طراحی شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می شود که با تصویب آن بسیاری از خلاهای موجود در زمینه وقف از بین می رود.
وی اضافه کرد: براساس این سند تمامی دستگاه های دخیل در زمینه وقف دارای وظیفه می شوند و در صورت لزوم،لایحه قانونی هم به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه امامزادگان در سه سطح تقسیم بندی می شوند،افزود: ۱۹۴ امامزاده سطح یک در سراسر کشور ظرفیت تبدیل شدن به قطب فرهنگی را دارند که در این زمینه هم اقدامات زیادی در حال انجام است.
 

برچسب‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استان قزوین قزوین وقف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین قزوین وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۳۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد ارتباط وقف با دانش بنیان‌ها بیان کرد: ماجرای سازمان وقف به کرات بیان شده است که سه گزاره، ساختار این سازمان را تشکیل می‌دهد. یکی، حفظ موقوفات که در اصطلاح به آن، عین (حفظ عین موقوفه) می‌گوییم و برگرفته از روایات است که گفته شده است: «حبس العین و تصمیم المنفعه» «تحبیس العین و تسبیل المنفعة» که این تعریف وقف است. یعنی فرد عرصه، زمین، ساختمان، فرش، اتومبیلی و... دارد که عین حساب می‌شود و عینیت و حقیقتی دارد و آن را حبس می‌کند. بنابراین، اولین گزاره برای همه موقوفات چه دارای متولی خاص باشند و یا نباشند و در اختیار سازمان اوقاف قرار گرفته باشند به سمت حفظ العین می‌رود. 

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به منافع وقف گفت: دومین گزاره، افزایش منافع وقف است. منظور از منافع وقف، هر گونه ارزش مالی و قابل تقویم به پول است که مستقیم یا غیرمستقیم از عین موقوفه و توابع آن حاصل می‏شود؛ مانند منفعت ساختمانها، علوفه و غلاّت مزارع، آب نهر‌ها و چاهها، نذور بقاع متبرّکه. 

یعنی فرد نمی‌تواند یک زمین را به همان مبلغی که سالیان قبل خریداری کرده است الان هم، به همان قیمت بخرد. بنابراین، باید بروز شود و اجاره آن را بهتر کند و بهره وری بیشتری از این زمین داشته باشد و به همین دلیل، باید با علم روز گره بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی ادامه داد: سومین گزاره‌ای که اوقاف به آن مشغول است اجاره نیات یا اجاره مال موقوفه است.

 مثلاً یک واقف، مالی را برای ایتام داده است و یا یک فردی زمین دارد و با آن کاری انجام می‌دهد و پولی که از آن بدست می‌آورد را هزینه ایتام می‌کند. بنابراین، کارکرد سازمان وقف از این سه گزاره بیرون نمی‌رود و دانش بنیان یک عنوان خاصی است که می‌تواند بهانه‌های مختلفی در زمینه وقف داشته باشد و دانش بنیان‌هایی وجود دارند که خودشان هم، موقوف هستند و باید شاخ و برگ هایشان توسعه پیدا کنند. از اینرو، مجموعه‌هایی که خواستند وقف جدید کنند باید توجه به دانش بنیان داشته باشند. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اگر دانش بنیان به نقاط ایده آل برسد هزینه‌ای که صرف کردیم با ارزش گذاری خیلی بالاتر است. زیرا هرقدر توسعه تجاری یک دانش بنیان بهتر شود امکانات مالی آن شرکت قوی‌تر می‌شود و ارزش گذاری آن نیز، بالاتر می‌رود. 

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی درمورد چشم انداز همکاری وقف و دانش بنیان‌ها گفت: یک تفاوتی بین جریان منابع دولتی، خصوصی و وقف در این زمینه وجود دارد. زیرا دست خصوصی بازتر از منابع دولتی است چراکه منابع دولتی قوانین بالادستی، ناظر و حاکم دارند. البته دولت برای توسعه‌ها همت زیادی دارد که از حمایت استارتاپ‌ها گرفته تا برگزاری جشنواره‌ها و تسهیلات را دربر می‌گیرد. به همین دلیل، هر قدر منابع خصوصی میدان تجاری پیدا کنند استقبال این بخش هم بالاتر خواهد رفت. اما وقف آزادتر از منابع دولتی و خصوصی است. 

رئیس سازمان اوقاف افزود: دست اوقاف باز است و می‌تواند حفظ العین کند و واقعاً هم باقی می‌ماند. یعنی متولی مصلحت می‌داند که فلان زمین را با موقعیت بهتر خریداری کند و زمینی با وجود داشتن مساحت بزرگتر را نخرد و دست اوقاف باز است که بگوید از کدام دانش‌بنیان حمایت شود؟ و این حمایت در سبد کالای مردم چه کمکی خواهد کرد؟ ما در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها
  • افتتاح نمایشگاه وقف