Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@13:02:01 GMT

ارتباط استان فارس با دریا سرآغاز توسعه است

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۲۱۷۷

ایسنا/فارس معاون توسعه و مدیریت سازمان برنامه و بودجه گفت: ارتباط استان فارس با خلیج فارس می‌تواند سرآغاز تحولات زیادی از جنبه توسعه‌ای و جذب سرمایه‌گذار و رونق اقتصادی باشد و ما هم اهتمام را برای همکاری داریم.

محمدحسین فروزان‌مهر یکشنبه ۲۵ مهرماه در جلسه تودیع و معارفه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس اظهار کرد: استان فارس قامت رشیدی داشته و این اجتماع فاخر شایستگان بی‌شماری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه با توجه به همه ظرفیت‌های فارس باید در گام‌های توسعه پیشران توسعه کشور باشد، گفت: سال‌هاست در نظام برنامه‌ریزی به تدوین برنامه‌های توسعه می‌پردازیم اما وقتی به تحقق اهداف برنامه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم اهداف محقق نشده یا اجرای برنامه نتوانسته ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را به کار بگیرد یا توازن را ایجاد کند. 

معاون توسعه و مدیریت سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باید منابع و اختیارات لازم هم برای استان‌ها فراهم شود، بیان کرد: باید در بودجه ۱۴۰۱ نقش استان‌ها را در تقسیم کار ملی پررنگ کنیم و بسیاری از اموری که به صورت ملی دنبال می‌شود به استان‌ها داده شود، سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور تعیین می‌شود و استان‌ها در ارتباط با شاخص‌های اقتصادی پاسخگو خواهند بود.

او با بیان اینکه باید سهم ارزش افزوده بخش‌ها از تولید ناخالص داخلی مشخص شود و استان‌ها برنامه برای رسیدن به اهداف را اعلام کنند، عنوان کرد: استان فارس باید به عنوان معین استان‌های جنوبی کشور و هاب منطقه عمل کند، چرا که فارس در زمینه‌های مختلف ظرفیت دارد. وسعت استان خود یک فرصت و ظرفیت است که این پهنه بزرگ می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

فروزان‌مهر گفت: خطای محاسبات در چند سال اخیر سبب شد از ظرفیت‌های درونی کشور غافل شویم و رشد اقتصادی روند کاهشی داشته در حالی که باید حجم صادرات کشور را توسعه دهیم.

او با بیان اینکه استان فارس بیش از این‌ها می‌تواند در اقتصاد کشور نقش ایفا کند، گفت: نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشور متعدل است و نشان می‌دهد از ظرفیت‌ها خوب استفاده شده اما باید به سمت نقطه مطلوب برود. باید در جلب مشارکت‌های مردمی در اقتصاد تلاش بیشتری شود استان فارس این ظرفیت را دارد.

معاون توسعه و مدیریت سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در دولت کنونی برای جهش اقتصادی اهتمام جدی وجود دارد و برای این کار نیاز به تعامل جدی با دستگاه‌های اجرایی است، اظهارداشت: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها به توزیع بودجه محدود شده در حالی که دستگاه‌ها باید سهم خود در تولید منابع را مشخص کنند فرمانداران نیز نقش بیشتری خواهند داشت و باید پاسخگو باشند.

او با بیان اینکه بررسی این موارد به عنوان رتبه و رنکینگ استان معرفی می‌شود، گفت: در شرایط کمبود منابع باید بخش‌های پیشران شناسایی و اولویت‌بندی شود چون می‌توانند سایر بخش‌ها را به حرکت در آورند.

فروزان‌مهر با بیان اینکه جهت‌گیری در تدوین برنامه هفتم براساس نظام برنامه‌ریزی جامع است که استان‌ها می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند، تاکید کرد: برنامه‌های پیشین توسعه دارای برش استانی نبودند که بزرگترین غفلت بود بنا داریم در برنامه هفتم از همان ابتدا سهم استان‌ها در نظر گرفته شود. نگاهمان از پایین به بالا است. استان‌ها بدانند در تدوین برنامه هفتم مشارکت در گستره ملی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، در این جلسه، طی حکم معاون رئیس جمهور، احمدعلی افکاری به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس معرفی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس خليج فارس فارس برنامه ریزی استان فارس ظرفیت ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از‬ صندوق توسعه ملی، رضا محمدی‬ معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی، ‏گفت: این صندوق در ‏جهت توسعه زیرساخت‌های صنایع کشور و توسعه روزافزون ایران اهداف و پروژه‌های بزرگی را برای خود برنامه‌ریزی کرده است؛ ‏یکی از این پروژه‌ها، شیرین‌سازی و ‏انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های فارس و اصفهان و از دریای عمان به استان‌های سیستان بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی است که یکی از ابر پروژه‌های کشور در ‏حوزه آب ‏محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه با هدف تأمین پایدار آب در جهت مصارف صنایع بزرگ و کوچک و ‏همچنین شرب در کشور هدف ‏گذاری و برنامه‌ریزی شده است، عنوان کرد: به منظور رفع مشکلات آبی ‏صنایع در استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان به زودی ۲ مگا ‏پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب دریا ‏از خلیج فارس و دریای عمان با تأمین مالی صندوق توسعه ملی شروع به فعالیت خواهد کرد.

محمدی افزود: برای انجام این پروژه، تأمین ‏مالی حدود ۲ میلیارد دلاری از ‏طرف صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی‬ در‬ پایان‬ گفت: طرح‌های انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از وعده‌های ‏رئیس جمهور در ابتدای فعالیت بود. لذا صندوق توسعه ملی برای به ثمر رسیدن این ‏وعده برای آینده‌ی روشن‌تر این سرزمین اقدام خواهد نمود‎. ‏

کد خبر 6097601

دیگر خبرها

  • ۱۶۰۰ روستای کردستان از ارتباط پایدار و با کیفیت برخوردار هستند
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • پوشش مناطق خطرآفرین دریا در دستور کار طرح سالم‌سازی
  • فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ارتباط بین‌المللی خود را گسترش می‌دهد
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • طرح توسعه راه زمینی به جزیره کیش
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم