Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@13:53:31 GMT

مواد معدنی خراسان‌جنوبی در مسیر ثبت بین‌المللی است

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۲۷۸۷

مواد معدنی خراسان‌جنوبی در مسیر ثبت بین‌المللی است

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم علی مولابیگی پیش از ظهر یکشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شاهد پویایی و تحول در حوزه فعالیت‌های زمین‌شناسی هستیم، اظهار کرد: بزرگان در حوزه زمین‌شناسی از خراسان‌جنوبی به عنوان بهشت زمین‌شناسی یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان‌کرد: اجرای برنامه تحول زمین شناسی رخداد مبارکی برای خراسان‌جنوبی است که حاصل آن دسترسی بیشتر به ذخایر معدنی و توسعه پایدار خواهد بود.

مولابیگی با بیان اینکه هر چند در شرایط فعلی آذربایجان غربی جلودار در معادن طلا است اما خراسان‌جنوبی نیز در این ریل و مسیر قرار گرفته و با تکمیل اطلاعات به معادن زیادی دست خواهد یافت.

معادن در دست برخی افراد حبس شده است

وی با تأکید بر اینکه یکی از دلایلی که استان‌های کشور از لحاظ دسترسی به منابع معدنی عقب مانده‌اند این است که معادن دست برخی افراد حبس شده، افزود: ایران جزو ۱۵ کشور برتر در زمینه ذخایر معدنی کشف شده است و ذخایر معدنی پنهان شده زیادی نیز در کشور داریم.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس سیاست اجرایی در وزارت صمت ۲۸۵ پهنه معدنی به مساحت ۸۵۰ هزار کیلومتر مربع به شرکت‌های دولتی و خصوصی واگذار شده است.

مولابیگی گفت: از این میزان ۲۵ فقره معادل ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع و ۱۲ درصد پهنه‌ها در خراسان‌جنوبی بوده و البته حاصل این پهنه‌ها دسترسی به ۸۰ منطقه امیدبخش بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ پروانه اکتشافی در خراسان‌جنوبی صادر شده است، اظهار کرد: بخشی‌نگری و صنفی‌نگری یکی از عواملی است که موجب شده بخش معدن عقب بماند و باید تلاش کنیم این آفت از جامعه مدیریتی ما رخت بربندد.

جزیره‌ای به موضوعات اقتصادی نگاه می‌کنیم

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با گلایه از اینکه در حال حاضر به صورت جزیره‌ای به موضوعات اقتصادی نگاه می‌کنیم، گفت: در خراسان جنوبی ۳۲۸ پروانه اکتشاف و ۷۶ فقره گواهی کشف صادر شده است.

مولا بیگی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی در حوزه معدن در بسیاری از زمینه‌ها رتبه اول تا هفتم را دارد، اظهار کرد: مجموع اشتغال معادن کشور ۱۷۰ هزار نفر است که باید حدأقل به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اشتغال برسیم که سهم خراسان‌جنوبی در اشتغال‌زایی حوزه معدن تاکنون ۱۲ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه سهم استخراج اسمی معادن خراسان‌جنوبی چهار درصد کشور است، گفت: سهم استان در ذخایر مواد معدنی ۲ میلیارد تن است.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت به دنبال ثبت برخی مواد معدنی به عنوان برند ملی و بین‌المللی است.

پیگیری برای ثبت هفت ماده معدنی در سطح ملی

وی ادامه داد: برای امسال نیز در حال پیگیری برای ثبت هفت ماده معدنی در سطح ملی هستیم که در این بین فلورید، سنگ گارنت، سنگ قیمتی فردوس، سنگ عقیق شجر زیرکوه، سنگ قیمتی سه قلعه، پتاس طبس و منیزیت مربوط به مواد معدنی خراسان‌جنوبی است.

مولابیگی با اشاره به اینکه در کشور تاکنون حدود ۱۳ نوع ماده معدنی ثبت ملی شده است، اظهار کرد: از تعداد ماده معدنی ثبت شدهُ هشت ماده از جمله زغال‌سنگ طبس، سنگ مرمریت رنگی، بنتونیت، سنگ گرانیت سبز، سنگ آندولزیت نهبندان، سنگ منیزیت سنگ گرانیت گل پنبه‌ای نهبندان و بازالت سربیشه مربوط به خراسان‌جنوبی است.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآورشد: این مواد معدنی به زودی در سطح بین‌المللی نیز ثبت خواهد شد.

کد خبر 5329696

منبع: مهر

کلیدواژه: معادن وزارت صمت بیرجند ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا شیراز خطبه های نماز جمعه کرمانشاه واکسن کرونا سیدابراهیم رئیسی ایلام گرگان شیوع کرونا عکس استانها نیروی انتظامی خراسان جنوبی معدن و تجارت ذخایر معدنی مواد معدنی زمین شناسی ماده معدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۲۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی زیر رگبار رعد و برق

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، فاطمه زارعی امروز سه شنبه یازدهم اردیبهشت، اظهار کرد: پیرو هشدار سطح زرد روز گذشته و به دلیل نفوذ و تقویت فعالیت توده‌های ناپایدار جوی، برای روز پنجشنبه و جمعه هشدار سطح نارنجی صادر می‌شود.

کارشناس مسئول هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از عصر روز پنجشنبه شدت باد و گرد و خاک، رعد و برق شدید، وقوع رواناب، سیلابی شدن رودخانه های فصلی، صاعقه، بارش تگرگ و تشکیل مه در مناطق کوهستانی متصور است.

زارعی ادامه داد: ناپایداری جوی در شهرستان‌های طبس، بیرجند، خوسف، سربیشه، نهبندان، قائنات، زیرکوه، بشرویه، سرایان و فردوس پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: به همشهریان توصیه می‌شود از تردد و سفرهای غیرضروری، اتراق در مسیر رودخانه‌های فصلی و مناطق کوهپایه‌ای، کوهنوردی و چرای دام خودداری کنند و همچنین کشاورزان، گلخانه‌داران و دامداران جهت حفظ محصولات باغی و دام خود آمادگی لازم را داشته باشند.

کد خبر 749410

دیگر خبرها

  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • خراسان جنوبی زیر رگبار رعد و برق
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • ۱۱ کشته و ۷۵ مجروح در سقوط باورنکردنی آسانسور
  • ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی