Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@13:48:13 GMT

سناریوهای احتمالی بعد از اعلام نتایج انتخابات عراق

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۵۶۴۷

سناریوهای احتمالی بعد از اعلام نتایج انتخابات عراق

در مرحله پس از برگزاری انتخابات عراق اکنون ۴ سناریو در رابطه با تشکیل فراکسیون اکثریت به منظور معرفی نخست وزیر آتی این کشور، وجود دارد.

به گزارش مشرق، کمیساریای عالی انتخابات عراق اخیراً نتایج نهایی این انتخابات را اعلام کرده است. طبق اعلام کمیساریای عالی انتخابات، جریان صدر ۷۳ کرسی را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، حزب تقدم ۳۷ کرسی، دولت قانون ۳۴ کرسی، ائتلاف فتح ۱۷ کرسی، حزب دموکرات کردستان ۳۲ کرسی، عزم ۱۴ کرسی، امتداد ۹ کرسی و الجیل الجدید ۹ کرسی را به خود اختصاص دادند.

این نتایج درحالی منتشر شد که اعتراضات زیادی را نیز به دنبال داشته است. در همین ارتباط، هیأت هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» که شامل احزاب و گروه‌های شیعه است، نتایج انتخابات را رد کرد. این هیأت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتظار داشتیم کمیساریای عالی انتخابات، تخلفات بزرگی را که در جریان برگزاری انتخابات و پس از آن رخ داده بود، تصحیح کند».

افزون بر این، «محمود الحیانی» عضو ائتلاف «فتح» عراق به نتایج نهایی انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور واکنش نشان داد. وی گفت: نتایج این انتخابات توطئه ای بزرگ علیه «حشد شعبی» است. این عضو ائتلاف فتح تصریح کرد: نتایج اعلامی توسط کمیساریای عالی انتخابات عراق یک کودتا علیه ساز و کار سیاسی محسوب می‌شود. حشد شعبی در معرض یک توطئه بزرگ قرار گرفته است.

الحیانی در ادامه اظهارات خود یادآور شد: برخی توطئه گران به دنبال نابودی گروه حشد شعبی هستند. آنها می‌خواهند حامیان حشد شعبی را تضعیف کنند. روند انتخابات چیزی جز فریبکاری علیه ائتلاف فتح نبود. این واکنش‌ها و اعتراضات در حالی است که رایزنی‌های گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان به منظور معرفی نخست وزیر جدید آینده کلید خورده است.

در رابطه با تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق سناریوهای مختلفی مطرح می‌شود. سناریوی اول این است که جریان صدر بتواند از رهگذر ائتلاف با دیگر احزاب و جریان‌های پیروز در انتخابات فراکسیون اکثریت پارلمانی را تشکیل دهد. در حال حاضر، جریان صدر قصد دارد مذاکراتی را با احزاب و جریان‌های سنی و کُرد پیروز در انتخابات زودهنگام، کلید بزند.

از آنجایی که جریان صدر به تنهایی ۷۳ کرسی به دست آورده است، در صورتی که بتواند رضایت احزاب و جریان‌های سنی و کُرد پیروز در انتخابات را جلب کند، به راحتی قادر خواهد بود تا فراکسیون اکثریت در پارلمان را تشکیل دهد.

جریان صدر پیش از برگزاری انتخابات نیز رایزنی‌هایی را با حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی انجام داده بود. اکنون که حزب دموکرات بیش از ۳۰ کرسی را به خود اختصاص داده است، به نظر می‌رسد ائتلافی میان دو طرف شکل گیرد. جریان صدر رسماً اعلام کرده است که ائتلاف دولت قانون جایی در فراکسیون اکثریت احتمالی این جریان در پارلمان نخواهد داشت.

البته حتی اگر جریان صدر هم حاضر به پذیرش ائتلاف با دولت قانون بود، تفاوت رویکردها و گرایشات سیاسی میان دو طرف مانع از شکل گیری این ائتلاف می‌شد. در این میان، سناریوی دوم این است که فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق با محوریت ائتلاف «دولت قانون» تحت عنوان فراکسیون «البناء» شکل گیرد.

در همین ارتباط، آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که «نوری المالکی» رهبر ائتلاف «دولت قانون» رایزنی‌های گسترده و فشرده خود برای تشکیل فراکسیونی متشکل از ۹۰ کرسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت را کلید زده است. به نظر می‌رسد که نوری المالکی قصد دارد از رهگذر ائتلاف با «فتح»، «العقد الوطنی» (وابسته به فالح الفیاض)، جریان حکمت ملی و حزب مسیحی «بابلیون» فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد.البته ائتلاف دولت قانون به منظور تشکیل فراکسیون اکثریت به جلب نظر جریان‌هایی بیش از آنچه که بدان اشاره شد نیاز دارد.

به همین دلیل، نوری المالکی فرایند مذاکرات با احزاب و جریان‌هایی که یک یا دو نماینده در پارلمان دارند را آغاز کرده است تا بتواند شمار اعضای فراکسیون «البناء» را به ۹۰ نفر برساند. سناریوی سومی در عرصه تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق محتمل است و آن، شکل گیری یک ائتلاف پارلمانی میان «محمد الحلبوسی»، «هادی العامری» و «سید عمار حکیم» است.

اخیراً نیز دیداری میان «محمد الحلبوسی» و «هادی العامری» انجام شده است که نمی‌تواند با مسأله ائتلاف سازی های مرحله پس از برگزاری انتخابات بی ارتباط باشد.

سناریوی چهارم نیز آن است که جریان صدر فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد و در نقطه مقابل، نوری المالکی موفق به تشکیل بزرگترین فراکسیون اپوزیسیون در پارلمان شود. از آنجایی که خود ائتلاف دولت قانون نزدیک به ۴۰ کرسی در اختیار دارد و در عین حال، می‌تواند احزاب و جریان‌های زیاد دیگری را به سمت خود سوق دهد، بنابراین به نظر می‌رسد که تشکیل اپوزیسیون اکثریت توسط ائتلاف دولت قانون در پارلمان کاملاً قطعی باشد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان عراق انتخابات اعلام نتایج سناریو اخبار داغ فراکسیون اکثریت در پارلمان کمیساریای عالی انتخابات تشکیل فراکسیون اکثریت ائتلاف دولت قانون برگزاری انتخابات احزاب و جریان انتخابات عراق نوری المالکی تشکیل دهد جریان صدر حشد شعبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۵۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو.

به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان می‌دهد این ائتلاف نظامی در تدارک یک «مناقشه احتمالی» با روسیه است.

این رزمایش بزرگ ناتو از ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شده و تا پایان ماه میلادی جاری ادامه خواهد داشت. این رزمایش با حضور بیش از ۹۰ هزار سرباز از تمامی ۳۲ کشور عضو ناتو برگزار شده و هدف آن آزمودن آمادگی نیروهای این ائتلاف در یک تقابل احتمالی با کشوری «تقریباً هم‌قدرت» ناتو است.

زاخارووا در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، نوشت: «ناتو اکنون در نزدیکی مرزهای روسیه در حال برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش خود از زمان جنگ سرد است. بر اساس سناریوی ناتو، آن‌ها از تمامی ابزارهای خود شامل سلاح‌های متعارف و ترکیبی استفاده می‌کنند و در حال تمرین عملیات مشترک علیه روسیه هستند.»

زاخارووا ادامه داد: «باید اعتراف کنیم که کشورهای عضو ناتو واقعاً در تدارک یک مناقشه احتمالی با ما هستند و مقامات عالی‌رتبه این ائتلاف هم به‌صورت علنی درباره آن صحبت می‌کنند.»

این دیپلمات روس گفت کشورهای ناتو با متهم‌ کردن روسیه به انجام حملات ترکیبی علیه اعضای ناتو، سعی دارند جوامع اروپایی و آمریکایی را فریب داده و توجه آن‌ها را از اقدامات کشورهای عضو این ائتلاف منحرف کنند.

هفته گذشته شورای آتلانتیک شمالی بیانیه‌ای صادر کرد که در آن روسیه را به انجام حملات ترکیبی علیه کشورهای عضو ناتو متهم کرده بود.

 زاخارووا در واکنش به این ادعا گفت: «ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) و رهبرانش کاری را می‌کنند که در آن خبره هستند، یعنی اشاعه اطلاعات نادرست و افزایش سطح روس‌هراسی.»

 بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه از زاخارووا منتشر کرده، هدف ناتو و سردمدارانش از این قبیل اقدامات توجیه نظامی‌گری و بودجه‌های نظامی هنگفتی است که اعضای این ائتلاف تصویب کرده‌اند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • وزارت خارجه روسیه: ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • نتایج فاجعه بار سوناک و محافظه کاران در انتخابات محلی انگلیس
  • نتانیاهو همچنان رو به سراشیبی سقوط
  • برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم
  • اصولگرایان در مجلس آینده یک فراکسیون تشکیل می‌دهند
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم /رقابت ۹۰ کاندیدا برای فتح ۴۵ کرسی پارلمان
  • ترکیب احتمالی چلسی و تاتنهام