Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی جمشیدیان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛  یکی از دلایل افزایش قیمت جهانی گاز را تغییرات زیست محیطی  دانست و گفت: به علت توافقات پاریس و دیگر توافق ها قیمت گاز افزایش پیدا کرد. این توافقات بر این مبنا است که از سوخت های فسیلی کمتر استفاده شود به همین علت کشور چین محدودیتی بر روی صنایعی که مصرف ذغال سنگ دارند قرار داده و مصرف ذغال سنگشان را به شدت کم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی جایگزین ذغال سنگ استفاده از انرژی های نو  یا گاز  است که آلایندگی اش بسیار کم است، بنابراین اولین جایگزین برای ذغال سنگ در حال حاضر گاز است. چرا که هدف اصلی استفاده از انرژی های پاک خواهد بود،  ولی زیر ساخت های استفاده از انرژی پاک در دنیا ایجاد نشده است، برای همین جهان با  بحران افزایش قیمت گاز رو به رو است.

وی در رابطه با اثر این افزایش قیمت گاز بر صنایع داخلی گفت:  قطعا این امر جهانی است و به ایران نیز سرایت خواهد کرد، بنابراین امکان دارد در فصل زمستان با قطعی گاز برخی صنایع رو به رو باشیم. برای جلوگیری از این امر باید فکری صورت بگیرد به این دلیل که الگوی مصرف ما به شدت بالا تر از مقدار جهانی است.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که افزایش قیمت جهانی گاز چه اثری بر روی صنایع بورسی می گذارد؟ پاسخ داد: قیمت جهانی گاز در حالی افزایش پیدا کرده که بیشتر صنایع بورسی کشور از گاز استفاده می‌کنند. قیمت‌گذاری گاز صنایع در کشور فرمول مشخصی دارد و بر اساس درصدی از نرخ جهانی محاسبه می‌شود که به دو صورت خوراک پتروشیمی و سوخت صنایع است.

وی ادامه داد: قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها طبق فرمولی است که شرکت صنایع پتروشیمی تعریف کرده است. در چند وقت گذشته مجلس یک مصوبه‌ای داشت که گاز سوخت صنایع نیز بر اساس درصدی از گاز خوراک پتروشیمی ها تعیین شود که این درصد برای صنایع فولاد  حدود ۳۰ درصد بود.

بیشتر بخوانید

 منطق ریزش امروز بازار بورس چه بود؟

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به علت اینکه که فرمول گاز صنایع وابسته به قیمت‌های جهانی است، زمانی که قیمت‌های جهانی افزایش پیدا می‌کند قیمت گاز خوراک و سوخت نیز افزایش پیدا می‌کند و سوددهی شرکت ها را کاهش می دهد.

جمشیدیان به این پرسش که چه صنایعی از افزایش قیمت جهانی گاز سود می‌برند؟ پاسخ داد: بخشی از صنایع مانند پتروشیمی ها مخصوصاً  تولیدکنندگان اوره و آمونیاک از افزایش جهانی قیمت گاز سود می برند به علت اینکه  نرخ محصولاتشان مستقیما به قیمت گاز وصل است و زمانی که قیمت گاز افزایش پیدا می‌کند قیمت محصول این صنایع نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال همزمان با افزایش قیمت جهانی گاز  قیمت اوره از ۴۰۰ دلار به  بالای ۷۰۰ دلار رسید.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان عنوان کرد: تعدادی از صنایع مانند پتروشیمی ها که قیمت خوراکشان مستقیما به قیمت گاز مرتبط است در صورت رشد متناسب قیمت گاز قیمت محصولاتشان رشد  و سودآوری آن ها افزایش پیدا خواهند کرد، ولی در کل افزایش قیمت گاز با توجه به بالا رفتن هزینه های سوخت و خوراک شرکت ها به ضرر اکثر صنایع بورسی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت گاز بورس ایران صنایع بورس بورس انرژی افزایش قیمت جهانی گاز کارشناس بازار سرمایه افزایش پیدا پتروشیمی ها قیمت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۴۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۲۳۳۰ دلار و ۷ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا بالاتر از سطح حمایتی 2300 دلار در اولین ساعات تجارت در روز جمعه قرار دارد. ارزش دلار آمریکا و اوراق قرضه خزانه داری این کشور پس از گزارش بالا رفتن تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته است. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری میلادی کاهش می‌یابد. 
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.03 درصد افزایش به 2330 دلار و 7 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش 0.13 درصدی به 2345 دلار و 50 سنت رسیده است.
بالا رفتن نرخ تورم در آمریکا ترس از افزایش دوباره نرخ بهره را تشدید کرده است. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/05

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر بر شاخص قیمت هزینه‌کرد مصرف فردی در ماه مارس است که قرار است امروز منتشر شده و سرنخ‌های بیشتری در مورد سیاست‌های پولی آمریکا و قیمت طلا ارائه دهد. هرگونه تغییر در این شاخص باعث می‌شود تاجران انتظار خود از زمان پایین آمدن نرخ بهره را تغییر دهند. در حال حاضر بازارهای مالی تخمین می‌زنند اولین کاهش نرخ بهره در سپتامبر انجام شود.
اطلاعات مربوط به تورم در آمریکا تا حد زیادی بر دورنمای نرخ بهره فدرال رزرو در آستانه اجلاس بعدی آن در اول ماه مه تاثیر می‌گذارد. پیش بینی می‌شود فدرال رزرو نرخ بهره را در این اجلاس در محدوده 5.25 تا 5.50 نگه دارد.
دورنمای قیمت طلا در کوتاه‌مدت بی‌ثبات است، چون تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن به دنبال آرام شدن نگرانی‌ها در مورد گسترش درگیری در خاورمیانه، کاهش یافته است. به علاوه، سیاستمداران فدرال رزرو هیچ فوریتی برای پایین آوردن نرخ بهره به خاطر افزایش فشار تورم نمی‌بیند.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.53 درصد افزایش به 27 دلار و 78 سنت رسید و پلاتین با یک افزایش 0.39 درصدی 922 دلار و 40 سنت معامله می‌شود.
انتهای پیام/47

دیگر خبرها

  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت