Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان گفت: رشته صنایع دستی آهنگری سنتی با برنامه ریزی برای ثبت در فهرست آثار ملی، آموزش و پرداخت تسهیلات بانکی احیا می‌شود.

محمد کاظم رحمانی افزود: در گذشته های نه چندان دور آهنگران کهگیلویه و بویراحمدی وسایل کاربرد زندگی نظیر داس، تبر، چکش، ساتور، تیشه، میخ طویله، نعل، ابزار بافت قالی، زنجیر، انواع قیچی،حلقه و میخ در، قفل و کلید و سیخ تنور را با هنر خود تولید می کردند اما این رشته در حال فراموشی است و فعالان آن انگشت شمار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: استفاده  از آهنگران استان برای راه اندازی کارگاه های آموزشی نخستین اقدام برای احیای دوباره این رشته صنایع دستی است. 

رحمانی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به مبلغ ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال از دیگر برنامه های مهم میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد برای احیای آهنگری سنتی در استان است.

وی تاکید کرد: پرونده ثبت ملی رشته آهنگری سنتی کهگیلویه و بویراحمد در حال آماده سازی و قرار است که این رشته صنایع دستی سال ۱۴۰۰ در فهرست آثار ملی ثبت شود.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: پرونده ثبت رشته های صنایع دستی ۴۰ گره و نقاشی روی شیشه نیز تشکیل شده و این رشته ها نیز امسال قرار است در فهرست آثار ملی ثبت شود.

رحمانی ابراز داشت: جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، کچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

رحمانی با بیان اینکه بیشترین دست بافته‌های استان در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود میزان تولید سالانه انواع صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد را ۲۰ هزار مترمربع عنوان کرد.
انتهای پیام/82009

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد کهگیلویه و بویراحمد آهنگری سنتی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۷۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول هیئت کوهنوردی باشت گفت: در این صعود که دو روز به طول کشید ، ۴۰۰ کوهنورد از سراسر استان حضور داشتند.
قلی پور افزود: این کوهنوردی به مناسبت گرامیداشت اجلاسیه شهدای باشت و همچنین دومین کنگره ۲ هزار شهید استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران