Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-01@06:29:17 GMT

اعتراضات در خیابان‌های عراق آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۷۷۰۷

صراط:

 این اعتراضات که در همان شب اول اعلام نتایج اولیه انتخابات در یازدهم اکتبر (۱۹ مهرماه ۱۴۰۰) در «زبیر» از توابع استان بصره در جنوب عراق آغاز شده بود، اینک به دیگر مناطق در شمال و مرکز عراق کشیده شد.

به گزارش برنا، به دنبال اعلام شب گذشته (شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰) کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق مبنی بر تطابق کامل شمارش دستی و الکترونیکی بیش از سه هزار رای و تثبیت نسبی نتایج سابق (اولیه)، این اعتراضات امروز مناطق مختلفی از عراق را در برگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در بغداد مناطق «محمودیه» (جنوب پایتخت)، جاده بغداد به بلد و جاده بغداد به کرکوک در منطقه «الحسینیه» (شمال پایتخت)، بزرگراه «الجیش» (شرق پایتخت) و منطقه سنی نشین «اعظمیه» (در مرکز بغداد) را در برگرفت.

در بصره جنوب عراق نیز اعتراضات با آتش زدن لاستیک خودرو و بستن برخی از خیابان‌ها ادامه یافت و گزارش‌ها حاکی است که برخی از تظاهرکنندگان جاده اصلی بصره به بغداد را مسدود کردند.

در موصل مرکز استان نینوا در شمال عراق نیز معترضین به نتایج انتخابات در بخش ساحل غربی شهر دست به تظاهرات زدند.

پیش از این نیز کرکوک غنی از نفت شاهد اعتراضاتی به نتایج اعلام شده انتخابات در این منطقه بود.

همزمان با این اعتراضات «هیات هماهنگی گروه‌های مقاومت اسلامی عراق» در بیانیه‌ای امروز یکشنبه اعلام کرد: «دستکاری نتایج انتخابات ۲۰۲۱ توسط دست‌های خارجی و تقلب آشکار با اشراف رسمی، عامل اصلی ضعف و ناتوانی کمیسیون عالی مستقل انتخابات در برابر اراده خارجی است و باعث سوق دادن کشور به سمت پرتگاه سقوط شده است.»

این بیانیه اضافه کرده است: «از کمیسیون عالی مستقل انتخابات انتظار می‌رفت که این روند اشتباه برای جلوگیری از بحران را اصلاح کند، ولی شاهد اصرار نگران کننده‌ای برای بحران زایی بیشتر اوضاع و رفتن به جاده اشتباه هستیم.»

این بیانیه به اشاره به ایستادن گروه‌های مقاومت عراقی در برابر این «طرح‌های پلید» افزوده است: «نادیده انگاری مطالبات و مصادره حقوق رای دهندگان و اعتراض به این ظلم صورت گرفته، حق مسلم مردم است و نسبت به هرگونه تعرض به اعتراضات مردمی هشدار می‌دهیم.»

پیش از این نیز «هیات هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعه» تحت رهبری موقت «نوری المالکی» در بیانیه‌ای با نتایج اعلام شده از طرف کمیسیون عالی مستقل انتخابات مخالفت کرده بود.

این درحالی است که کمیسیون، شب گذشته بازهم تصریح کرد که نتایج شمارش بیش از سه هزار صندوق رای، در واقع، نتایج اولیه است و گروه‌های معترض می‌توانند به آن اعتراض کنند.

این در حالی است که بازشماری و شمارش صندوق‌های باقیمانده، تغییر چندانی در کرسی‌ها نداده بلکه بالعکس برخی از گروه ها، دچار ریزش آرا شدند که از جمله آن‌ها ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» است؛ جریانی که تعداد کرسی‌های آن از ۳۶ کرسی به ۳۴ کاهش یافت.

جریان‌های سیاسی معترض و رسانه‌های وابسته به آن‌ها می‌گویند که عامل خارجی، این بار در پی دستکاری هدفمند نتایج این دوره از انتخابات عراق است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: اعتراضات خیابانی انتخابات عراق صراط کمیسیون عالی مستقل انتخابات گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد

عملیات ساخت پیاده‌راه در خیابان باباطاهر همدان که جزو طرح‌های مصوبه طرح جامع شهری همدان بوده است امروز با حضور مسئولان و مردم آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، امروز عملیات ساخت پیاده‌راه باباطاهر با حضور شهردار همدان، رئیس شورای شهر همدان، اعضای شورا، فرمانده انتظامی شهرستان، اساتید دانشگاه و مردم همدان آغاز شد.

همدان با شش خیابان اصلی به میدان مرکزی شهر (میدان امام) متصل می‌شد که خیابان‌های بوعلی و خیابان اکباتان در سال‌های گذشته به پیاده راه تبدیل شد و امروز نیز عملیات اجرایی پیاده‌راه شدن خیابان باباطاهر آغاز شد که این پروژه به طول 80 متر و عرض 35 متر در 80 روز انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، کمک به نشاط و تندرستی شهروندان، کمک به جذب گردشگر، کمک به حفظ محیط زیست، حل گره‌های ترافیکی مرکز شهر و کاهش آلودگی هوا را می‌توان از مهم ترین اهداف یا مزایای اجرای پیاده‌راه‌ها در همدان نام برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • اسلامی: نتایج انتخابات الکترونیکی یک‌ساعته حاضر می‌شود
  • نتایج انتخابات الکترونیکی یک‌ساعته حاضر می‌شود