Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره محاکمه افراد متهم به دست داشتن در حمله به کنگره، واکنش کاخ سفید و وزارت دادگستری این کشور را به‌دنبال داشت.

در پی حوادث ششم ژانویه و حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره، مجلس نمایندگان آمریکا کمیته منتخبی برای تحقیق درباره این حادثه تشکیل داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کمیته تاکنون برای شماری از نزدیکان و مقامات وقت دولت ترامپ احضاریه صادر کرده تا در جلسه کنگره ادای شهادت کنند. با این حال گفته می‌شود برخی از این افراد قصد ندارند در این جلسات حضور پیدا کنند.

به نوشته وبگاه شبکه «فاکس نیوز»، بایدن روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «امیدوارم این کمیته به سراغ آن‌ها رفته و آن‌ها را پاسخگو قرار دهد».

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری در این‌باره که «آیا معتقدید این افراد باید محاکمه شوند؟» پاسخ داد: «بله همین‌طور است».

«آنتونی کولی» سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در واکنش به این اظهارات بایدن در بیانیه‌ای نوشت: «وزارت دادگستری در تمام محاکمه‌ها تصمیمات مستقل خود را کاملاً بر اساس حقایق و قانون اتخاذ می‌کند».

از سوی دیگر «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید تلاش کرد در پیامی توئیتری، این اظهارنظر بایدن را توجیه و درباره آن توضیح ارائه کند.

سخنگوی کاخ سفید نوشت: «همان‌طور که رئیس جمهور بارها گفته است، ششم ژانویه یکی از تاریک‌ترین روزها برای دموکراسی ما بود. او از کار این کمیته و نقش مستقل وزارت دادگستری برای اتخاذ هر تصمیمی درباره انجام محاکمه حمایت می‌کند».

چندی پیش کمیته ویژه مجلس نمایندگان آمریکا برای یازده نفر از نزدیکان ترامپ احضاریه صادر کرد. «کاترینا پیرسون» از جمله دریافت‌کنندگان این احضاریه‌ها است که یکی از برگزارکنندگان تجمع ششم ژانویه سال گذشته بوده و دو روز پیش از حادثه حمله به کنگره با ترامپ دیدار داشت.

این کمیته،پیش‌تر نیز برای «دان اسکاوینو»، معاون رئیس دفتر کارکنان ترامپ، «کاشیاپ پاتل»، رئیس دفتر کارکنان وزیر دفاع سابق آمریکا، «استیو بانون»، استراتژیست سابق کاخ سفید و «مارک میدوز»، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید احضاریه ارسال کرده بود.

ترامپ پس از شکست در برابر رقیب خود در انتخابات سال گذشته آمریکا، ادعای وقوع تقلب گسترده را مطرح کرد و شکایات متعددی را در دادگاه‌های ایالات مختلف مطرح کرد که تقریباً هیچ کدام به نتیجه نرسید.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

دولت بایدن اعلام کرده با کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص تحقیق درباره این حادثه همکاری خواهد کرد.

جنیفر ساکی هفته گذشته در این‌باره گفت: «به‌عنوان بخشی از این رویه، رئیس جمهور تصمیم گرفت برای دور اول اسناد مربوط به کاخ سفید در دوره دونالد ترامپ که از طریق آرشیو ملی فراهم شده است، ادعای اختیارات اجرایی مطرح نشود».

طبق اختیارات اجرایی که در قانون اساسی آمریکا درج شده است، رئیس جمهور می‌تواند بنا به صلاح‌دید خود، از انتشار اسناد و مدارک دولت و دستیابی قانون‌گذاران و مقامات قضایی به آن‌ها جلوگیری کند.

این در حالی است که ترامپ پیش‌تر مدعی شده بود با استفاده از اختیارات اجرایی، مانع از دسترسی کنگره به اسناد و مدارک مربوط به حوادث حمله به کنگره خواهد شد و بر این فرضیه قانونی اتکا کرده که بر اساس آن روسای جمهور و دستیارانش می‌توانند مانع از انجام تحقیقات کنگره حتی به مدت چند دهه شوند.

با این حال، «جیمی بی. راسکین» عضو دموکرات این کمیته کنگره و مدرس قانون اساسی به روزنامه واشنگتن پست گفت: «چیزی به اسم اختیارات اجرایی برای رئیس جمهور سابق وجود ندارد. چنین چیزی کاملاً بی‌اساس و نامربوط است».

منبع: الف

کلیدواژه: اختیارات اجرایی وزارت دادگستری حمله به کنگره ششم ژانویه رئیس جمهور کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۴۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، «جو بایدن» که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

«اسکارلت ماگوآیر» رئیس موسسه تحقیقاتی «جی‌ال پارتنرز» در گفتگو با نشریه سان تاکید کرد که بسیاری از آمریکایی‌هایی نسبت به «سن بایدن و توانایی‌هایش» نگران هستند.

او گفت به همین دلیل است که نظرسنجی‌ها نشان از احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا دارد.

البته ناگفته نماند که این نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم صرفا چهار سال از جو بایدن کوچکتر است، اما گاف‌های پی در پی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نگرانی‌ها را درباره «زوال عقل» او چندین برابر کرده است.

نشریه سان هم‌چنین به نقل از خانم ماگوآیر می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها نگرانند که جو بایدن قادر نخواهد بود از پس جلسه با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) که ۱۰ سال از او جوان‌تر است، بربیاید.»

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه سان می‌افزاید: «از هر ۱۰ آمریکایی، چهار نفر (۴۰ درصد) فکر می‌کنند که جو بایدن در صورت پیروزی، نمی‌تواند دوره دوم ریاستش را به اتمام برساند و احتمالا در دفتر کارش فوت خواهد کرد.»

هم‌چنین برخی از رای‌دهندگان معتقدند شاید بایدن بتواند به مسائل داخلی کشورش رسیدگی کند، اما بعید می‌دانند او قادر باشد نسبت به مسائلی که در خاورمیانه رخ می‌دهد، مدیریت خوبی از خود نشان دهد.

در این میان برخی دیگر به نگرانی‌هایی نظیر جنگ اوکراین و توانایی جو بایدن درخصوص مواجه شدن با رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرده‌اند.

نشریه سان در پایان با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند، زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارهاست. آنها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»


دیگر خبرها

  • موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست
  • بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!