Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: زمین لرزه ۵.۱ دیروز زرند برای مردم کرمان فقط یک درس داشت و آن، این بود که اگر مقاوم سازی انجام شده باشد در هنگام بروز زمین لرزه خون از دماغ کسی بر زمین نمی‌ریزد.

این مساله را می‌توان در روستاهای شهرستان و بم و زرند و البته شهرهای مرکز این شهرستانها تا حدودی مشاهده کرد اما سوال این است در سایر شهرها به خصوص شهر کرمان چه اقدامی انجام شده است؟

در واقع می‌توان گفت ۷۰ درصد از سازه‌های شهر کرمان عمر بالای ۶۰ سال دارند و در مقابل زمین لرزه هیچ مقاومتی نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع می‌توان گفت ۷۰ درصد از سازه‌های شهر کرمان عمر بالای ۶۰ سال دارند و در مقابل زمین لرزه هیچ مقاومتی نخواهند داشت

این در حالیست که پر جمعیت ترین شهر استان با حدود یک میلیون نفر جمعیت را گسل‌هایی مانند سرآسیاب، سیدی، زنگی آباد و باغین در برگرفته‌اند.

فرو نشست زمین در اطراف و گاه در داخل این شهر نیز چالشی همیشگی بوده است، اما این تنها گوشه‌ای از مخاطره‌های این شهر است. باید به بافت فرسوده شهر کرمان که اکثراً در هسته مرکزی شهر قرار گرفته نیز اشاره کرد. طبق آخرین آمار ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت این شهر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

اما وضع در حاشیه شهر نیز مناسب نیست، هیچ آماری در خصوص تعداد افراد حاشیه نشین کرمان منتشر نشده است اما کافیست سری به این مناطق بزنید. آلونک‌هایی که با یک تکان با خاک یکسان می‌شوند و دیوارهایی که گاه با آجرهای چیده شده روی هم ساخته شده‌اند و سقف‌های فلزی توجه شما را جلب خواهد کرد.

خانه‌های ترک خورده شهر کرمان بازسازی نشدند

در کنار این دو کانون حساس و آسیب پذیر خانه‌های با قدمت بالای ۶۰ سال در کرمان فراوانی بالایی دارند، این خانه‌ها اکثراً در زمین لرزه‌های دو سال قبل کرمان دچار ترک خوردگی و آسیب شده‌اند اما برخلاف وعده‌های ابتدایی مسئولان هیچ گاه برنامه مدونی برای مقاوم سازی این سازه‌ها اندیشیده نشد.

در کرمان در کنار مردم مسئولان هم خطر زمین لرزه را خیلی زود فراموش می‌کنند.

شهری بر روی آب

نکته‌ای که زمین لرزه را در شهر غیر مقاوم کرمان خطر ناک تر می‌کند این است که بسیاری از سازه‌های غیر مقاوم استان در زمین لرزه‌های گذشته دچار ترک خوردگی شده‌اند و در این میان هیچکدام از ادارات و مسئولان بررسی دقیقی در این زمینه نکرده‌اند و گرانی‌های اخیر مصالح ساختمانی هر گونه مقاوم سازی توسط مردم را نیز متوقف کرده است.

نکته‌ای که زمین لرزه را در شهر غیر مقاوم کرمان خطر ناک تر می‌کند این است که بسیاری از سازه‌های غیر مقاوم استان در زمین لرزه‌های گذشته دچار ترک خوردگی شده‌اند

این شرایط شهری است که بر روی دریاچه‌ای از آب‌های زیر زمینی ناشی از فاضلاب شهری بنا شده است. طی سالهای اخیر اجرای پروژه فاضلاب شهری کرمان برای جمع آوری آب‌های زیر زمینی نیز به کندی پیش رفته است و همین امر موجب بالا آمدن آب در برخی از مناطق شهر از جمله محله شکوه و برخی از مناطق بافت تاریخی شده است.

از سوی دیگر تخلیه این آب‌ها توسط موتور پمپ‌هایی که در بخش‌های مختلف شهر نصب شده است موجب می‌شود احتمال رانش و فرونشست زمین در زمان بروز زمین لرزه در شهر کرمان افزایش یابد.

رئیس سازمان زمین شناسی کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به زلزله خیز بودن استان کرمان باید مقاوم سازی سازه‌ها با جدیدت بیشتری در این شهر و مناطق دیگر مسکونی استان انجام شود.

همه مناطق جمعیتی کرمان تحت تأثیر گسل هاست

علی رشیدی افزود: همه مناطق جمعیتی کرمان تحت تأثیر گسل هاست و فقط بخش کوچکی از شهرستان سیرجان گسل ثبت شده وجود ندارد اما نباید فراموش کنیم شهر بم بر اثر فعال شدن گسلی لرزید که قبل از وقوع زمین لرزه شناخته شده نبود.

وی ادامه داد: نمی‌توان تعداد دقیق گسل‌های فعال استان را عنوان کرد چون در استان ۱۸ گسل که خود شامل تعداد زیادی گسله می‌باشند وجود دارد.

مسئولان نباید خطر زمین لرزه در مرکز تجمعی استان را فراموش کنند و طرحی در راستای مقاوم سازی خانه‌ها در شهر کرمان باید تنظیم شود

وی از مردم استان کرمان خواست در زمان ساخت و ساز اولین اولویت را به مقاوم سازی اختصاص دهند تا در زمان بروز زمین لرزه در امان باشند.

رئیس سازمان زمین شناسی کرمان ادامه داد: نمی‌توان عنوان کرد گسل‌ها در کدام قسمت از استان فعال‌تر هستند زیرا شاهد فعالیت مداوم گسل‌ها در جنوب استان هستیم و گسل‌های شمال استان نیز هر از چند گاهی فعال می‌شوند که شامل گسل بزرگ کوهبنان در شمال استان و گسل فاریاب در جنوب استان می‌شود.

وی با ابراز نگرانی در خصوص وجود سازه‌های غیر مقاوم در شهر کرمان گفت: مسئولان نباید خطر زمین لرزه در مرکز تجمعی استان را فراموش کنند و طرحی در راستای مقاوم سازی خانه‌ها در شهر کرمان باید تنظیم شود.

مدیریت بحران جدی گرفته شود

وی بر لزوم توسعه مدیریت بحران در زمان بروز زمین لرزه تاکید کرد و افزود: باید همه دستگاه‌های و مردم بدانند در زمان بروز زمین لرزه شدید باید چه انجام دهند زیرا ما تجربه زمین لرزه‌ای مانند بم را داریم و نباید در زمان بروز زمین لرزه دچار سردرگمی شویم.

مدیرعامل هلال احمر استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: برگزاری دوره‌های آموزشی و مانورهای زمین لرزه در کرمان همیشه در دستور کار بوده است و آموزش‌های ضروری به گروه‌های هدف منتقل شده است.

رضا فلاح گفت: گروه‌های واکنش سریع و امدادی برای امداد رسانی در خصوص زمین لرزه نیز در کرمان آموزش‌های تخصصی را فراگرفته‌اند اما مهمترین نکته در زمان بروز زمین لرزه مقاوم سازی مناسب سازه‌ها و رفتارهای مناسب در خصوص پناه گیری و امدادرسانی به افراد آسیب دیده است.

وی ادامه داد: مقاوم سازی و آموزش می‌تواند دو اصل مهم برای کاهش خسارت‌های زمین لرزه‌ای در استان لرزه خیزی مانند استان کرمان باشد، همچنین باید تجربه‌های زمین لرزه‌های بم، زرند و کوهبنان برای امداد رسانی در استان مستند و مورد استفاده قرار گیرد.

اما با وجود تمام واقعیت‌های پیش روی ساکنان کرمان در خصوص زلزله خیز بودن استان و وجود هزاران سازه غیر مقاوم در استان اما گویی در استان کرمان هم مردم و هم مسئولان خیلی سریع به بهانه‌های مختلف خطر زمین لرزه فراموش و یا به عمد نادیده گرفته می‌شود.

کد خبر 5329768

منبع: مهر

کلیدواژه: زمین لرزه کرمان زمین لرزه زلزله ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیراز کرمانشاه واکسن کرونا سیدابراهیم رئیسی گرگان ایلام عکس استانها شیوع کرونا نیروی انتظامی زمان بروز زمین لرزه زمین لرزه خطر زمین لرزه شهر کرمان زمین لرزه استان کرمان مقاوم سازی غیر مقاوم شده اند خانه ها گسل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵ زمینلرزه در خوی طی هفته گذشته

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در هفته گذشته چالوس استان مازندران بعد از زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۹ کیلومتری با زمینلرزه دیگری به بزرگای ۳.۷ لرزید. به گفته دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا، گسل اصلی مرز شمالی استان مازندران شامل گسل‌های «مازندران»، «کاسپین» و «خزر» یک گسل راندگی پنهان است که لغزش عمودی دو میلی‌متر در سال و متوسط افقی ۳ میلی‌متر در سال را نشان می‌دهد. در جنوب البرز، امتداد گسل‌های «آستانه»، «فیروزکوه»، «مشا» و «طالقان» و از شرق به غرب از میزان لغزش ۵ تا ۲ میلی‌متر در سال تخمین زده شده است.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین گسل‌های لرزه‌زا در منطقه البرز مرکزی شامل گسل‌های زیر می‌شود:

* گسل شمال البرز
* گسل کاسپین (مازندران)
* گسل لاریجان
* گسل لار
* گسل مشا
* گسل کندوان
* گسل بلده

در خوی استان آذربایجان غربی دو زلزله به بزرگای ۲.۷ و زلزله‌های ۲.۸، ۲.۹ و ۴.۲ به ثبت رسید و کیانشهر استان کرمان با زلزله ۳.۹ و کنگ استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ لرزیدند.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه اول اردیبهشت

کنگ استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۲۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری کنگ، ۳۳ کیلومتری بندر لنگه و ۴۷ کیلومتر جزیره تنب بزرگ این استان بوده است.

خوی استان آذربایجان غربی بعد از یک زلزله ۲.۷، زمینلرزه دیگری با بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۳ کیلومتری را تجربه کرد که رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری خوی و ۳۱ کیلومتری ایواوغلی استان آذربایجان غربی و ۳۵ کیلومتری تسوج استان آذربایجان شرقی بوده است.

در مرزن آباد استان مازندران زلزله ۲.۷ رخ داد.

یکشنبه ۲ اردیبهشت

در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

معمولان استان لرستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۵ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۰ کیلومتری معمولان، ۲۲ کیلومتری ویسیان و ۲۴ کیلومتری خرم آباد این استان گزارش شد.

دوشنبه ۳ اردیبهشت

در اینچه برون استان گلستان زلزله ۲.۹ رخ داد.

بهاباد استان یزد زمینلره‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۱ کیلومتری را تجربه کرد که رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۰ کیلومتری بهاباد و ۴۰ کیلومتری بافق استان یزد و ۷۴ کیلومتری کوهبنان استان کرمان بوده است.

در فین استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۷ کیلومتری زمین به ثبت رسید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری فین، ۴۱ کیلومتری قلعه قاضی و ۴۴ کیلومتری بندرعباس این استان گزارش شد.

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت

در چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید و رومرکز آن در ۳۳ کیلومتری چلگرد این استان، ۳۸ کیلومتری قلعه خواجه و ۶۵ کیلومتری لالی استان خوزستان بوده است.

در شوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

چالوس استان مازندران بعد از زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۹ کیلومتری، زمینلرزه دیگری به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۵ کیلومتری را تجربه کرد که کانون این رخدادهای لرزه‌ای در ۶ کیلومتری چالوس، ۱۱ کیلومتری نوشهر و ۱۴ کیلومتری کلارآباد این استان بوده است.

چهارشنبه ۵ اردیبهشت

در گتوند استان خوزستان زلزله ۲.۵ رخ داد.

در کیانشهر استان کرمان زلزله ۳.۹ در عمق ۶ کیلومتری به ثبت رسید که رومرکز آن در ۱۸ کیلومتری کیانشهر، ۲۲ کیلومتری کوهبنان و ۳۲ کیلومتری راور این استان گزارش شد.

جم استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۲۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۲ کیلومتری جم، ۲۸ کیلومتری بندر کنگان و ۳۲ کیلومتری بنک این استان گزارش شد. زلزله ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

پنج شنبه ۶ اردیبهشت

در بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۷ و در جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

جمعه ۷ اردیبهشت

در خوی استان آذربایجان غربی دو زلزله ۲.۷ و ۲.۹ به ثبت رسید.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • چالوس دوبار لرزید
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • ثبت ۵ زمینلرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند