Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،در حملات  انتحاری دو  هفته گذشته به مساجد شیعیان در قندهار و قندوز افغانستان بیش از ۱۵۰ نفر از نمازگزاران شهید و حدود ۲۰۰ تن دیگر مجروح شدند.

"رحمت الله نبیل" رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان گفت که حملات انتحاری اخیر در استان قندوز و قندهار بیانگر آن است که طالبان دیگر صاحبان این جنگ نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:متاسفانه موج دیگری از خونریزی‌ها آغاز شده و جنگ و صلح در افغانستان دیگر در اختیار طالبان نیست .

این کارشناس امنیتی گفت احتمال دارد تعدادی از طالبان با تجهیزات و سلاح هایی که به غنیمت گرفته شده به زودی  با پرچم سیاه داعش جنگ خانمانسوز دیگری را به مردم تحمیل کنند.

"احمد سعیدی" دیپلمات سابق و استاد دانشگاه گفت که هزاران مهاجم انتحاری شبکه حقانی در استان های شمال و شمال شرق افغانستان از  جمله تخار، بدخشان و قندوز برای انجام حملات تروریستی آماده می شوند.

وی افزود:این افراد بارها گفته اند که  هنوز موقع حملات انتحاری  آنها نرسیده است و ضمانتی وجود ندارد که این  افراد با عنوان داعش به حملات انتحاری دست  نزنند.

«شکریه بارکزی» عضو سابق مجلس نمایندگان افغانستان و سفیر سابق این کشور در نروژ هم به رسانه ها گفته است که موج جدیدی از جنگ‌های فرقه ای و مذهبی افغانستان را تهدید می کند و طالبان باید هرچه زودتر جلوی داعش را بگیرد.

وی با بیان اینکه  طالبان در بخش اطلاعاتی ضعیف است و به تنهایی قادر به  کشف و جلوگیری از حملات انتحاری داعش نیست خاطرنشان کرد طالبان باید کارمندان اداره امنیت ملی سابق را برای جنگ اطلاعاتی به کار گیرد.

دید آنها را فراخواند.

او تصریح کرد اگر طالبان برای مهار داعش و جلوگیری از جنگ‌های فرقه اقدام جدی نکند این کشور با بحران جدی مواجه خواهد شد که در گوشه گوشه کشور به نام قوم و مذهب آغاز خواهد شد.

 "رسول سیاف" از فرماندهان سابق جهادی و از علمای برجسته اهل سنت افغانستان هم پس از حملات انتحاری در قندوز و قندهار از طالبان پرسیده است که آیا هنوز هم طرفدار حملات انتحاری هستند و کمپ‌های آموزش انتحاری آنها فعال است؟

سیاف در فیسبوک نوشت: آنچه در قندوز و قندهار افغانستان رخ داد قلب هر مسلمانی  را جریحه‌دار می کند.

وی اظهار داشت ما اینگونه اعمال زشت و ناروا را چه در حال حاضر که توسط داعش صورت می گیرد و چه درگذشته که توسط طالبان انجام می شد را محکوم می کنیم  .

این فرمانده جهادی از طالبان پرسید که آیا نظرشان در باره حملات انتحاری تغییر کرده و یا اینکه به فتوی و نظر خود پافشاری می کنند یا اینکه  فعلا نظرشان تغییر  کرده است.

وی خاطرنشان کرد  آیا آنها نمی‌دانند که تغییر  حکم شریعت براساس خواهش های نفسانی و مصالح شخصی و حرام را حلال و حلال را حرام دانستن، بزرگ‌ترین جنایت در حق اسلام است.

سیاف همچنین پرسیده آیا کمپ‌های تربیت افراد انتحاری بسته شده یا تا هنوز هم به کار خود ادامه می ‌دهند؟

"حامد کرزی" رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز پس از حمله انتحاری به مسجد فاطمیه در قندهار آنرا دسیسه آشکار خارجی برای هدف قرار دادن وحدت، حاکمیت و مردم این کشور دانسته است.

پس از حملات مرگبار انتحاری دو جمعه گذشته در قندوز و قندهار افغانستان که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت، سوالاتی زیادی مطرح شده و همه طرف های داخلی و کشورهای منطقه طالبان را مسئول تأمین امنیت مردم می دانند.

طالبان پس از حمله انتحاری  ۲۵ شهریور داعش در استان ننگرهار اعلام کرده بود که این آخرین حمله است و داعش تهدیدی برای افغانستان نیست .

 در یک ماه گذشته حملات متعددی با نام داعش در افغانستان انجام شده که بر  اثر آن صدها نفر  کشته و زخمی  شدند.

رسانه های افغانستان امروز یکشنبه به نقل از صفحه تلگرامی داعش نوشتند این گروه شیعیان را از عراق تا افغانستان تهدید کرده و نوشته است آنها روی امنیت و آرامش نخواهند دید.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه نیز در تازه ترین اظهارات خود از حضور ۲ هزار جنگجوی داعش در شمال افغانستان خبر داده است که در تلاش ورود به کشورهای آسیای میانه هستند اما طالبان این ادعای رئیس جمهوری روسیه را رد کرده است.

این گفته‌ها و تحلیل‌ها نشان می دهد که اوضاع افغانستان یک بار دیگر در حال پیچیده شدن است و موج جدید حملات تروریستی در این کشور در حال افزایش است.

برچسب‌ها گروه تروریستی داعش طالبان تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی داعش طالبان تحولات افغانستان گروه تروریستی داعش طالبان تحولات افغانستان قندوز و قندهار حملات انتحاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۷۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در کابل

باشندگان کابل از وقوع انفجار در این شهر خبر می‌دهند.

منابع می‌گویند که این انفجار حوالی ساعت ۷:۵۰ امشب در نزدیکی شهرک آریا از مربوطات حوزه دهم امنیتی شهر کابل رخ داده است.

از تلفات و خسارات احتمالی این رویداد جزئیاتی در دست نیست و طالبان نیز تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

گفتنی است که وزارت امور داخله طالبان نیز در نزدیکی این ساحه موقعیت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • گمانه‌زنی کارشناسان ایتالیایی درباره اخراج آلگری از یوونتوس
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • تشدید خشونت‌ها علیه سیاستمداران، چالشی برای آلمان
  • وقوع انفجار در کابل
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص