Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@04:55:36 GMT

نشست نقد و بررسی کتاب «آقا صادق» در شیراز برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۹۳۵۴

نشست نقد و بررسی کتاب «آقا صادق» در شیراز برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا حسینی، نویسنده کتاب (آقا صادق) شنبه شب در مراسم نقد و بررسی این کتاب، گفت: خودم به واسطه آشنایی با مرد میدان جهاد، مرحوم حسین علی عظیمی و نوشتن کتاب رسم جهاد با ستاره‌های جهاد گره خوردم و تصمیم گرفتم بین خیل شهدا بیشتر از شهدای جهاد بنویسم چون کمتر از آنها خوانده بودم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: شهید دشتی هم بواسطه فعالیت‌های زیاد و مرام خاص جهادی که داشت از شهدای شاخص جهاد مظلوم در جنگ بوده و دکتر عاشوری، جمال جعفری و اقای منزوی که بعد از جنگ در حوزه ثبت خاطرات جهادی‌ها فعال بودند، خاطرات و بانک اطلاعاتی مناسبی نسبت به شهید دشتی داشتند.

نویسنده کتاب «آقا صادق» افزود: همچنین برادران و پدر شهید هم مطالبی درباره این شهید پرکار و دلسوز جمع کرده بودند و اینگونه توفیق نصیب ما شد که کتاب این شهید جهادی را تهیه کردیم شما پای صحبت هرکدام از رزمندگان جهاد فارس که بنشینید گفتنی‌های زیادی از این شهید عزیز دارند.

وی درباره مراحل تولید اثر نیز یادآور شد: در مرحله تکمیل تحقیقات با خانواده و هم رزمان شهید گفتگوهایی گرفتم و سعی کردم در نوشتن کتاب قلم روایی و روانی داشته باشم و بصورت یک سیر تاریخچه‌ای و داستانی اثر را ارائه کنم که ماحصل آن در قالب یک کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای آماده ارائه به مخاطب شده است.

حسینی تصریح کرد: من وقتی ۱۸ سالم بود در گیرو دار کنکور بودم که چه رشته‌ای انتخاب کنم چه رتبه‌ای میاورم سطح آمال و آرزوهام و افقی که برای زندگی داشتم مثل خیلی از همسن و سال‌هایم کنکور و دانشگاه بود تا اینکه توفیق داشتم با مجموعه کسانی که در عرصه دفاع مقدس نقش آفرین بودند آشنا شدم و افق دید آنها را دیدم که شبکه مسائل شأن باما متفاوت بود.

این نویسنده افزود: در همین مسیر خداخواست با مرد بزرگ مرحوم عظیمی و بخش خاصی از دفاع مقدس و بچه‌های جهاد آشنا شدم و متوجه شدیم اینها مظلوم تراز بقیه بودند و بعد از این همه سال کمتر کسی درباره فداکاری و تلاش‌های خالصانه آنها شنیده یا خوانده است.

وی ادامه داد: شهید دشتی وقتی ۱۸ ساله بود به عنوان نیروی جهادی مشغول فعالیت در روستاهای سیستان بود و بعد از شهادت پسرعمه اش در همان سال توجهش به جنگ جلب شد و راهی مناطق جنگی شد و تا ستاره شدن در بحث پشتیبانی جنگ پیش رفت. همه این اتفاقات در ایام کنکور او بود اما علاقه به درس و ادامه تحصیل را رها می‌کند و به منطقه می‌رود.

این نویسنده خوش آتیه خطه فارس تصریح کرد: این ماجراها برای جوان‌های آن روز از همین جاها شروع می‌شد و افق دیگری را تجربه می‌کردند که شاید همسن و سال‌های ما دراین دوران این مسائل اصلاً برایشان مطرح نشود ما اگر دنیایی و مادی هم نگاه کنیم همین کافیست که بدانیم نسلی نزدیک به ما جور دیگری زندگی کردند شخصاً همین دلیل برای من کافیست که بچرخم و از آنهایی که هنوز بین ما هستند بپرسم که از این شهدا و ازفعالیت های خودشان در کنار آنها بگویند.

در ادامه محمدمهدی سرفراز شکوهی نیز با یاد شهیدان جهادی فارس احمد پور میدانی، خلیل پرویزی و صادق دشتی نقد و برسی کتاب را آغاز کرد و گفت: معمولاً نقد و بررسی یک اثر از دو زاویه مسائل فنی و ظاهری و مسائل محتوایی قابل انجام است طبیعتاً هر محصول فرهنگی از جمله کتاب وقتی در سطح بالای ویرایشی و تکنیکی و ظاهر و طراحی جذاب به مخاطب عرضه شود موفق تراست.

این پژوهشگر تاریخی با اشاره به انواع اسطوره‌های ملی میهنی و اسطوره‌های اعتقادی و مذهبی ابراز داشت: شهدا هم از بعد ملی و میهنی هم اعتقادی و مذهبی جزو اساطیر به حساب می‌آیند خیلی از کشورها با توجه به فقدان اسطوره برای نجات فرهنگ خود اسطوره سازی می‌کنند گنجینه شهدا از این جهت خیلی حائز اهمیت است و باید در جامعه بیشتر به این گنجینه توجه کرد.

وی با اشاره به آثاری چون فیلم سرباز رایان که حدود سه میلیارد و پانصد میلیون نفر یعنی حدود نیمی از کره زمین آن را مشاهده کردند یا کتاب جنگ چهره زنانه ندارد که فقط در کشور تولید کننده اثر ۵۰۰ هزار تیراژ داشته تصریح کرد: آنها حرف ساختگی خود را با گستره بالای مخاطب سعی دارند به کرسی بنشانند ما در بهترین حالت و آثار موفق در تاریخ نشر کشور توزیع بسیارکمتری از آثار مذکور داشتیم.

شکوهی با اشاره به مظلومیت جهاد در دفاع مقدس گفت: برخی اقشار مثل امدادگران بعد از عملیات بیشتر به میدان می‌آمدند برخی مثل رزمنده‌ها حین عملیات بیشتر درگیر می‌شدند اما برخی مثل جهادی‌ها قبل و حین و بعد از عملیات در جنگ مسئولیت داشتند ما نیروهای جهاد این نیروهای سنگرساز بی سنگر را به درستی نشناختیم و به مردم و نسل‌های بعد هم به درستی شناسانده نشدند.

وی تصریح کرد: جهاد نه حاکمیت و دولت بود به معنای بروکراسی که کار گیر کند و قفل شود نه صرفاً مردم بود به این معنی که کار خاصی از انها برنیایدحرف بچه‌های جهاد اندازه صاحب لشکر سند داشت و از اولین نهادهای انقلابی بود که به فرمان امام تشکیل شد و فرمان محرومیت زدایی داشت و به نحو احسن در کنار کارهای مرتبط به حوزه جنگ در حوزه محرومیت زدایی هم انجام وظیفه می‌کرد ادغام و از بین بردن این تاریخچه ظلم بزرگی بود این پژوهشگر حوزه تاریخ با اشاره به ماجرای اویس قرنی که پیامبر را ندید اما عاقبت بخیر شد تاکید کرد تصمیمات انسان‌ها در بزنگاه‌ها تأثیر زیادی در سعادت و عاقبت بخیری دارد.

وی به تصمیمات سرنوشت ساز شهید دشتی که بخشی از آنها در کتاب آمده اشاره کرد و گفت: شهدایی که گل می‌کنند خیلی ادای عجیبی ندارند بلکه سر بزنگاه‌ها بهترین تصمیم را می‌گیرند شما هرچه در زندگی صادق دشتی عمیق شوید بیشتر متوجه می‌شوید که همیشه دنبال این بود کار زمین مانده را انجام دهد چه کسی ببیند چه کسی نبیند دنبال دیده شدن نبود.

شکوهی با اشاره به اهمیت جایگاه مادر در حفظ و تحکیم خانواده و تربیت فرزند تاکید کرد: سید صادق محصول سفره حلال پدر و تربیت شایسته مادر است حتی به نظر من تربیت شایسته مادر ارجحیت دارد.

وی با توجه به متن کتاب به نقش مادر اشاره کرد و ادامه داد مادر که عفیفه و صاحب نگاه تربیتی باشد رد آن نگاه تا اوج گرفتن فرزندان قابل مشاهده و ملموس است.

شکوهی تلاش و اهمیت شهید به مسائل معرفتی و مطالعاتی را با اشاره به خاطراتی از کتاب مثال زد و گفت: وصیت نامه بسیار عارفانه این شهید بدون اغراق هم عرض مناجات شهید چمران و سردار سلیمانی است. این دو وجه به این آدم تصویر ماندگاری داده است.

کد خبر 5329446

منبع: مهر

کلیدواژه: شهید نقد کتاب خانواده شهدا ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیراز کرمانشاه واکسن کرونا سیدابراهیم رئیسی شیوع کرونا گرگان ایلام عکس استانها نیروی انتظامی شهید دشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۹۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع و خاکسپاری شهید دفاع مقدس در گناوه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی صفری چهارشنبه شب در نشست شورای فرهنگ ایثار و شهادت شهرستان گناوه با اشاره به برنامه تشییع پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی (دشتی نظری)» در گناوه اظهار داشت: شهدا جان خود برای حفظ امنیت و آسایش و آرامش ملت و کشور فدا کردند و زندگی و حیات امروز ما مدیون این دلاور مردان است.

فرماندار گناوه افزود: شهرستان گناوه با حضور این شهید والامقام بار دیگر منور و معطر به عطر شهید و شهادت خواهد شد و همه ما قدوم مبارک این دلاور مرد را بر دیده منت می نهیم تا روح و دل‌های ما بار دیگر با این حضور نورانی و معنوی صیقل یابد.

وی با بیان اینکه حضور شهید مانند باران رحمت الهی است که همه از فیوضات آن بهره مند خواهند شد، گفت: برنامه ریزی ها لازم برای استقبال و تشیع باشکوه پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی (دشتی) در گناوه با برگزاری نشست‌های مختلف انجام شده است که در این نشست تصمیم نهایی با همفکری همه دستگاه‌های و نهادهای مرتبط و خانواده شهید گرفته می‌شود.

صفری با اشاره به برنامه حضور پیکر مطهر شهید در گناوه افزود: این شهید والامقام جمعه شب در مسجد امیرالمومنین (ع) با برگزاری برنامه ویژه همراه با سخنرانی و مداحی استقبال خواهد شد.

فرماندار گناوه بیان کرد: همچنین بعد از ظهر روز شنبه همزمان با سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع) مراسم تجدید میثاق و وداع با شهید والامقام در مصلی جمعه برگزار می‌شود و سپس پیکر مطهر شهید تا گلزار شهدای گناوه بر دستان مردم قدرشناس شهرستان تشییع خواهد شد و در کنار همرزمان شهیدش به خاک سپرده خواهد شد.

وی گفت: در اجرای این مراسم همه دستگاه‌های های اجرایی و نهادها همکاری لازم را داشته باشند تا برنامه به نحو هرچه شایسته‌تر برگزار شود.

فرماندار گناوه گفت: در فرصت باقی مانده تا زمان حضور پیکر مطهر و تشییع شهید والامقام فضای شهر باید برای این استقبال و برگزاری مراسم باشکوه کاملاً آماده و فضاسازی شود و تبلیغات محیطی، نصب بنر و اطلاع رسانی در تمام سطح شهر به نحو هر چه گسترده‌تر توسط نهادها و دستگاه‌های مربوط انجام شود.

صفری تصریح کرد: ادارات در تابلوهای اعلانات و سیستم‌های اداری خود پیرامون این شهید بزرگوار و مراسم در نظر گرفته شده اطلاع رسانی کنند.

وی با بیان اینکه مسیر تشییع پیکر مطهر شهید با نصب پرچم‌های مقدس جمهوری اسلامی مزین شود افزود: اطلاع رسانی گسترده مراسم توسط دستگاه‌ها و ادارات مربوط در مساجد، اماکن مذهبی و مدارس و دانشگاه‌ها اصناف انجام شود.

وی گفت: پیرامون این شهید والامقام تولید محتوا مناسب انجام و با بهره مندی از فضای مجازی و رسانه‌ها به طور گسترده در این ایام پخش و اطلاع رسانی شود.

برپایی ایستگاه صلواتی در مسیر، برنامه ریزی استقرار آمبولانس و پزشک توسط شبکه بهداشت و هلال احمر، استقرار آتش نشانی، آماده سازی گلزار شهدا انجام شود.

فرماندار شهرستان گناوه از همه مردم مؤمن، متدین، انقلابی و ولایی شهرستان دعوت کرد تا در این آئین معنوی حضور یابند.


پیکر مطهر شهید دفاع مقدس فردا وارد استان بوشهر می‌شود

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان بوشهر در این نشست گفت: این نشست به منظور هماهنگی برنامه تشییع شهید غلامی در قالب نشست ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شده است.

حسین بلوکی افزود: روز گذشته نشستی با مسئولان برگزار شد و امروز در این نشست تصمیم نهایی برای برگزاری برنامه گرفته خواهد شد.

وی گفت: پیکر مطهر شهید والامقام مرتضی غلامی صبح روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه (فردا) در فرودگاه بوشهر استقبال می‌شود و پیکر مطهر وارد استان می‌شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان گناوه در این نشست گفت: نخستین نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سال جاری با دستور کار هماهنگی و برنامه ریزی برای مراسم تشییع شهید والامقام «مرتضی غلامی (دشتی نظری)» تشکیل شده است.

حسینعلی ابراهیمی افزود: از هفته گذشته که برنامه تشییع اعلام شد نشست‌های هماهنگی در استان و شهرستان برگزار شد.

وی گفت: در این نشست تصمیم نهایی برنامه تشییع شهید با همفکری همه دستگاه‌های مرتبط و مسئولان گرفته خواهد شد تا برنامه‌ای در خور مقام والای شهید و شهرستان برگزار شود.

شهید والامقام «مرتضی غلامی» (دشتی نظری) متولد ۱۳۴۳ که در زمان شهادت ۲۰ سال سن داشت در گناوه جز شهدای جاویدالاثر تا قبل از احراز هویت به شمار می‌آمد.

شهید غلامی در سال ۱۳۶۲ جمعی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز به منطقه عملیاتی جنوب اعزام شده بود که در ۲۶ اسفند ۱۳۶۳ در عملیات بدر در منطقه شرق دجله جاده العماره - بصره به شهادت رسید

پیکر مطهر این شهید در جریان تفحص سال ۸۸ در منطقه عملیاتی پیدا و در نجف آباد اصفهان به عنوان شهید جاویدالاثر در میان شهدای گمنام به خاک سپاری شد و پس از گذشت ۳۷ سال انتظار، هویت این شهید گرانقدر از طریق آزمایش DNA در سال ۱۴۰۰ شناسایی شد.

کد خبر 6094758

دیگر خبرها

  • نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور برگزار شد
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود
  • نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌ های ریلی کشور برگزار شد
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • تشییع و خاکسپاری شهید دفاع مقدس در گناوه برگزار می‌شود
  • بیست و دومین دوره سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری برگزار می شود
  • جلسه دوم نشست ادبی «عصا بیفکن» برگزار می‌شود
  • اجرای ۶۴ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی شهرستان زهک
  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود