Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@14:31:08 GMT

نظارت بر قند خون بدون نیاز به سوزن!

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۷۰۱۸

نظارت بر قند خون بدون نیاز به سوزن!

افراد مبتلا به دیابت برای نظارت بر سطح گلوکز (قند) خونشان باید نمونه خون بدهند یا حسگر‌هایی زیر پوستشان قرار دهند که هر دوی این روش‌ها دردناک است. این حسگر پوشیدنی جدید می‌تواند سطوح قند خون را در عرق تشخیص دهد.

دانشمندان ابتدا این دستگاه را با ماده‌ای به نام شبکه لیزر القایی (LIG) ساختند. "شبکه لیزر القایی" ماده‌ای متشکل از لایه‌های کربن با ضخامت اتمی است که در اشکال مختلف قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده رسانایی بالایی دارد و ساخت آن سریع است؛ بنابراین به نظر می‌رسید این ماده برای ساخت چنین حسگری مناسب باشد، اما یک مشکل وجود داشت.

"هانیو چنگ" (Huanyu Cheng)، از دپارتمان علوم مهندسی و مکانیک دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: چالش ما این بود که شبکه لیزر القایی اصلا نسبت به گلوکز حساس نیست بنابراین ما باید ماده‌ای حساس به گلوکز را روی آن قرار می‌دادیم.

دانشمندان از نیکل به عنوان ماده‌ای حساس به گلوکز استفاده کردند. آن‌ها نیکل را با طلا ترکیب کردند تا خطر احتمالی بروز واکنش آلرژیک را کاهش دهند. دانشمندان خاطرنشان کردند: شبکه لیزر القایی با آلیاژ نیکل-طلا قادر به تشخیص مقادیر کم گلوکز در عرق روی سطح پوست بود. این آلیاژ به دانشمندان امکان حذف آنزیم‌هایی را داد که در سایر دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آنزیم‌ها با گذشت زمان و با تغییر دما تجزیه می‌شوند.

"چنگ" می‌گوید: داشتن ماده‌ای با حساسیت بالا به گلوکز اولویت ما بود. عرق مقادیر کمی گلوکز نسبت به خون در خود دارد با این حال همچنان ارتباط قوی بین گلوکز موجود در عرق و خون وجود دارد. اگرچه غلظت گلوکز در عرق صد برابر کمتر از خون است، اما این دستگاه به اندازه‌ی کافی حساس به گلوکز است و می‌تواند با دقت سطح قند در عرق را اندازه‌گیری کرده و غلظت آن در خون را نمایان کند.

دانشمندان همچنین محفظه میکروسیالی به این شبکه لیزر القایی متصل کردند. این محفظه امکان انجام حرکاتی کششی را فراهم می‌کند و عرق را به محلولی منتقل می‌کند که در آن مولکول‌های گلوکز و محلول، ترکیباتی ایجاد می‌کنند که با آلیاژ واکنش می‌دهد. این واکنش‌ها باعث ایجاد سیگنال‌های الکتریکی و مشخص شدن غلظت گلوکز در عرق می‌شوند.

در طول آزمایش، دانشمندان از چسبی سازگار با پوست استفاده کردند تا این دستگاه چندبار مصرف را به بازوی یک داوطلب، یک و سه ساعت پس از صرف غذا بچسبانند. از این فرد خواسته شد تا برای ایجاد عرق، به فعالیت‌های بدنی بپردازد. پس از گذشت دقایقی از نمونه‌برداری محققان متوجه کاهش قند خون در طول اندازه‌گیری اول تا دوم شدند. داده‌های این دستگاه توسط دستگاه‌های موجود در بازار مورد ارزیابی قرار گرفته و تایید شد.

اکنون دانشمندان به دنبال بهبود این دستگاه هستند و می‌خواهند این فناوری را برای نظارت بر سایر نشانگر‌های زیستی بدن گسترش دهند.

"چنگ" می‌گوید: ما می‌خواهیم با پزشکان و سایر کادر درمان کار کنیم تا ببینیم چگونه می‌توان این فناوری را برای نظارت روزانه بر بیماران مورد استفاده قرار داد. این حسگر گلوکز مثالی است که نشان می‌دهد ما می‌توانیم روش‌های تشخیص نشانگر‌های زیستی در عرق با غلظت کم را بهبود بخشیم.

منبع: ایسنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نظارت بر قند خون کاهش قند خون سوزن نظارت ماده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقلام مورد نیاز معلولان خانواده یاسوجی تامین شد

با مساعدت اعضای هیات مدیره یکی از بانک‌ها اقلام مورد نیاز معلولان خانواده یاسوجی تامین شد.

به گزارش خبرنگار استان‎ها خبرگزاری دانشجو،با مساعدت مدیر عامل و هیات مدیره یکی از بانک ها، یک دستگاه ویلچر برقی، تخت بیمارسانی برقی، یک دستگاه پردازشگر و مانیتور برای این خانواده برای رفع مشکلات این خانواده خریداری شد. 

 

بنا به این گزارش این قلام با حضور مدیر کل بهزیستی و مدیر شعب بانک رفاه استان کهگیلویه و بویراحمد به این خانواده یاسوجی تحویل شد. 

 

شایان ذکر است همه اعضای این خانواده شامل پدر، مادر، دو برادر و خواهر به ترتیب به بیماری‌های ضربه مغزی، سرطان سینه، قطع نخاع و بیماری نادر سخت درمان پوستی و سرطان تیروئید مبتلا هستند. 

 

دیگر خبرها

  • سهمیه سوخت خودر‌وهای بدون بیمه قطع می شود(+ عکس نامه)
  • اقلام مورد نیاز معلولان خانواده یاسوجی تامین شد
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • چگونه دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند