نامه هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های ویدئویی آنلاین به رئیسی
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۴۹۱۲
به گزارش خبرگزاری فارس، هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های ویدئویی آنلاین در نامه ای خطاب به حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی نامه ای نوشتند که متن کامل آن به شرح زیر است:
نیک مستحضرید که جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که صاحب امکان نمایش برخط با اتکا بر تولیدات داخلی در حوزه های مختلف نمایشی و غیرنمایشی است که در طول مقاطع اخیر و به ویژه در دوسال گذشته بازار قابل توجهی به خود اختصاص داده است، به گونه ای که به گواه برخی مطالعات و نظرسنجی ها توانسته با اقبال گسترده مخاطبین مواجه شود و از سوی دیگر به شکل قابل توجهی از بینندگان برنامه های ماهواره ای بکاهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین با شروع این صنعت در ایران میزان قابل توجهی از سهم ترافیک اینترنت کشور به محتوای داخلی اختصاص پیدا کرده است. امروز فعالان این صنعت که همگی شرکتهای دانشبنیان هستند توانستهاند با توسعه پلتفرمهای خود و سرمایهگذاری جدی در تولید محتوا و نیروی انسانی جوان، متخصص و متعهد در عرصه تولید نرم افزار و همچنین تولید محتوا، مانع خروج نیروهای متخصص از کشور از یکطرف و از طرفی افزایش تولید آثار نمایش خانگی در همه ژانرها و برای همه سلایق شوند. نتیجه این اقدامات اشتغال زایی بیش از ۱۰ هزار نفر در ماه در عرصه تولید محتوا و نیروهای دانشگاهی و متخصص و مهمتر از آن ایجاد امید و انگیزه در فعالان این صنعت شده است.
و اما بعد؛ در طی چند سال اخیر و متاسفانه برمبنای درک ناصحیح از اداره این پدیده نوظهور که به سرعت درمسیر رشد قرار گرفته یک دعوای بیشتر سیاسی و کمی هم فرهنگی بر سر تصاحب صدور مجوز فعالیت پلتفرم های نمایش خانگی و محصولات آنها نیز شکل گرفته است. پلتفرمها نیز سردرگم بین اظهارنظرهای عجیب نهادهای دولتی و حاکمیتی روزهای بسیارسختی را می گذرانند. دونهادی که هرکدام به دلیلی خود را متولی امر دانسته یا می دانند یعنی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و سازمان صداوسیما با سوابق رویارویی در طول چند دهه، این بار عرصه جدیدی برای هماوردی یافتند. غافل از اینکه سرمایه و نیروی انسانی که عمدتا جوان هستند، تاب آوری این حجم از نادیده گرفته شدن و اختلافات سیاسی را نداشته و نیازمند توجه بیش از پیش نهادهای متولی صنعت نمایش بر خط است.
ما همواره به تنظیمگری در این عرصه اعتقاد داشته و داریم و آن را برای خود و کشور نیز سودمند میدانیم. اما محدودیت ها و رفتارهای اعمال شده یکسال اخیر توسط صدا و سیما، چنان فضای کسب و کار و فعالیت پلتفرم ها را مخدوش و با تنش مواجه کرده است که در خوشبینانه ترین حالت دیگر امکان اعتماد به گفتار، اقوال و تصمیمات مجموعه های ذی ربط برای رونق و حمایت از پلتفرم های VOD را نمی توان باور کرد. این در حالی است که نهاد تنظیمگر که اصالتا باید بی طرف باشد، به دنبال بسط اقتدار خود در این عرصه است و هم اکنون به عنوان رقیبی که از قضا خود را تنظیم گر هم می داند اوضاع را بسیار پیچیده کرده است.
در همین میان در واپسین روزهای مدیریت رئیس پیشین صدا و سیما علاوه بر حضور چند نهاد تنظیمگر، شوراهای جدیدی نیز راهاندازی شد. که این شوراها نیز وظیفه نظارت بیشتر بر تولیدات پلتفرمها و اعطای مجوز تولید به آنها را عهده دار شده است. در مسیر غیر اصولی اخیر مجموعه های ذیربط سازمان صدا و سیما با ادبیاتی مغایر با عملکرد واقعی شان سعی درگسترش ممیزی هایی که حاصل نگاه اشتباه به جامعه ایرانی است و هر از گاهی سامانهای جدید مثل مورد اخیر موسوم به «الماس» را برای کنترل بیشتر و بیشتر راه اندازی می کنند. سامانه هایی که در سازمان متبوعشان نه تجربه شده و نه برآن مسلطند. نتیجه این رفتار بلاتکلیفی و برخوردهای کاملاًسلیقه ای در همه ابعاد است، و این یعنی بازی کردن با سرمایه های بخش خصوصی و نیروی انسانی که سرمایه کشور است و روز به روز ناامیدتر میشود.
بی شک جذب سلایق متنوع و متکثر ملت ایران در سپهر فیلم، سریال و سرگرمی در گرو قبول و احترام به سلایق گوناگون و با رویکرد حاکمیت قوانین موضوعه، میسر و ممکن است. که این امر با توجه به تولیدات با کیفیت و عرضه با کیفیت آن در پلتفرمهای VOD توانسته است میزان قابل توجهی از مخاطبین شبکه های ماهواره ای را بکاهد و مردم را به محتوای فرهنگی و هنری کشور و تماشای آن از پلتفرمهای داخلی سوق دهد.
از طرفی مدیران وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم سیاست یکی به نعل یکی به میخ راپیشه کردند، نه درهیبت متولی ظاهر شدند و نه آن راکاملاً رها کردند و روز به روز از وظیفه ذاتی خود فاصله گرفتند و اساساً متوجه دوره جدیدی که عرصه صوت و تصویر در جهان وارد آن شده است نشدند و در قالب قدیمی خود ماندند.
جناب آقای دکتر رئیسی هم اکنون ماهانه بالغ بر ۱۰ هزار نفر به شکل مستقیم وغیرمستقیم با محتوای نمایشی و غیر نمایشی پلتفرمها درگیر فعالیت بوده اند که مزید استحضار معروض می دارد حدود نیمی از این تعداد از اعضای حرفه ای صنوف سینمایی و دست اندرکاران سریال سازی بوده اند و این درست در زمانی محقق شد که به دلیل شرایط بیماری کرونا سینماها عمدتاً در تعطیلی و یا تعلیق به سر می بردند.
پلتفرم ها برای سال ۱۴۰۰ چیزی نزدیک به دوهزارمیلیاردتومان سرمایه گذاری در بخش تولید را در برنامه اشان داشته اند و این گردش مالی بدون اتکاءبه منابع دولتی بوده است.
در حال حاضر سوال مقدّر این است که اگر بنا باشد صدا و سیما متولی حوزه صوت و تصویر فراگیر باشد، آیاطبیعی است که خود اقلیمش را بر مبنای واژه تفسیر برانگیز و فارغ از بقیه جریان های حاکمیتی مشخص کند؟
در حال حاضر طبق مطالعات بین المللی نزدیک به ۸۰ درصد مصرف پهنای باند درجهان درسال ۲۰۲۰ حوزه صوت و تصویر (ویدیوها،گیم ها،...) می باشد و احتمالا این سهم در ایران نیز به ۸۰ درصد خواهد رسید، پس اگر قرار باشد تنظیم گری این ۸۰ درصد توسط سازمان صدا و سیما صورت پذیرد، آیا سهم مرکزملی فضای مجازی که نهاد عالی و بالادستی صنعت است با تمام تاکیدات مقام معظم رهبری 20 درصد باقیمانده است، که از قضا ربطی به حوزه صوت و تصویر ندارد؟ آیا وقت آن نرسیده که برای پایان دادن به این هرج ومرج، تعریف درست و جامعی از تنظیمگری ارائه شود؟
انجمن صنفی شرکتهای VOD درطول مقاطع اخیر تلاش نموده است نهادهای تنظیمگر را مجاب به مشورت و نظرخواهی مطابق با قانون انجمنها نماید. اما متاسفانه حضور انجمن واعضایش در این جلسات بیشتر نمایشی بوده و تصمیمات اتخاذ شده در این صنعت عمدتا بدون مشورت و بدون در نظر گرفتن مشاوره های تخصصی این انجمن صورت پذیرفته است. انجمن VOD تنها نهاد تخصصی کشور است که با حضور همه فعالان عرصه نمایش بر خط VOD تشکیل شده است.
لذا باعنایت به شرایطی که خلاصه ای از آن ذکرشد، مصرانه تقاضا داریم در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ که به نام تولید، پشتیبانی و مانع زدایی نام گذاری شده است مقرر فرمایید موضوع به شکل جدی و فوری و با استفاده از نظرات و دغدغه های فعالان این عرصه در انجمن VOD مورد بررسی قرارگرفته و شرایطی فراهم شود تا شبکه نمایش خانگی بیش از پیش درکنار خانواده های ایرانی و تولیدات کشورمان مانند دیگر کشور ها سفیر فرهنگی در اقصا نقاط جهان باشد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران صدا و سیما ایران صوت و تصویر قابل توجهی صدا و سیما پلتفرم ها تنظیم گر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۴۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از دلنوشته غمانگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیههای ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دستاندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانههای رسمی به ارائه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقاییشان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که میتواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگیاش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمیتوان به راحتی از آنچه در این بستر رسانهای روی میدهد، بیتفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیبهای عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بیانتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن میشویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاههای خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاریها و رسانههای رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که میتواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانههای رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانههای رسمی و رسانههای فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها میتواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارشهای هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
هوشنگ جاوید؛ کجایند مردان بیادعا؟
هوشنگ جاوید از جمله هنرمندان پیشکسوت موسیقی کشورمان است که طی سالهای گذشته خدمات و آثار ارزشمندی را در حوزه موسیقی نواحی ایران پیش روی مخاطبان قرار داده است. هنرمندی که خود از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس محسوب میشود و در این سالها به عناوین مختلف با این شرایط مبارزه کرده است.
این پژوهشگر و مدرس موسیقی که در این مدت عمده تمرکز فعالیتهای موسیقایی خود را معطوف به پژوهش در موسیقی نواحی ایران کرده و در این مدت آثار قابل توجهی را هم به مخاطبان ارایه داده است، چندی پیش بود که با انتشار تصویری در کانال شخصی خود که با یکی از آثار موسیقایی رضا ملکزاده خواننده موسیقی پاپ همراه بود و در آن رزمندگان جان برکف دوران دفاع مقدس از تدارکات گروهان خود فقط قرص نانی را برای رفع گرسنگی دریافت میکردند، با حالتی کنایهآمیز نوشت:
«کجایند مردان بیادعا؟ نسلی که برای دفاع از حیثیت کشور به نانی قانع بود. بعضیها باید یاد بگیرند، یا بیادشان بیاوریم».
علی جعفری پویان؛ قصه پل موسیقایی سن پترزبورگ-تهران
علی جعفری پویان از نوازندگان شاخص موسیقی کشورمان در عرصه نوازندگی ویولن که طی این سالها در بسیاری از پروژههای موسیقایی کشورمان حضور موثری داشته و پروژه «سال نوای موسیقی ایران» هم از جمله پروژههای تحت طراحی و مدیریت او است، در تازهترین پست فضای مجازی خود به حضورش در سنپترزبورگ روسیه اشاره کرده و نوشته است:
«پل موسیقایی سن پترزبورگ-تهران حاصل همکاری مستقل و و مشترک بخشی از نوازندگان سازهای زهی ایران با نوازندگان ارکستر مجلسی جوانان و ارکستر فیلارمونیک سنپترزبورگ است. پروژهای که باعث شد تا خاطره ارزشمندی ثبت شود و همکاری صمیمانهای بین نوازندگان ایران و روسیه شکل بگیرد.
از لطف دوستان عزیز و هنرمندم دیمیتری یاننکو سولیست ویولنسل و یاروسلا زابوریاکین رهبر ارکستر بسیار سپاسگزارم. از دوستان با ارزش و هنرمندم که به بهترین شکل پاسخگوی اعتمادم بودند و با آرامش و متانت و تمرکز و تلاش باعث شدند تا آثار «سرناد برای ارکستر زهی» از پیتر ایلیچ چایکوفسکی، «واریاسینهای روکوکو برای ویولنسل و ارکستر» از میخاییل گلینکا، «شُلیل و ویرانه» اثر ثمین باغچهبان و «رقص دایره» اثر حشمت سنجری را در تالار بزرگ آکادمی فیلارمونیک سنپترزبورگ را در کنار دوستانمان اجرا و در مهد موسیقی از موسیقی کلاسیک لذت ببریم نهایت تشکر و قدردانی را داریم.»
بابک جهانبخش؛ آن که تو را بفهمد، صدای سکوتت را میشنود
بابک جهانبخش خواننده موسیقی پاپ که از او میتوان به عنوان یکی از فعالترین هنرمندان در فضای مجازی نام برد، در تازهترین پست فضای مجازی خود کمی از حال و هوای فعالیتهای موسیقایی خود خارج شده و به انتشار یک دلنوشته اکتفا کرده است.
جهانبخش نوشته است:
«گاهی فکر میکنی تمام عمرت را صرف ترجمه قلبت کردی، ولی آن که تو را بفهمد ... صدای سکوتت را میشنود.
اگرکسی را یافتی که در لبخندت غمت را دید، در سکوتت حرفهایت را شنید و در خشمت محبتت را فهمید بدان که او بهترین دارایی زندگی توست.»
امیرحسین مدرس؛ یک قدردانی کوتاه از استاد موسیقی
امیرحسین مدرس مجری و بازیگر شناختهشده تلویزیون که طی این سالها علاوه بر بازیگری و اجرا در عرصه موسیقی نیز حضور مستمر و فعالی داشته و در این چند سال قطعات و آلبومهای مختلفی را هم پیش روی مخاطبان قرار داده است، در تازهترین مطلب نوشتهشده فضای مجازی خود از یکی از هنرمندان و استادان موسیقیاش قدردانی کرده و نوشته است:
«به جان، سپاسگزارم از استاد بزرگوارم، جناب محمد ابراهیم ذوالقدر که به این شاگرد قدیمی، اظهار محبت و التفات فرمودند. نخستین استادم که ردیف آوازی را از محضرشان آموختم. خداوند متعال، وجود ارجمند و پربرکتشان را محفوظ بدارد.»
انجمن موسیقی تئاتر؛ تصمیمگیری درباره کنسرتهای پژوهشی
صفحه رسمی انجمن موسیقی تئاتر هم به انتشار خبری درباره تازهترین جلسه هیاتمدیره این انجمن اشاره کرده و نوشته است:
«هشتمین جلسه هیاتمدیره این انجمن ساعت ١۵ روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور سعید ذهنی، سحر لطفی، شروین عباسی، ریچارد عیسیپور و بازرس انجمن علی المعی در عمارت تئاتر برگزار شد.
در این جلسه جزییات کنسرت پژوهشی جدید مورد بررسی قرار گرفت و با تایید هیاتمدیره مقرر شد، سیاوش لطفی از اعضای با سابقه انجمن موسیقی، رهبری گروه کُر و تنظیم قطعات رپرتوار را عهدهدار شود. پس از بررسی تاریخ پیشنهادی با تصویب هیاتمدیره مشخص شد اجرای این رپرتوار هفته پایانی خرداد ماه ۱۴۰۳ باشد.
در این جلسه با تاکید بر اینکه امروز انجمن موسیقی بعنوان یک تشکل صنفی پویا به وجهه صنفی و هنری خوبی دست پیدا کرده، مقرر شد شروین عباسی دبیر انجمن موسیقی تئاتر به عنوان نماینده این انجمن به شورای هماهنگی رویداد «صدای نمایشنامهنویس» معرفی شود.
هیاتمدیره برنامهریزی برای برگزاری نشستهای تخصصی موسیقی را در دستور کار قرار داد. همچنین مصوب شد، انجمن موسیقی هزینههای مربوط به کوک و رگلاژ پیانوی خانه تئاتر را عهدهدار شود و با توافق صورتگرفته با هیاتمدیره مرکزی هر گونه استفاده از پیانو با هماهنگی و تایید انجمن موسیقی انجام شود.»
کد خبر 6087471 علیرضا سعیدی