Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@14:59:32 GMT

میزبانی «خانه فضایی» چین از اولین فضانورد زن

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۶۲۷۰

میزبانی «خانه فضایی» چین از اولین فضانورد زن

این اولین باری است که در جریان ماموریت فضایی چین، ایستگاه فضایی این کشور به استقبال یک فضانورد زن می‌رود؛ در عین حال این اولین باری است که یک زن فضانورد از چین بعد از گذشت هشت سال، در فضا حضور پیدا می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو بین المللی چین، امروز شنبه برابر با 24 مهرماه سفینه سرنشین دار «شن جوئو-13» با موفقیت از مرکز پرتاب ماهواره ای «جیو چوان»، همراه با سه فضانورد چینی پرتاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سه فضانورد چینی به نام های «جای جی گانگ»، «وانگ یا پینگ» و «یه گوانگ فو» در طول 6 ماه آینده در ایستگاه فضایی چین زندگی خواهند کرد و به انجام مجموعه آزمایشات و ماموریت های علمی در مدار می پردازند.

این اولین باری است که در جریان ماموریت فضایی چین، ایستگاه فضایی این کشور به استقبال یک فضانورد زن می رود؛ در عین حال این اولین باری است که یک زن فضانورد از چین بعد از گذشت هشت سال، در فضا حضور پیدا می کند.

زنان فضانورد چینی، از «لیو یانگ»، اولین زن فضانورد این کشور گرفته تا «وانگ یا پینگ» زن فضانورد کشور چین که برای اولین بار است وارد ایستگاه فضایی این کشور می شود، همگی در حال تاریخ سازی هستند و در عین حال، هر روز به تعداد افرادی که برایشان سؤال می شود که قدرت این زنان فضانورد چینی از کجا سرچشمه می گیرد، اضافه می شود.

در پاسخ به این سؤال باید گفت که قدرت این زنان فضانورد چینی از توسعه سطح بالای صنعت هوا فضای این کشور حاصل شده است. زندگی طولانی مدت در یک محیط بی وزن نیازمند پشت سر گذاشتن و تکمیل مجموعه ای از آزمایشات مربوط به علوم فضایی است. در چنین شرایطی، حضور در ماموریت ایستگاه فضایی نیز نیازمند رعایت الزاماتی سطح بالاتر از نظر ویژگی های جسمی و روانی فضانوردان است.

انتخاب و آموزش فضانوردان پروسه ای بسیار دقیق است و این در حالیست که استانداردهای مربوط به گزینش و آموزش زنان و مردان فضانورد اساسا مشابه یکدیگر است. در چنین شرایطی این فضانوردان برجسته زن هستند که پس از انجام پروسه ای از کارهای سخت که نتیجه گزینش بهترین نیروها بر اساس متدهای آموزش علمی برای حضور در پرواز فضایی سرنشین دار چین است، دوام می آورند.

همزمان با اینکه پروازهای سرنشین دار چین به روند ارتقاء سطوح پیشرفت خود ادامه می دهند، فضانوردان زن نیز فرصت های به مراتب بیشتری برای ایفای نقش در ماموریت های فضایی این کشور بدست می آورند.

در عین حال باید گفت که قدرت زنان فضانورد چین در گروه برجسته فضانوردان زن این کشور ریشه دارد. زنان فضانورد چینی به نمایندگی «وانگ یا پینگ» صرفا بخشی از تعداد گسترده فضانوردان زن در این کشور محسوب می شوند.

«هوانگ وی فن»، طراح ارشد سیستم پروژه فضایی سرنشین دار چین، کسی است که اولین پلن سطح بالای مربوط به آموزش فضانوردان را طراحی کرد و کسی است که به «مربی فضانوردان زن» شهرت دارد.

«جو چنگ‌یو» به عنوان اولین زن فرمانده در محل پرتاب فضایی «ون چانگ»  نیز متولد سال 1995 میلادی است که بهعنوان فرمانده سیستم رابط ماموریت اکتشاف ماه ماه‌نورد«چانگ ئه-5» تعیین شد و از سوی کاربران فضای مجازی مورد تقدیر قرار گرفت.

همزمان با ایفای نقش مهم و فزاینده زنان در زمینه های مختلف صنعت هوا فضای چین، زنان فضانورد نیز در حال به نمایش گذاشتن مهارت های خود در خانه فضایی این کشور هستند.

قدرت زنان فضانورد به تحقق رؤیای فضایی بشر کمک می کند. با نگاهی به اولین زن فضانورد به نام «والنتینا ترشکوا» گرفته تا فضانورد شوروی به نام «سوتلانا ساویتسکایا» که اولین زنی بود که راهپیمایی فضایی را به انجام رساند، «آیلین کالینز» اولین زن فرمانده شاتل فضایی آمریکا گرفته تا «پگی ویتسون»، اولین زن فرمانده ایستگاه فضایی بین المللی، «لیو یانگ» اولین زن فضانورد چین گرفته تا «وانگ یا پینگ» اولین فضانورد زنی که در ایستگاه فضایی چین مستقر شد، می توان دید که زنان فضانورد چینی و خارجی در طول تاریخ پروازهای فضایی بشر قدرت نمایی کرده اند.

زنان فضانورد سراسر جهان با انجام ماموریت های مختلف از حضور در ماموریت های پروازهای فضایی بدون سرنشین گرفته تا پروازهای فضایی سرنشین دار، از پرواز با سفینه گرفته تا حضور در عملیات ایستگاه فضایی، از انجام آزمایش های داخل سفینه گرفته تا راهپیمایی های فضایی، در حال مشارکت در پروسه اکتشافات فضایی هستند.

با ورود اولین زن فضانورد به ایستگاه فضایی چین، بشر گام دیگری را به سوی اکتشاف اسرار جهان هستی برداشت. قدرت این زنان فضانورد در آینده شگفتی های به مراتب بیشتری را در حوزه درک هر چه بیشتر بشر از این کهکشان وسیع به ارمغان خواهد آورد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اولین باری اولین زن فضانورد فضایی این کشور ایستگاه فضایی فضانوردان زن سرنشین دار فضانورد زن عین حال فضایی چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۶۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ‌سازی در فوتبال ایتالیا؛ قضاوت یک تیم داوری زن در سری آ

فریئری کاپوتی و همکارانش در سری آ تاریخ‌ساز شدند.

طرفداری | برای اولین بار، یک تیم داوری زن، سوت بازی اینتر و تورینو را به دست می‌گیرد.

در یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ سری‌آ ایتالیا، برای اولین بار یک تیم داوری متشکل از زنان، مسئولیت قضاوت یک مسابقه را بر عهده خواهد گرفت. این تیم در دیدار روز یکشنبه بین دو تیم اینتر و تورینو سوت خواهد زد. ماریا سوله فریئری کاپوتیبه عنوان داور وسط، فرانچسکا دی مونته و تیزیانا تراشیاتی نیز به عنوان کمک داوران در این دیدار حضور خواهند داشت.

فریئری کاپوتی که پیش از این به عنوان اولین زن داور در سری‌آ ایتالیا تاریخ‌سازی کرده بود، اکنون با رهبری یک تیم داوری از زنان، گامی دیگر در جهت ارتقای جایگاه زنان در دنیای داوری فوتبال برداشته است. گفتنی است خانم فریئری کاپوتی در مهرماه 1401 و در دیدار ساسولو و سالرنیتانا در هفته هشتم سری آ 2022/23 که با برتری 5-0 ساسولو خاتمه یافت، داور این بازی به عنوان یک زن بود تا او به عنوان اولین داور زن سری آ لقب بگیرد.

روز تاریخی فوتبال ایتالیا؛ قضاوت اولین داور زن در سری آ / عکس

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تاریخ‌سازی در فوتبال ایتالیا؛ قضاوت یک تیم داوری زن در سری آ