Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: معمولا بیماران ما به خاطر ترس از برچسب خوردن و انگ ، به طور متوسط هفت سال پس از تجربه نخستین علائم بیماری به روانپزشک مراجعه میکنند .

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر محمدرضا فیاضی بردبار در میزگرد «بهداشت روان در دوران کرونا» که به مناسبت هفته ملی بهداشت روان از سوی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شده بود؛ همچنین بیان کرد: مراجعه با این فاصله چند ساله هم باعث سخت تر شدن روند درمان شده و هم گاه فرصت طلائی درمان را از روانپزشک سلب میکند و البته بار بیماری را بیشتر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به ایجاد بار بیماری گفت: ‌ میزان از کار افتادگی یک بیمار در پی بروز بیماری و در طی سالهای فعالیت خود پیدا می‌کند؛ به اصطلاح بار بیماری خوانده می شود. به طور مثال فردی به دنبال سکته قلبی از کار افتاده شده در صورتی این فردتا سن 60 سالگی قرار بود کار کند و برای جامعه مفید باشد و ۱۰ سال نمیتواند کار کند و این بار به جامعه منتقل می‌شود

این استاد دانشگاه افزود: آمار نشان می‌دهد که در ایران بیشترین بار بیماری بانوان‌ مربوط به بیماری‌های روانپزشکی و افسردگی که حدود ۱۸ درصد است و در آقایان ۲۸ درصد کل بار بیماری مربوط به تصادف و سوانح ، ۱۴ درصد بیماری قلبی و عروقی و ۱۴ درصد سوء مصرف مواد مخدر و اختلالات روانی است.

 

وی در ادامه گفت: در ایران از زمانی که فرد مبتلا به روانپزشکی می‌شود تا زمان مراجعه هفت سال طول می‌کشد و دلیل آن انگ زدن به فرد است زیرا در اختلالات پزشکی انگ زدن بسیار زیاد است و افراد به دلیل ترس از همین انگ خوردن دیر مراجعه می‌کنند این تاخیر در مراجعه‌های

این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: متاسفانه از زمان شیوع بیماری کرونا اختلالات روان‌شناسی ناشی از کرونا مغفول مانده است. بسیار گفته شده است که بعد کرونا جامعه درگیر مشکلات روانپزشکی مردم خواهد بود.

وی به  گفته دکتر نوربالا «دبیر کمیته تخصصی سلامت روان کووید ۱۹» اشاره کرد و گفت: طبق اعلام ایشان در ایران ۲۹ درصد افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند دچار اختلالات روانپزشکی هستند؛ یعنی حدودا  از هر سه تا  چهار نفر، یک نفر مبتلا به اختلالات روانی می‌شود. حتی در برخی از افراد که از گذشته دچار اختلالات روانی بودند نوع بیماری‌ آن‌ها تغییر کرده بود.

وی گفت: افراد بعد از بهبود بیماری کرونا دچار بی‌حالی، ضعف، بی‌‌حوصلگی می‌شوند و شدت انرژی آن کاهش می‌‌یابد افسردگی از عوارض شایع پس از کرونا است که ممکن است ارتباط مستقیم با خود ابتلا به ویروس داشته یا شرایط روحی و روانی ناشی از ابتلا به این افسردگی بیانجامد و یا هر دو عامل موثر باشند.

وی افزود: بیماری افسردگی با حس افسردگی متفاوت است. علائم بیماری افسردگی شامل احساس افسردگی در تمام روز، عدم لذت، تغییر خواب، کم اشتهایی، فکر در مورد مرگ که مدت طولانی همراه فرد است.  شدت بیماری افسردگی در افراد متفاوت است. برای درمان افسردگی افرادی که مبتلا به کرونا دستورالعملی وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنیم دچار افسرگی نمی‌شود یا شدت آن کم است. مانند استراحت منظم بعد از بیماری، سبک زندگی سالم‌تر، جبران ضعف، بازسازی فکری و مثبت‌نگری، پرهیز از اخبارهای نامطمئن و خواب مناسب است. اگر علائم در حد اختلال افسرگی است باید درمان اختصاصی و تحت نظر روان‌پزشک باشد.علائم افسردگی بعد از بهبود درمان کرونا در افراد خود را نشان می‌دهد و نوع افسردگی و نوع درمان در افراد متفاوت است.

 

وی به اختلات افسردگی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در دوران شیوع کرونا افراد مبتلا به وسواس دو دسته شدند افرادی که بیماری آنها شدت گرفت و افرادی که به دلیل رعایت اطرافیان خیال ذهنی راحت تری تجربه می کردند اگر چه رفتارهای وسواس گونه اشان همچنان ادامه داشت اما آسودگی خاطر بیشتری را به خاطر رعایت موازین بهداشتی از سوی سایرین تجربه می کردند. عده‌ای نیز مشکل اختلالات وسواسی نداشتند و در این دوران دچار حالت‌های وسواس و اضطراب شدند.

وی به موضع تاب‌آوری نیز پرداخت و گفت: تاب آوری یعنی ظرفیت بازگشت از دشواری‌های پایدارو و ادامه دار و حفظ کردن قوام روانی و  توانایی در ترمیم روان خود است. در استرسها و مشکلاتی مانند کرونا که مزمن می‌شوند کسانی می‌توانند سالم بمانند که قدرت تاب‌آوری بالایی دارند این قدرت تاب‌آوری به عواملی همچون انعطاف‌پذیری، شناخت و بروز هیجانات، افزایش اعتماد به نفس، ارتباطات و توانمندی در برقرای ارتباطات، توانایی حل مسئله و بهرهجویی از ابزار هنر دارد. این تا‌ب‌آوری جز خصوصیاتی است که تغییرپذیر است و افراد می‌توانند تاب‌آوری خود را با تمرینات و آموزش‌ها افزایش دهند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بیماران با اختلالات روانی اختلالات روانی اختلالات روان بار بیماری تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۹۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

به گزارش قدس خراسان،متخصص جراحی مغز و اعصاب در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم نیشابور گفت: آقایی ۴۱ ساله با شکایت افت هوشیاری به اورژانس مرکز مراجعه کرد و پس از معاینه اولیه و با توجه به شرح حال اخذ شده و اقدامات تشخیصی صورت گرفته، تشخیص خونریزی مغزی به دنبال آنوریسم مغزی داده شد که بلافاصله بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت.
دکتر معراج فروغی اصل با اشاره به اینکه این نوع بیماران در گذشته برای معالجه به مشهد اعزام می‌شدند، افزود: انجام عمل جراحی درمان خونریزی جزء عمل‌های پرخطر بوده و آمار مرگ و میر آن بسیار بالاست، اما این عمل جراحی در بیمارستان حکیم به طور موفقیت‌آمیز انجام و بیمار با وضعیت عمومی مناسب و بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شد.
وی تصریح کرد: به همت مسئولین بیمارستان امکانات و تجهیزات لازم برای انجام عمل‌های مشابه و مراقبت‌های ویژه از این بیماران در این مرکز مهیا شده است و همشهریان و بیماران نیازمند دیگر نیازی به مراجعه به مشهد و سایر استان‌ها ندارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیگر خبرها

  • ویزیت‌های نجومی روانشناسان؛ ۴۵ دقیقه ۲ میلیون تومان!
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • چرا باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد