Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های با شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب برای کشت رعفران است که این استان را بعنوان یکی از استان‌های با طرفیت بالا در کشت زعفران تبدیل کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، کشت گیاهان دارویی از جمله گیاهانی که جنبه درمانی و اقتصادی بیشتری دارند؛ امروزه در سبد اقتصادی کشاورزان قرار گرفته و در بسیاری مناطق دنیا و کشور مبادرت به این امر رواج بیشتری پیدا کرده است و عموم مردم نیز گرایش خاصی به استفاده از آن پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم از قدیم‌الایام از گیاهان دارویی برای درمان انواع امراض و دردها استفاده می‌کردند و خواص هر کدام از گیاهان و ارتباط آن‌ها در ترکیب با یکدیگر برای اثرگذاری بر بیماری را نیز می‌دانستند و این دانش همراه با رشد صنعتی آنقدر گسترش پیدا کرد که آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌های داروسازی ایجاد و امروزه در این مراکز به صورت تخصصی به داروسازی پرداخته می‌شود.

گیاهان در هر منطقه خواصی دارند که با توجه به آب و هوا، نوع تابش نور خورشید، ذرات آلی خاک و میزان بارش تفاوت دارد و براساس پژوهش‌های محققان گیاهان هر منطقه با برش چینه‌شناسی سلامتی مردم آن منطقه نیز متناسب بوده و درمان دردهای مردم آن عمدتا به وسیله همین گیاهان قابل انجام است.

کشت گیاهان دارویی و درمانی دارای جنبه اقتصادی بالا و ارزش‌افزوده

گیاهان زیادی هستند که در مناطقی مشابه به منطقه اصلی رویش آن رشد می‌کنند و می‌توان با آزمایش‌ها و تحقیقات علمی بر روی آن‌ها عملکرد بهتری از آن در مناطق مشابه دریافت کرد، چه‌ بسا که امروزه گیاه‌شناسان و محققان گیاهان مختلف را در مناطق دیگر برده و در صورت سازگاری با اقلیم منطقه جدید  از آن با عملکرد بیشتر استفاده می‌کنند.

کشت گیاهان دارویی و درمانی با عملکرد بالاتر گذشته از خواص دارویی جنبه اقتصادی بالاتری را به همراه داشته، ارزش افزوده بیشتری به خصوص برای مناطق محروم و روستایی ایجاد و در بازارهای جهانی نیز طرفداران بیشتری را به خود جذب می‌کند که سبب سرمایه‌گذاری بیشتر در منطقه رویش گیاه می‌شود.

این گیاهان در تهیه انواع ادویه و طعم‌هندگان غذا استفاده می‌شوند و عطر و بوی خاصی به غذاها می‌دهند همچنین در تهیه اسانس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و در انواع ترشی، مربا، شیرینی، کیک، بستنی و دسرها نیز به عنوان چاشنی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند و به خواص طبیعی خوراکی‌ها می‌افزایند.

خواص ضدباکتری و آنتی‌اکسیدانی بسیاری از گیاهان دارویی در پیشگیری از به وجود آمدن بسیاری از بیماریها از جمله انواع سرطان‌ها جلوگیری کرده و سبب ارتقای کیفی و کمی سلامتی افراد می‌شود، تهیه دمنوش از گیاهان دارویی نیز یکی از روش‌های مناسب در بهره‌مندی از خواص گیاهان دارویی است.

موسیر، سیاه‌دانه، گل محمدی، و زعفران بیشترین میزان کشت در استان

ماده موثره گیاهان دارویی مهم‌ترین بخش این گیاه در درمان و پیشگیری از به وجود آمدن امراض و دردهای مختلف است که در گیاهانی که در مناطق با آب و هوای متنوع رشد می‌کنند این ماده اثرگذاری بیشتری دارد و اصطلاحا ماده موثره گیاه باکیفیت‌تر بوده و از لحاظ بازاریابی و اقتصادی نیز بسیار با ارزش است.

یکی از مناطق بسیار مناسب و دارای آب و هوای مساعد و ارتفاعات مطلوب برای رشد گیاهان دارویی استان چهارمحال و بختیاری است که از حدود هزار و 400 نوع گونه گیاهی، 398 گونه دارویی در آن رشد می‌کند و سالانه مقدار زیادی به استان‌ها و برخی کشورها صادر می‌شود.

موسیر، سیاه‌دانه، گل محمدی، و زعفران بیشترین میزان کشت در استان را به خود اختصاص داده‌اند که در صنایع غذایی مختلف از آن‌ها استفاده شده و سودآوری مطلوبی برای کشاورز در بردارد، زعفران یکی از گیاهان پاییزه است که بومی این استان نبوده اما با شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن به خوبی سازگار شده و عملکرد بسیار خوبی داشته است.

278 هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان / 5740 نفر نیرو فعالیت می‌کنند

عطاالله ابراهیمی، رئیس جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، در خصوص کشت زعفران در این استان اظهار داشت: زعفران از آبان ماه برداشت می‌شود و این گیاه چند بار گل‌دهی دارد که مقدار گل آن از روز هفتم تا دهم بیشتر شده و طی 25 روز گل‌دهی و برداشت محصول انجام می‌شود.

وی با اشاره به گل‌هی زودتر از موعد زعفران در استان افزود: اکنون کشاورزان استان در حال برداشت این گیاه از مزارع هستند و زعفران گیاهی بسیار ارزشمند و اقتصادی است که در دنیا جایگاه خوبی پیدا کرده است اما باید به صنایع فراوری و بسته‌بندی این محصول بیش از پیش توجه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه از هر هکتار زمین کشت زعفران در استان 4 کیلوگرم زعفران خشک برداشت می‌شود، تصریح کرد: زعفران به عنوان رنگ و طعم‌دهنده در غذا استفاده فراوانی دارد و در تهیه دمنوش و صنایع شیرینی و بستنی نیز استفاده می‌شود که متناسب با ذائقه‌های مختلف است، همچنین کلاله و گل آن نیز به صورت خشک به فروش رسیده و از آن درآمدزایی می‌شود.

فصل برداشت زعفران و بازار بی‌ثبات طلای سرخ در خراسان‌رضوی/ زغفران‌کارانی که متولی ندارندکم‌آبی به مزارع زعفران خراسان‌رضوی رسید/ افزایش قیمت تانکرهای آب و بلاتکلیفی زعفران‌کارانصادرات فله‌ای زعفران و بهره ای ناچیز برای بهره بردار/ پای لنگ صادرات در قطب تولید طلای سرخ

وی به 278 هکتار اراضی زیر کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری اشاره و خاطرنشان کرد: در فصل برداشت برای هر هکتار از اراضی 20 نفر نیرو تا پایان برداشت فعال می‌شود که با این حساب در اراضی استان 5740 نفر به صورت مستقیم در این بخش فعال می‌شوند.

انتهای پیام/7540/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری گیاهان دارویی کشت زعفران استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: رقابت‌های انتخابی جام جهانی با با حضور بیش از ۳۰۰ ورزشکار از ۳۸ کشور جهان به میزبانی شهر جیانگ‌یئن در کشور چین برگزار و ملی‌پوشان کشورمان برابر حریفان خود با نمره ۹.۶۸ به مقام قهرمانی رسید و صاحب نشان طلا شد.
زهرا کیانی پیش از این به نشان طلای فرم چانگ‌چوان دست یافته بود.

دیگر خبرها

  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری