Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نادر نقیلی امروز در نشست مجموعه عوامل تهیه گزارش توصیه های هواشناسی کشاورزی استان آذربایجان شرقی که  همزمان با هفته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی با بیان اینکه ایران کشوری حادثه خیز است و از 43 فقره بلایای طبیعی در جهان 32 نوع آن در ایران رخ می‌دهد، اظهار داشت: این مساله موجب شده تا ایران به عنوان یکی از 10 کشور بلاخیز جهان به شمار رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مجموعه گسترده‌ای از تهدیدات شامل خشکسالی، سیل، آفات نباتی و دامی، شیوع بیماری ‌های دام و طیور، ضایعات شیمیایی و دیگر بلایا سالیانه میلیاردها ریال به کشاورزان خسارت وارد می‌کند، گفت: زیربخش‌های مختلف کشاورزی شامل تولیدات زراعی و دامی، جنگلداری، شیلات و آبزی‌پروری با خطرات بسیاری به ویژه تغییرات اقلیمی و نوسانات بازار، آفت‌ها و بیماری‌ها، رویدادهای جوی شدید، و حتی تعداد فزاینده بحران‌ها و مناقشات طولانی، مواجه است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه خشکسالی یکی از مهمترین عوامل آسیب‌رسان است، افزود: ۸۳ درصد از مجموع خسارت‌های اقتصادی ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی رخ داده است و باید گفت انواع تهدیدها خسارت فراوانی را به تولید غذا، امنیت غذایی و نیز معیشت مردم وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید کاهش خطرات و مدیریت بلایا تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از کشاورزی مدرن شود افزود: در سالزراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ بیش از ۵۷ هزار و۴۸۶ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی وارد شده است که از ناحیه سرمازدگی مبلغ ۱۷۰۳۵میلیاردریال، سیل و بارندگی یکهزار میلیاردریال، تگرگ به مبلغ ۱۰۴۰۰میلیاردریال، باد و طوفان مبلغ۱۸۷۰ میلیاردریال، خشکسالی ۲۷۰۹۹ میلیاردریال و سایر خسارات(آتش سوزی) نیز مبلغ ۷۱ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی وارد شده است.

نقیلی ضمن تشکر از همراهی صداوسیمای مرکز استان آذربایجان شرقی با بخش کشاورزی و انعکاس توانمندیها و مشکلات این بخش ، تهیه گزارش های هفتگی توصیه های هواشناسی کشاورزی توسط سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با مشارکت واحد اطلاعات و اخبار صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی - شبکه سهند و اداره کل هواشناسی را به نفع بهره برداران و کشاورزی آذربایجان‌شرقی دانست و افزود: اطلاعات هواشناسی و پیش بینی های جوی برای تولید محصولات کشاورزی بسیار حیاتی است.

وی با بیان اینکه اطلاعات جوی و ارائه توصیه های هواشناسی کشاورزی باعث آمادگی بیشتر کشاورزان برای مواجهه با مخاطرات گوناگون طبیعی همچون سیل، طوفان، خشکسالی، تگرگ و ... می‌شود، ادامه داد: این اطلاعات باعث اخذ تصمیمات آگاهانه تر آنها در زمینه‌هایی مانند انتخاب ارقام مختلف بذور، تنظیم زمان کاشت، کشت گیاهان زودرس، کاربرد کود، ذخیره محصول، ذخیره آب، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، استفاده از سموم و ... شده است .

سرپرست اتاق خبر صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی پس از شبکه خبر پیشگام در تهیه و تولید توصیه های هواشناسی کشاورزی در کشور می باشد گفت: واحد خبر همواره در راستای حمایت از بخش کشاورزی و بهره برداران و کشاورزان و افزایش بهره وری تولیدات بخش کشاورزی تلاش نموده و آماده ایم در راستای آگاه سازی کشاورزان عزیز برنامه ها و گزارشهای مختلف تهیه و پخش نماییم.

محمدباقر ارجمندی با بیان اینکه بخش کشاورزی از جمله بخش هایی است که هواشناسی در آن کاربرد گسترده ای دارد، ادامه داد: هدف از ارائه توصیه های هواشناسی کشاورزی، تقویت میزان تولید کشاورزی و دامی در راستای تطبیق کلیه عملیات زراعی با شرایط جوی، در نتیجه استفاده از داده های اقلیمی به بهترین وجه می باشد.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی (تهک) نیز با اشاره به نقش توصیه های هواشناسی کشاورزی در کاهش اثرات بلایای طبیعی، خواستار توجه ویژه مسئولان صداوسیمای مرکز استان به مدت زمان پخش توصیه های هواشناسی شده و افزود: پیش بینی های وضعیت جوی نقش موثری را در تصمیم گیریهای اثربخش مسئولین در پیشگیری از بروز حوادث طبیعی ایفا می کند که این امر می تواند سبب کاهش خطرها و خسارت ها به ویژه در بخش کشاورزی شود.

یونس اکبرزاده با بیان اینکه اطلاعات حاصله از بررسی های هواشناسی به صورت روزانه، ماهانه و فصلی به ارگان های مرتبط با کشاورزی ارسال می شود به اهمیت مبارزه به موقع با آفات و بیماریهای مختلف همچون زنگ زرد و خسارات وارده به اقتصاد بخش کشاورزی استان اشاره و بر لزوم پیش آگاهی و روشهای عملی مبارزه با این بیماریها تاکید نمود.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی خشکسالی بلایای طبیعی فارس تبریز تگرگ سرمازدگی سیل صدا و سیما هواشناسی کاهش اثرات بلاياي طبيعي دام و طیور ضایعات شیمیایی توصیه های هواشناسی کشاورزی کشاورزی آذربایجان شرقی استان آذربایجان شرقی صداوسیمای مرکز کشاورزی استان بلایای طبیعی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۷۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی از انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز برای نمایش در نمایشگاه روز جهانی موزه‌ها خبر داد.

احمد حمزه‌زاده روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به‌ مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان‌ از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌ شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌ شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

وی گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌ شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • هواشناسی ایران / رگبار شدید باران در ۲۴ استان
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل
  • پیش‌بینی بارش رگبار پراکنده باران در آذربایجان‌ شرقی
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز