Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، کتاب چند رسانه‌ای شیوه نوازندگی ساز کوبه‌ای محلی «دسر کتن» تالیف «مهدی قلی‌زاده» منتشر شد.

مهدی قلی زاده، نوازنده و مدرس سازهای کوبه ای در خصوص تالیف کتاب ساز کوبه‌ای محلی «دسر کتن» گفت: دسرکتن یا نقاره مازندران از سازهای بومی است که از قدیم در جشنها و مسابقات کشتی محلی لوچو و نیز در برخی کارها همچون شکار بکار میرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در دوران جدید، استاد احمد محسن پور دسرکتن را در سازبندی گروه نوازی موسیقی مازندران بکار گرفت.  از معدود نوازندگان این ساز، طی چند دهه اخیر با حضور در جشنواره های موسیقی فولک کشوری و استانی باعث معرفی بیشتر آن شدند و هنرمندان و پژوهشگران نیز برای احیا و ثبت این ساز بومی تلاشها کردند. مجموعه این اتفاقات، رفته رفته سبب اقبال جوانان به سمت ساز دسرکتن شد، چنانکه در چند سال اخیر نوازندگان جوان با انگیزه و مستعدی تربیت شدند که با پیگیری راه پیشکسوتان و درگذشتگان، چراغ این راه را روشن گذاشتند.

این نوازنده و پژوهشگر در خصوص مکتوب کردن شیوه نوازندگی این ساز توضیح داد: با این همه، هنوز منابع مکتوب رپرتوار و کلاسه بندی شده برای آموزش صحیح ساز دسرکتن به ثبت نرسیده تا همگان و آیندگان بتوانند به گونه علمی از آن بهره ببرند، بلکه هر مربی با شیوه شخصی خود و بطور سنتی و سینه به سینه مشغول آموزش دادن به هنرجویان است. این فقر و فقدان منابع، برای بنده انگیزه ای شد تا از سالها پیش شروع به نوشتن مجموعه ای برای این ساز کنم. در این راستا با قدیمی ترین منبع میدانی دسرکتن یعنی خانواده علیزاده که نسل به نسل و سینه به سینه آن را فراگرفته بودند، بطور مفصل و مبسوط مصاحبه کردم.

وی افزود: استاد علی علیزاده از معدود نوازندگان به جا مانده از دسرکتن نوازی قدیم نکات ارزشمندی را در باره تفاوت و تغییر در اجراها، بیان کرده که سعی شده در نت نگاری رپرتوار به آن توجه شود.  بخش اول تاریخچه ای از نقاره در نواحی ایران و رپرتوار نقاره که در مازندران همراه با سرنا نواخته می شود و در بخش دوم چند ترانه فولک در نظر گرفته شده تا نمونه هایی از همراهی دسرکتن در ارکستر نشان داده شود.

قطعات فولک با نوازندگی دسرکتن مهدی قلی زاده و کمانچه استاد فضل الله دهقان بصورت سی دی در این مجموعه در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.  انتشار بخش صوتی اثر بر عهده موسسه روماک صدا و نشر کتاب بر عهد انتشارات آرون است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مازندران کتاب مهدی قلی زاده تالیف مهدی قلی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۹۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنین موسیقی لرستان در تالار وحدت

گروه موسیقی «همنوازان باربد» به خوانندگی حشمت رجب‌زاده ۱۰ اردیبهشت در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، گروه موسیقی «همنوازان باربد» به سرپرستی مبین سلوکی و تهیه کنندگی موسسه فروغ فلق، شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

قطعات این اجرا منتخبی از معروف‌ترین آثار حشمت رجب‌زاده، قطعات جدید و تصانیف خاطره‌انگیز و کهن قوم لر نظیر «روزگار آشنایی»، «دل سر به هوا»، «ای دوست»، «رنگ شادی»، «نازارم» و «دالکه» است که تنظیم آنها را مبین سلوکی به عهده داشته است.

میلاد مرادی و پیام یکتا (کمانچه)، محمد انوری (کمانچه آلتو)، مبین سلوکی و رضا کرمی (تار)، محمد یخچالی (سنتور)، میلاد جمشیدی (سرنا)، آرمان فلاح (عود)، سهیل قدمی (نی)، حافظ آهنگری (گیتار بیس)، ماهور زمانه‌پور (پرکاشن) و رامین ملکی (دف و دهل) نوازندگان همنوازان باربد را تشکیل می‌دهند.

کنسرت گروه موسیقی همنوازان باربد ۱۰ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طنین موسیقی لرستان در تالار وحدت
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • جدیدترین شماره فیلم‌نگار با خلاصه فیلمنامه «آپاراتچی» و «آسمان غرب» منتشر شد
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • جام کشتی تختی اهواز؛ نفرات برتر پنج وزن نخست مشخص شدند
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • نفرات برتر پنج وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی مشخص شدند
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت