Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- ماجرای بحران کم آبی در همدان به مسئله لایروبی سدها به ویژه سد اکباتان به عنوان یکی از منابع تامین پایدار آب شرب رسیده موضوعی که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در اظهار نظری اعلام کرده لایروبی سد اکباتان موثر نیست. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان٬ این بار ماجرای بحران کم آبی در همدان به مسئله لایروبی سدها به ویژه سد اکباتان به عنوان یکی از منابع تامین پایدار آب شرب همدان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که شاید موافقان و مخالفان بسیاری داشته باشد. با این حال مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در اظهارنظری اعلام کرده است لایروبی سد اکباتان نه موثر و نه اقتصادی است.

منصور ستوده که این روزها  درگیر مسئله تامین آب شرب برای شهرستان همدان و ساخت چندین سد در دیگر شهرستان‌های استان همدان است درباره مسئله لایروبی سد اکباتان اظهار داشت: لایروبی سد اکباتان هیچ تاثیری بر ذخیره آب شرب ندارد.

وی با این توضیح که این روند هم توجیه اقتصادی ندارد و هم به عنوان حجم مرده قبلاً در طراحی سد پیش‌بینی شده است افزود: یکی از مبانی اصلی طراحی سدها، تله‌اندازی رسوباتی است که در رژیم طبیعی رودخانه منتقل می‌شوند که این حجم ترسیب براساس طول عمر و دوره بهره‌برداری سد تعیین می‌شود.

این مقام مسئول  عنوان کرد: عمدتاً سدها براساس تله‌اندازی رسوبات منتقل شده با دبی‌های پایه طراحی می‌شوند، بنابراین طبق مشخصات فنی سدها، همواره حجمی تحت عنوان حجم مرده برای تله‌اندازی ذرات رسوب در نظر گرفته می‌شود و تراز مجاری انتقال آب سد با پیش‌بینی تراز نهشته‌های رسوبی در طول عمر سد تعیین و جانمایی و ساخته می‌شود تا در طول دوران بهره‌برداری از سد (عمر مفید طرح)، تجمع رسوبات انتقالی توسط دبی‌های پایه در آن صورت گیرد و جریانات غلیظ از طریق دریچه های تحتانی تخلیه شوند.

وی با بیان اینکه در قریب به اتفاق سدهای بزرگ مخزنی دنیا، از همین شیوه برای مدیریت رسوبات استفاده می‌شود مطرح کرد: با این روند می توان رسوبات را مدیریت کرد و وارد عرصه لایروبی نشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: از سویی میانگین هزینه برداشت فیزیکی نهشته‌های رسوبی (لایروبی) از مخازن سدها حداقل 6 دلار به ازای هر متر مکعب است و به همین دلیل در سطوح بزرگ مقیاس در دنیا استفاده نمی‌شود.

وی همچنین توضیح داد: نرخ رسوب‌گذاری سالانه سدها (درصد از دست دهی حجم مخازن) در ایران در حدود 0.75 درصد تخمین زده می‌شود که در مقایسه با مقدار متوسط جهانی (1 درصد) در حد قابل قبول است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این مقدار در اروپا در حدود 0.2 درصد، متوسط خاورمیانه حدود 1.5 درصد و چین 3.2 درصد است اظهار داشت: با افزایش ارتفاع حجم مرده برای تجمع رسوبات در طول عمر سد پیش‌بینی شده است. 

وی با این توضیح که  مجاری آبگیر سد اکباتان طوری طراحی شده که در طول عمر مفید سد، رسوبات تحت عنوان حجم مرده در زیر تراز آبگیری تجمع کنند عنوان کرد: پیش از این  یک بار در سال 78 و قبل از افزایش ارتفاع سد اکباتان، حدود یک میلیون متر مکعب رسوبات سد در طول 5 ماه از آبان تا اسفند خارج شد و پس از آن نیز با افزایش ارتفاع حجم مرده برای تجمع رسوبات در طول عمر سد پیش‌بینی شد.

ستوده با اشاره به اینکه هر چند در حال حاضر، لایروبی سد هیچ تاثیری بر ذخیره آب شرب با توجه به آورد سالانه رودخانه ندارد ولی اگر در طول 6 ماه حدود یک میلیون متر مکعب لایروبی انجام شود، برای این روند حدود 150 میلیارد تومان نیاز است گفت: یک میلیون آب جایگزین شده تنها مصرف 10 روز شهر همدان است بدین سان این روند، هم توجیه اقتصادی ندارد و هم به عنوان حجم مرده قبلاً در طراحی سد پیش‌بینی شده است.

ماجرای دنباله‌دار بحران آب در همدان ادامه داردروایتی ناتمام از بحران آب در سیستان و بلوچستان / استانی با پایین‌ترین شاخص‌های آبرسانی در کشور + فیلمکشاورزی کشور با همین دست فرمان و ادامه بحران آب 10 سال دیگر تعطیل می شود

وی با بیان اینکه سد اکباتان مانند تمام سدهای دنیا در کف مخزن دریچه رسوبگیری دارد و هر ساله در فصل بهار با ورود سیلاب‌ها، بخشی از رسوبات غلیظ همراه با آب از این دریچه خارج می‌شود مطرح کرد:‌ با وجود این موارد به سازمان همیاری شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن اعلام شده تا در صورت نیاز به برداشت مصالح و لایروبی سد به شرکت آب منطقه‌ای مراجعه کنند.

انتهای پیام/742/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای استان همدان سد پیش بینی طول عمر آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۳۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی کانال آب‌های سطحی شهرک سعدی

ایسنا/فارس شهردار منطقه ۳ شیراز گفت: در پی بارش‌های اخیر بیش از ۱۰۰ سرویس کامیون گل و لای و زباله از کانال آب‌های سطحی سعدی خارج شد.

سیدمحمد جواد افضلی امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه گفت: عملیات لایروبی و پاکسازی مجدد کانال‌های روباز و روبسته در شهرک سعدی بلافاصله پس از بارندگی ۵ اردیبهشت در شیراز توسط نیروهای خدمات شهری این شهرداری انجام شد.

وی تصریح کرد: مسیل‌های آب‌های سطحی محدوده شهرداری منطقه ۳ شیراز  به‌ویژه در شهرک سعدی پس از بارندگی‌های روزهای گذشته در شیراز مجددا پاکسازی شدند.

افضلی افزود: در پی بارش‌های سیل آسای ۵ اردیبهشت در شیراز حجم عظیمی از مخلوط رودخانه‌ای، گل و لای و زباله از بالادست شهرک سعدی وارد این کانال‌های روباز و روبسته آب‌های سطحی این شهرک شده بودند که بلافاصله پس از پایان بارندگی، یعنی از مسیر مقابل آتش نشانی جاده خرامه تا کوچه ۱۹ بلوار شهید وفایی مجددا لایروبی و پاکسازی شد که طی این عملیات بیش از ۱۰۰ سرویس کامیون گل و لای، مخلوط رودخانه‌ای و زباله از این کانال‌ها خارج و به بیرون از محدوده منتقل شد.

شهردار منطقه ۳ شیراز با بیان اینکه بیش از ۳۰ نیروی خدمات شهری این شهرداری بلافاصله پس از بارندگی به مدت ۴ روز با استفاده از  ماشین‌آلات سبک و سنگین عملیات پاکسازی را به انجام دادند، تاکید کرد: با اجرای این عملیات، شرایط لازم برای آمادگی در برابر بارندگی‌های بعدی، کاملا فراهم شده است.

افضلی اضافه کرد: عملیات پاکسازی کانال‌ها و تمامی مجاری عبور آب در سطح منطقه ۳ شهرداری خصوصا در شهرک سعدی در حالی از سوی نیروهای خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ انجام شد که از ماه‌ها قبل عملیات لایروبی تمامی منهول‌ها، کانال‌های روباز و روبسته و مسیل‌های آب‌های سطحی منطقه خصوصا شهرک سعدی بصورت مکرر انجام شده بود.

شهردار منطقه ۳ شیراز با اشاره به اینکه شدت بارندگی روزهای گذشته در مقایسه با سال ۹۸ چند برابر بوده است، افزود: علی‌رغم شدت و مدت زمان بارش‌های سیل‌آسای روزهای گذشته، اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر سیل‌بند سعدی و همچنین تلاش شبانه‌روزی نیروهای خدوم شهرداری باعث شد تا شهرک سعدی و شهروندان عزیز این شهرک از خطرات ناشی از سیلاب در امان باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آنتونی: رقم انتقالم به منچستریونایتد تاثیری روی عملکرد من ندارد
  • لایروبی کانال آب‌های سطحی شهرک سعدی
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • آئین دوهزار ساله بیل‌گردانی در نیم‌ور برگزار شد