Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از فایننشال تایمز، بلژیک که بین فرانسه طرفدار هسته ای شدن و آلمان طرفدار گاز قرار دارد، تجلی یکی از مشکلاتی است که اتحادیه اروپا در تامین انرژی با آن روبه روست در شرایطی که به سوی آینده عاری از کربن پیش می رود.

فایینشال تایمز نوشت تغییر مسیر بلژیک و فاصله گرفتن آن از انرژی هسته ای، وابستگی اروپا به گاز را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمانی که اروپا با افزایش قیمت گاز مواجه است، دولت بلژیک نیز در آستانه خروج کامل از انرژی هسته ای است.

در حالی که مقام های اتحادیه اروپا این ماه در بروکسل در مورد امتیازات نسبی انرژی هسته ای و گاز بحث و تبادل نظر کردند، ساکنان شهر کوچکی در ۶۰ کیلومتری شرق پایتخت بلژیک در شروع فصل سرما نگرانی های شدیدتری داشتند مبنی بر اینکه اگر این کشور از قدرت هسته ای خلاص شود، گاز مورد نیاز خود را از کجا تامین کند؟

این کشور قصد دارد نیروگاه های گازسوز بیشتری بسازد تا انرژی مورد نیازش را که هنوز تا تامین شدن از طریق مزارع توربین های بادی و پنل های خورشیدی فاصله زیادی دارد، بدست بیاورد.

این اقدام با انتقاد دولت منطقه ای فلاندرز، منطقه شمالی و صنعتی تر بلژیک و ائتلاف غیرمعمول فعالان طرفدار هسته ای و زیست محیطی روبه رو شده است.

«هایدی هاسوتس» یکی از شرکت کنندگان در تجمعی اعتراضی علیه تاسیس نیروگاه گازسوز در شهر تسندرلو بلژیک گفت: بهای گاز همین حالا هم افزایش یافته است و مالیات دهندگان مجبورند هزینه های نیروگاه های گازی بیشتری را پرداخت کنند که این اصلا منطقی نیست.

هفت راکتور هسته ای بلژیک که نیمی از برق این کشور را تولید می کنند، قرار است تا سال ۲۰۲۵ طبق تعهد مندرج در توافق ائتلاف دولت ملی بلژیک از رده خارج شود.

دولت نیز یک طرح یارانه ای چند میلیارد یورویی را برای احداث و راه اندازی نیروگاه های گازسوز در نظر گرفته است که شکاف انرژی را پر می کند.

این اقدام، بلژیک را با کشور همسایه فرانسه که درصدد افزایش استفاده از انرژی هسته ای عاری از کربن و هلند که به سوی دوری از نیروگاه های گازسوز پیش می رود، در تضاد کامل قرار می دهد.

دولت هلند همچنین بزرگترین میدان گاز طبیعی اروپا را که تقریبا نیمی از واردات گاز بلژیک را تامین می کرد، تعطیل می کند.

به تازگی، آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود مربوط به بلژیک اعلام کرد: این کشور همچنان به سوخت های فسیلی متکی می ماند و با چالش های امنیت انرژی روبه رو است.

دولت منطقه ای طرفدار تجارت در منطقه فلاندرز بلژیک با تعطیلی هسته ای مخالفت کرده و استفاده از گاز بیشتر را زیر سوال برده است.

«زوهال دمیر» وزیر انرژی فلمیش بلژیک گفت: اگر به افزایش بهای کربن توجه داشته باشید و بهای گاز که رو به زیاد شدن است، در آن صورت اگر نیروگاه های گازسوز بیشتری بسازید، تنها وابستگی به گاز را بیشتر می کنید و هزینه ها در نهایت به مصرف کننده تحمیل می شود.

وی که احداث یک نیروگاه گازسوز در منطقه تحت کنترل خود را ممنوع کرده است، یادآور شد که هر مجوز ساخت به صورت موردی صادر یا رد شده است.

در این میان، فعالان طرفدار هسته ای در بلژیک با بسیاری از استدلال های موافق زیست محیطی در ارتباط با تعهد این کشور به کاهش انتشار کربن موافق هستند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که افزایش تقاضای انرژی در دوران همه گیری کرونا و کمبود عرضه، بهای انرژی را در جهان افزایش داده است.

انفجار بهای گاز در اروپا

قیمت گاز در اروپا به سطح بی سابقه ای افزایش یافته و قیمت های عمده فروشی برق  تا ۲۰۰ درصد در ۹ ماه نخست امسال بالا رفته است. بیش از همه انگلیس از بحران انرژی آسیب دیده که به دلیل کاهش تولید در دریای شمال و ذخایر محدود گاز است.

در اسپانیا قیمت برق از دسامبر گذشته تاکنون سه برابر شده و دولت اقدامات اضطراری را برای کنترل قیمت ها ارائه داده است. فرانسه و ایتالیا نیز متعهد شده اند به خانوارهای فقیر کمک کنند.

مدیران اتحادیه اروپا این موضوع را بررسی می کنند که آیا کشورهای عضو این اتحادیه باید به صورت مشترک اقدام به خرید ذخایر گازی اضطراری کنند یا نه.

روسیه،  بحران انرژی در اروپا را ناشی از اشتباه سیاستمداران اروپایی دانسته است. مقام‌های روس گفته اند خودداری کشورهای اروپایی از عقد قراردادهای درازمدت خرید گاز از عوامل اصلی بروز بحران انرژی در اروپا بوده است.

انرژی هسته ای؛ ضرورتی برای تحقق جهان عاری از کربن

در این میان، آژانس بین المللی انرژی اتمی  در گزارشی اعلام کرد که انرژی هسته ای نقش مهمی در دستیابی به اهداف پیمان آب و هوایی پاریس و برنامه توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ جهت جایگزینی سوخت فسیلی و زغال سنگ و استفاده بیشتر از انرژی تجدیدشدنی و تبدیل آن به منبع اقتصادی برای مقادیر هنگفتی ازهیدروژن پاک ایفا می کند.

در حالی که سران دولت ها، شرکت ها و گروهای تجاری و اجتماعی سراسر جهان خود را آماده شرکت در کنفرانس آب و هوایی گلاسکو می کنند، گزارش تازه منتشر شده از سوی آژانس به تشریح دلایل اهمیت انرژی هسته ای در جهان و گفت و گو در این زمینه پرداخته است.   بعلاوه ۹ کشور کانادا، چین، فنلاند، فرانسه، ژاپن، لهستان، روسیه و آمریکا و انگلیس در این گزارش حمایت خود را از یافته های آن درباره کمک انرژی هسته ای به اقدامات آب و هوایی ابراز کرده اند.

اجلاس گلاسکو ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر (۹ تا ۲۱ آبان) برگزار می شود. موضوع اصلی اجلاس گلاسکو تسریع انتقال از زغال سنگ خواهد بود و براساس گزارش آژانس ۲۰ درصد از تولید زغال سنگ با ۲۵۰ گیگابایت از تولیدات هسته ای انتشار دی اکسید کربن را تا ۲ گیگابایت کاهش خواهد داد که حدود ۱۵ درصد از انتشارات بخش برق در سال است. انرژی هسته ای همچنین می تواند به بویلرهای سوخت فسیلی برای گرمایش و صنعت کمک کند.

بر اساس این گزارش، انرژی هسته ای در کنار انرژی های تجدید شدنی نقش مهمی در به صفر رساندن کربن دارد و هزینه کلی تولید برق را کاهش می دهد.

برچسب‌ها بلژیک انرژی هسته ای گاز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بلژیک انرژی هسته ای گاز بلژیک انرژی هسته ای گاز نیروگاه های گازسوز انرژی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۳۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با حضور رافائل گروسی رئیس سازمان انرژی اتمی در ایران اظهار کرد: گروسی در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای سخنرانی می‌کند.

وی افزود: اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای هفته آینده برگزار می‌شود، ۱۸۰ ارائه توسط شرکت کنندگان غیرایرانی خواهد بود که یک اتفاق بزرگ است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بازرسی‌های آژانس مستمرا در چارچوب پادمان از سایت‌های هسته‌ای ایران در حال انجام است.  همواره در خصوص مسائل پادمانی با آژانس در حال گفت‌وگو و تعامل هستیم.

اسلامی با تأکید بر اینکه از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که امیدواریم به زودی حل شود، ادامه داد: از نظر ما بیانیه اسفند ۱۴۰۱ همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: گروسی دیدار‌هایی در ایران دیدار‌هایی خواهد داشت و با بنده هم مذاکراتی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: مطمئنیم این گفت‌وگو کمک می‌کند ابهامات بیشتر و بیشتر برطرف شودو بتوانیم در چارچوب پادمان و ان- پی- تی روابط‌مان را با آژانس تقویت کنیم.

اسلامی گفت: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز هستند برای بازرسی در ایران حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تغییر نام استقلال در مسیر قانونی انجام شود
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • هزاران کودک بی سرپرست و پناهجو در اروپا ناپدید شده اند
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای