Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،صدیق جدیدالاسلامی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص روند موکورمایکوزیس یا بیماری قارچ سیاه اظهار کرد: این بیماری غیر ویروسی واگیر نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود.

جدیدالاسلامی افزود: این بیماری معمولاً سینوس‌ها و مغز را آلوده کرده و منجر به آبریزش بینی، تورم و درد یک‌طرفه صورت، سردرد، تب و بافت‌مردگی می‌شود و انواع دیگر بیماری ممکن است ریه‌ها، معده، روده‌ها و پوست را آلوده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه بیماری قارچ سیاه یک عفونت قارچی جدی است که عموماً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته و توان مبارزه کمتری با عفونت دارند بروز می‌کند، خاطرنشان کرد: همزمان با شیوع قارچ سیاه در کشور این بیماری در استان کردستان نیز مشاهده شد و اولین مورد آن در چهارم شهریور در سنندج گزارش شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان  با اشاره به اینکه قارچ سیاه یک عفونت قارچی غیرمسری و قابل‌درمان است که در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند بیشتر نمایان می‌شود، گفت: تضعیف سیستم ایمنی براثر ابتلا به کرونا در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، ممکن است منجر به ابتلا به قارچ سیاه شود.

جدیدالاسلامی با ذکر اینکه علائم بیماری قارچ سیاه بستگی به بخشی از بدن که قارچ در آن رشد می‌کند می‌تواند متفاوت باشد افزود: این بیماری بیشتر سینوس‌ها و چشم شخص را درگیر می‌کند و علائم اولیه در بیماران مبتلا به قارچ سیاه دوبینی، تاری دید و مورمور شدن اعصاب صورت است.

او ادامه داد: در برخی از افراد نیز ترشحات خلطی و سیاه‌رنگی در بینی مشاهده می‌شود و برای تشخیص بیماری نمونه‌ای از مخاط فرد مشکوک به این بیماری گرفته‌شده و بعد از ارائه به پاتولوژی و در صورت تایید، شخص به‌عنوان فرد مبتلا به بیماری مذکور شناخته می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در صورتی که پوست تحت تأثیر این قارچ قرار گرفته و آلوده شده باشد، آن قسمت ممکن است تاول‌زده قرمز یا متورم شود.

جدیدالاسلامی با بیان اینکه کرونا عامل اصلی شیوع قارچ سیاه است، افزود: کرونا، مصرف دارو‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، ترس و استرس عوامل مهمی در ایجاد این بیماری است.

او به وضعیت بیماری قارچ سیاه در کردستان گریزی زد و گفت: از ابتدای شیوع این بیماری در استان ۳۱ مورد مبتلا به قارچ سیاه شناسایی‌شده که از این تعداد در حال حاضر تنها ۱۶ نفر در بیمارستان بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان  عنوان کرد: ۲ نفر نیز به دلیل درگیری شدید چشمی به تهران اعزام شدند و در این مدت هم ۴ نفر در اثر وخامت حاد فوت شده‌اند.

جدیدالاسلامی با بیان اینکه فرایند درمان بیماران قارچ سیاه توسط یک گروه تیمی متشکل از متخصص عفونی، متخصص گوش حلق و بینی، متخصص چشم و متخصص داخلی صورت می‌گیرد، افزود: درمان این افراد برای بیمارستان‌ها هزینه زیادی را در بر می‌گیرد و افراد مبتلا طول درمان زیادی دارند به‌گونه‌ای که متوسط ۶ تا ۸ هفته در بیمارستان بستری می‌شوند.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قارچ سیاه دانشگاه علوم پزشکی فوتی ها کرونا ویروس معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیماری قارچ سیاه قارچ سیاه سیستم ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۲۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی

دکتر فرزام بیدارپور گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ نفر در استان، به علت خوردن قارچ سمی فصلی در شهرستان های بیجار، سقز و مریوان دچار مسمومیت شده اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی زیادی در طبیعت رشد می‌کنند که خیلی از آنها سمی هستند.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی درخواست می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

بیدار پور با بیان اینکه، قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی هستند و به‌ظاهر تفاوتی با آنها نداشته و معمولا غیرقابل شناسایی هستند، بیان کرد: تنها راه حل برای تشخیص سمی نبودن قارچ‌ها تشخیص آزمایشگاهی است.

دکتر بیدارپور تصریح کرد: سم قارچ خوراکی فاقد پادزهر بوده و تنها می‌توان با مصرف نکردن از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هر چه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد