Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@23:31:48 GMT

انتقاد تند شینهوا به تحریم آمریکا علیه ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۴۸۹۳

انتقاد تند شینهوا به تحریم آمریکا علیه ایران

خبرگزاری چینی شینهوا در تحلیلی نوشت: در حالی که جهان بخصوص غرب با یک بحران شدید انرژی ناشی از تقاضای فزاینده سوختهای فسیلی رو به رو شده، تحریمهای آمریکا علیه ایران به مانعی در راه کاهش بحران تبدیل شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شینهوا افزود: در حالی که اقتصادهای بزرگ به آرامی در حال احیاء پس از پاندمی کووید-۱۹ هستند و زمستان سخت گذشته موجب خالی شدن ذخایر گاز اروپا شده و روزهای سردی در پیش است، تقاضای جهانی برای انرژی افزایش یافته و قیمتها نیز به دنبال آن در حال بالا رفتن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشورهای اروپایی قیمت گاز به حد نصابهای بی سابقه ای رسیده و این مساله موجب افزایش قابل ملاحظه در قیمت سایر کالاها و خدمات شده است.

انگلستان یکی از کشورهایی است که به علت کاهش عرضه در دریای شمال و ذخیره سازی محدود گاز بیشتر از دیگر کشورها ضربه خورده است. در میان کشورهای دیگر اسپانیا و فرانسه نیز از این بحران ضربه خورده اند و شاهد افزایش قیمت برق و سایر کالاها بوده اند.

در همین حال و در بحبوحه افزایش ناگهانی قیمت نفت، قیمت سوخت در آمریکا افزایش یافته است و هنوز یک راه حل واقعی برای حل بحران انرژی به چشم نمی خورد. هر چند روسیه وعده افزایش صادرات را داده است اما به نظر می رسد مابقی تامین کنندگان مهم سوختهای فسیلی در حال حاضر یا نمی توانند یا نمی خواهند کمک قابل ملاحظه ای به حل این بحران کنند. تحلیلگران گفته اند بازار جهانی انرژی به خون تازه نیاز دارد.

ایران؛ تامین کننده قابل اعتماد انرژی

خبرگزاری چینی شینهوا در ادامه تحلیل می افزاید: ایران منابع هیدروکربنی فراوانی در اختیار دارد، این کشور مطابق گزارش سال ۲۰۲۰ شرکت "بی پی" تا سال ۲۰۱۹ در حدود ۳۲ تریلیون متر معکب ذخایز گاز اثبات شده داشته که در رتبه دوم جهانی است و حدود ۱۶ درصد از کل ذخایر گاز جهان را شامل می شود.

گزارش بی پی همچنین حاکی است که ایران تا سال ۲۰۱۹ در حدود ۱۵۶ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت دارد که در رده چهارم جهان است و حدود ۹ درصد از کل ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد.

ناظران می گویند این کشور قرار گرفته در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب و با دسترسی به دریاها و همچنین دسترسی به اروپا از طریق ترکیه و آسیای مرکزی می تواند به علت موقعیت ژئوپلتیک خود منبع انرژی تقریبا ارزان باشد.

تا پیش از خروج آمریکا از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریمهای یکجانبه عمدتا بر بخش نفت و گاز ایران، ایران روزانه حدود ۲.۸ میلیون بشکه نفت خام وارد بازار جهانی می کرد. این کشور همچنین به برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق گاز صادر می کند و می تواند در بلندمدت یک تامین کننده قابل اعتماد برای اروپا و بقیه جهان باشد.

مرتضی بهروزی کارشناس انرژی ایرانی به خبرگزاری ایسنا گفته است که ایران در صورت برداشته شدن تحریم ها در مدت کمتر از شش ماه می تواند صادرات نفت خود را به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد که این امر می تواند یک وضعیت برد-برد ایجاد نماید.

تحریمهای آمریکا مهمترین مانع برای حل بحران انرژی

شینهوا در ادامه خاطرنشان کرد: اما این درحالی است که تحریمهای آمریکا جهان را از این مزیت محروم کرده و مانع دسترسی جمهوری اسلامی ایران به میلیاردها دلار درآمد سالیانه شده و به این ترتیب یک بازی با حاصل جمع صفر ایجاد کرده است.

پیش از این جواد اوجی وزیر نفت ایران گفته بود که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای مدت چندین سال مانع صادرات نفت ایران شده اند و ایران تنها کشوری نیست که بهای آن را می پردازد. این سیاست یکجانبه همچنین تاثیری منفی بر مردم آمریکا و اروپا دارد.

وزیر نفت ایران در سخنانی پس از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن گفت: ایران آماده حل و فصل بحران سوخت جاری در جهان و جبران کمبود است.

او به تصمیم سازان غربی توصیه کرد که برای تحقق این هدف درس بیاموزند و از طریق برداشتن تحریمهای غیرقانونی و ناعادلانه بر بخش نفت و گاز ایران به حل بحران کمک کنند. /ایرنا

منبع: فردا

کلیدواژه: شینهوا تحریم آمریکا علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۴۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات جهانی به سود ایران است

سعید لیلاز: غربی‌ها متوجه شدند که قسمت کوچکی از بحران میان فلسطین و اسرائیل، تحت تاثیر ایران است.

به گزارش مشرق، یک فعال سیاسی اصلاح طلب بر این باور است که تحولات جهانی چند سال گذشته به سود جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سعید لیلاز طی گفتگویی با یورونیوز تاکید با بیان اینکه در سه سال گذشته همه تحولات بین‌المللی، کم یا زیاد، به سود جمهوری اسلامی بوده، تصریح می کند، از جمله بحران غزه که باعث شده توجه غرب همان قدر که از اوکراین منحرف شده، از روابط ایران و چین هم منحرف شود به سمت حل و فصل بحران غزه. بویژه که غربی‌ها در این فاصله متوجه شدند که قسمت کوچکی از بحران میان فلسطین و اسرائیل، تحت تاثیر ایران است.

وی همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به اینکه تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران بیشتر اثر سیاسی و سمبلیک دارد و بر زندگی مردم و اقتصاد ایران تاثیر عمیقی نخواهد داشت، می گوید: او درباره تاثیر تحریم‌ها بر روابط ایران و اروپا گفت: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نقار و شکاف بین ایران و این اتحادیه را بیشتر خواهد کرد. اتحادیه اروپا در گذشته میانجی بین ایران و آمریکا بود، ولی الان کشورهای عربی این نقش را بر عهده دارند.

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • تحولات جهانی به سود ایران است