Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها بسیار خوب بوده و گزارش شهریور ماه نیز قابل توجه است، مثبت بودن گزارش‌ها در نهایت روی قیمت سهام منعکس می‌شود، به همین خاطر باید صبوری کرد و منتظر روز‌های خوب بورس ماند، یعنی نباید به سرعت از بورس خارج شد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بورس روز‌های پرتنشی را پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریزش‌هایی که به طور شفاف نمی‌توان گفت به این دلیل یا آن عوامل زمینه‌های افت و قرمز شدن شاخص کل بورس را فراهم کرده است. کارشناس بازار سرمایه معتقد است ریزش‌های اخیر سیستماتیک بوده لذا نباید هیجان زده شد و از بازار دل برید و به بازار دیگری برای سرمایه گذاری پناه برد. همایون دارابی؛ کارشناس و فعال بازار سرمایه در ادامه این گفتگو مهمترین دلایل ریزش‌های اخیر و پیش بینی خود را از آینده بورس بیان کرده است.

کارشناس بورس در خصوص دلایل ریزش‌ها و منفی شدن شاخص‌های بورس در روز‌های گذشته به چند عامل مهم و موثر اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکلی که بازار در حال حاضر با آن دست به گریبان است شروع تغییرات در مدیران میانی است. تعیین تکلیف شورای بورس و مدیران بانکی، بیمه‌ای و بورسی همه و همه را می‌توان از جمله عوامل موثر بر ریزش‌ها و افت‌های بورس دانست. چرا که گمانه زنی‌های قبل از آن در خصوص انتخاب مدیران و سیاست‌ها و برنامه هایشان در دوران مدیریت چه تاثیری روی بورس می‌گذارد همه و همه وضعیت بورس را به سمت منفی شدن هدایت کرد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: نگرانی از این موضوع که چه فردی رئیس بورس می‌شود و مدیران میانی بورس و بانکی چه افرادی خواهند بود بخشی از عوامل تاثیر گذار درریزش‌های هفته گذشته است. وقتی چنین موج تغییراتی می‌آید مدیران فعلی که تا آن زمان بر سرکار بودند قطعا قادر به تصمیم گیری جدی درباره مسائل نیستند، لذا به همین خاطر بازار با عدم تعادل مواجه می‌شوند.

دارابی دراین باره تصریح کرد: در چنین شرایطی فروشنده‌ها در بازار فعال می‌شوند و، چون همزمان خریداری وجود ندارد، همه دچار نوعی سردرگمی و تعلل هستند قطعا بازار دچار مشکلات مختلفی می‌شود، درنتیجه شاهد ریزش‌ها و قرمز شدن‌های بورس بودیم.

کارشناس بازار سرمایه در این باره افزود: مساله دومی که نگرانی فعالان و اهالی بورس را رقم زد، کسری بودجه دولت و افزایش نرخ بهره بانکی است که باعث عدم هدایت منابع مالی به بورس می‌شود. از این منظر می‌توان گفت تغییرات و بلاتکلیفی مدیریتی و مساله تعیین نرخ بهره در روز‌های گذشته زمینه‌های ریزش‌های بورس را فراهم کرد.

دارابی در این باره خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه معاون ارزی بانک مرکزی در حال تغییراست، لذا دورنمای سیاست ارزی کشور همچنان مشخص نیست. به نظر می‌رسد بورس تا مشخص شدن مدیران میانی بانک مرکزی ده روز کاری زمان لازم دارد تا به حد تعادل و وضعیت ارزیابی روشنی از مسائل پیش روی اقتصاد کشور برسد.


وی در این باره تصریح کرد: بنابراین تا زمانی که تمام روسای بانک‌ها، معاونین بانک مرکزی، بیمه مرکزی، بیمه‌های دولتی، سازمان بورس تغییر نکنند نمی‌توان درباره آینده بازار سرمایه نظر مشخصی داد. به همین خاطر با صراحت نمی‌توان گفت کدام سیاست‌ها به نفع یا به ضرر بازار تمام می‌شود. برای این منظور باید صبور بود تا افراد جدید پشت میز خود بنشینند و طرح و برنامه‌های مد نظر آن‌ها مشخص شود.

کارشناس بورس در پیشنهاد به بورسی‌های تازه وارد به بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها بسیار خوب بوده و گزارش شهریور ماه نیز قابل توجه است، مثبت بودن گزارش‌ها در نهایت روی قیمت سهام منعکس می‌شود، به همین خاطر باید صبوری کرد و منتظر روز‌های خوب بورس ماند، یعنی نباید به سرعت از بورس خارج شد.

دارابی با اشاره به اینکه بازار در حال حاضر دچار ریسک سیستماتیک شده گفت: با توجه به اینکه بازار از پایین تا بالا منفی بود و بازار دچار ریسک سیستماتیک شده است، سهامدار قادر به تصمیم گیری نیست. در چنین شرایطی سهامدار یا باید کاملا سهم خود را بفروشد و از بازار خارج شود یا صبوری کند تا ریسک سیستماتیک به پایان برسد. به هر حال با توجه به مثبت بودن گزارش‌های شرکت‌ها انتظار می‌رود بازار به سرعت به روز‌های خوب خود بازگشت داشته باشد، لذا شرایط امیدوار کننده است.

وی در ادامه افزود: قطعا بازار سرمایه تحولات مهمی در پیش رو دارد، لذا مدیران جدید بورس باید به دنبال تقویت بورس کالا و اوراق بهادار باشند. ضمن اینکه اهالی بازار سرمایه از مدیر سازمان بورس و اوراق بهادار تقاضای چانه زنی‌های بیشتر به نفع پنجاه میلیون سهامدار در ساختار کلان اقتصاد کشور را دارند. بخصوص در موضوع میزان انتشار اوراق ها، لوایح دولت، بودجه سال آینده. یعنی رئیس بورس باید برای چانه زنی‌های بیشتر با دولتمردان وقت بیشتری بگذارد تا بازار سرمایه شرایط مطلوبی را پیش روی خود ببیند. در وقع آنچه از رئیس بورس انتظار می‌رود حفظ و تقویت بازار در ساختار کلان تصمیم گیری کشور است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار بورس کالا بانک مرکزی همین خاطر بازار سرمایه گزارش ها ریزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۷۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شاخص کل بورس تهران بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

کد خبر 847484 برچسب‌ها شاخص کل بورس خبر مهم بورس تهران بورس - فرا بورس

دیگر خبرها

  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته