Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشورش طبق یک قرارداد جدید با آذزبایجان، ۱۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تا پایان ۲۰۲۴ از خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم دریافت می‌کند. - اخبار اقتصادی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشورش یک قرارداد سه‌ساله با آذربایجان برای خرید 11 میلیارد مترمکعب گاز از این کشور امضا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تقاضای بالای گاز طبیعی در ترکیه در سال جاری میلادی، این کشور را مجبور کرده خریدهای نقدی خود را افزایش داده و قراردادهای بلندمدتی را که در زمستان منقضی می‌شوند، تجدید کند.
دونمز گفت طبق این قرارداد، 11 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تا پایان 2024 از خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم به این کشور تحویل داده می‌شود. این قرارداد حاکی از دست‌وپنجه نرم کردن ترکیه با بحران انرژی در بحبوحه مشکلات جهانی در بازار انرژی است.  
وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد با نزدیک شدن فصل زمستان مذاکرات برای تامین افزایش احتمالی تقاضا برای گاز طبیعی ادامه دارد.

مذاکره ترکیه و روسیه برای قرارداد جدید واردات گازبریتیش پترولیوم برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کند

وی با اشاره به قرارداد گازی با آذربایجان گفت:«مقامات کشورهایی که از آن‌ها گاز می‌خریم، اعلام کرده‌اند صادرات گاز به ترکیه را افزایش می‌دهند».
ترکیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گاز در اروپا، وابسته به واردات گاز از خط لوله از روسیه، ایران و آذربایجان و واردات گاز طبیعی مایع از نیجریه و الجزایر است.
وزیر انرژی آذربایجان در روز پنجشنبه اعلام کرده بود کشورش یک قرارداد جدید با ترکیه جهت تامین گاز این کشور از میدان شاه دنیز 1 بسته‌است. آذربایجان صادرات گاز به ترکیه از این میدان نفتی را در ماه آوریل و پس‌از پایان مهلت قرارداد بین دو کشور متوقف کرده بود.
انتهای پیام/34

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: یک قرارداد گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۸۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی 

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوب گفت: با برنامه‌ریزی و اقدام‌های شاخص در سال ۱۴۰۲، دوره تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه کاهش یافت و بیش از ۴ میلیارد مترمکعب گاز به تولید این مجموعه افزوده شد.

به گزارش شانا، احمد باهوش در این باره توضیح داد: با کاهش دوره تعمیرات اساسی از معادل ۱۵ روز توقف کامل مجتمع به حدود ۹ روز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، که همسو با برداشت حداکثری از مخزن مشترک پارس جنوبی انجام شد، بیش از ۴ میلیارد مترمکعب به خوراک مجتمع و تولید گاز افزوده شد.

وی افزود: تولید و تزریق گاز شیرین سراسر پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی به خطوط سراسری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال پیش از آن، بیش از ۳ درصد افزایش تولید داشت که این موضوع با انجام اقدام‌های نوآورانه، استفاده ۹۰ درصدی از کالاهای ایرانی و تلاش و مجاهدت کارکنان و متخصصان ثبت شد.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: تولید گوگرد مرغوب دانه‌بندی‌شده پارسال در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه بیش از ۶۴۰ هزار تن بود که این مقدار، افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت. 

به گزارش شانا، پارسال بیش از ۲۲۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از سکوهای سرچاهی میدان مشترک پارس جنوبی دریافت شد که با استفاده از توان، دانش و نوآوری کارگران و متخصصان خط مقدم جبهه اقتصادی، بیش از ۱۹۶ میلیارد و ۱۰۹ میلیون مترمکعب در مجتمع پارس جنوبی شیرین‌سازی و به خطوط سراسری تزریق شد.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی 
  • افزایش ۴۸درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌
  • شستشوی مخزن زمینی ۱۰۰ مترمکعبی روستای عسگرآباد ارومیه
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳