Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: بار‌ها برای ما این اتفاق رخ داده که با رسانه‌ای مصاحبه کرده ایم و درباره موضوعی توضیحاتی را ارائه داده ایم، اما پاسخ ما را درج نکرده اند و مجددا سوالات و شبهات دیگری را مطرح کرده اند که از قبل به آن‌ها پاسخ داده شده است. مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره چرایی عدم وجود مفاهمه بین مدیران میراث فرهنگی با کنشگران مدنی فعال در این حوزه به میزان گفت: فعالان حوزه میراث فرهنگی از نظر ما نهاد‌های مدنی و سازمان‌های غیر دولتی و خبرگزاری‌هایی هستند که به طور رسمی در حال فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اینکه افرادی بخواهند نظراتی غیرکارشناسی و بدون آگاهی را ابراز بکنند به دور از اخلاق و انصاف خواهد بود. ما در مجموعه میراث فرهنگی تا به حال پذیرای همه خبرنگاران بوده ایم و این آمادگی را داریم که جلسات گوناگونی را هم با آن‌ها داشته باشیم. البته در حال حاضر به خاطر شرایط ناشی از بیماری کرونا ما این امکان را نداریم که نشست‌های خبری را برگزار کنیم. اما امیدواریم با برطرف شدن بیماری کرونا بتوانیم در اولین فرصت نشستی را با خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی داشته باشیم.   وی ادامه داد: تلاش ما همواره این بوده تا درباره موضوعات حساس و مهمی که برای آحاد مردم و علاقه‌مندان به حوزه میراث فرهنگی پرسش برانگیز شده پاسخ لازم را ارائه بدهیم. ما بر اساس مدارک، مستندات و اتفافاتی که در حوزه اداری رخ می‌دهد با رسانه‌ها گفتگو می‌کنیم. درواقع مبنای گفتگو‌هایی که ما با رسانه‌ها داریم شنیده ها، حواشی یا ابراز نظر‌های سوگیرانه‌ای که گاهی مطرح می‌شود و به بروز شایعاتی در فضای مجازی دامن می‌زند نیست. البته این مساله فقط محدود به حوزه میراث فرهنگی نیست و در حوزه‌های گوناگون این نوع قضایا وجود دارد. اما درخواست ما این است که اگر یک فعال حوزه میراث فرهنگی یا فرد علاقه مند، دوستدار و دلسوزی پیگیر موضوعی در این حوزه هست آن موضوع را از طریق مجموعه میراث فرهنگی پیگیری بکند. بار‌ها برای ما این اتفاق رخ داده که با رسانه‌ای مصاحبه کرده ایم و درباره موضوعی توضیحاتی را ارائه داده ایم، اما پاسخ ما را درج نکرده اند و مجددا سوالات و شبهات دیگری را مطرح کرده اند که از قبل به آن‌ها پاسخ داده شده است.   بیشتر بخوانید: به میراث فرهنگی یک شبکه تلویزیونی اختصاص داده شود
معاون میراث فرهنگی استان تهران درخصوص طرح مجدد انتقاد‌ها درباره وضع نامطلوب خانه پدری جلال آل احمد اذعان داشت: باید به این نکته واقف باشیم که صندوق احیا و بهره برداری از بنا‌های تاریخی یک نهاد قانونی است که در تعامل با وزارتخانه میراث فرهنگی وظیفه احیای بنا‌های تاریخی گوناگونی که وزارت میراث فرهنگی یا دیگر دستگاه‌ها در اختیار دارند را بر عهده دارد. درواقع تلاش صندوق احیا بر این امر متمرکز شده تا در موضوع واگذاری بنا‌های تاریخی به مثابه پلی میان وزارت میراث فرهنگی و بخش خصوصی عمل بکند. مسوولان صندوق احیا تجربه‌های موفقی هم در این زمینه داشته اند. البته در مواردی هم پیش آمده که بهره بردار کوتاهی‌هایی داشته است. البته خود مدیران صندوق احیا در صورت لزوم درباره این موارد پاسخگو خواهند بود.   ادیب زاده افزود: اما در مورد خانه پدری جلال آل احمد باید اشاره کنم که این خانه از طرف اداره کل میراث فرهنگی تهران به صندوق احیا واگذار شده و از طرف صندوق احیا هم به بهره بردار واگذار شده و قرارداد مربوط به آن به امضا رسیده است. به خاطر موقعیت مکانی خاص خیابان خیام و آن کوچه‌ای که این خانه در آن واقع شده در یک مقطع کوتاهی اتفاقاتی پیش آمد که بلافاصله توسط یگان حفاظت استان و نیروی انتظامی برطرف شد. موقعی که بهره بردار قرار بود این خانه تاریخی را تحویل بگیرد نیرو‌هایی را برای تخلیه آنجا مستقر کردند تا از انباشت زباله و تجمع کارتن خواب‌ها و معتادانی که به صورت غیرقانونی و با شکستن قفل وارد آنجا شده بودند جلوگیری کنند. به هرحال این مشکلات رفع و رجوع شده و در حال حاضر این خانه در مرحله طراحی و مطالعه و ارائه طرح مرمت قرار دارد. امیدواریم تا قبل از پایان سال هزار و چهارصد کار‌های مربوط به مرمت این خانه تاریخی آغاز بشود.   انتهای پیام/ برچسب ها: مرتضی ادیب زاده میراث فرهنگی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میراث فرهنگی حوزه میراث فرهنگی صندوق احیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۷۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پل خاتون کرج آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از آغاز دور جدید مرمت پل خاتون خبر داد. - اخبار استانها -

رحیم خاکی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: مرمت این پل طبق برنامه و نقشه معماری ثبت شده در حال انجام است و طبق برنامه تعیین شده مرمت پل تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

به گفته این مسئول، با توجه به حساسیت این اثر تاریخی و نمایی که در ورودی شهر کرج ایجاد کرده است، مرمت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بر همین اساس مسئولیت کار به یکی از بزرگترین و باسابقه ترین شرکت های مرمت سپرده شده و اساتید این حوزه نیز دخیل در کار هستند.

500میلیون تومان اعتبار برای مرمت پل "خاتون" اختصاص یافت

وی، سابقه این پل تاریخی را به دوران سلجوقیان و صفویه نسبت داد و اذعان کرد: پل ساخته شده روی رودخانه کرج که با عناوین مختلفی از جمله پل دختر، پل شاه عباس و پل خاتون شناخته می شود، نوع ارزشمندی از معماری تاریخی ایران را به نمایش گذاشته و تلاش ما نگهداری این اثر تاریخی و جلوگیری از تخریب آن است.

پل دختر از سازه های دوران صفویان است که بر بقایای پلی قدیمی تر منسوب به دوره سلجوقی با نام پل خاتون ایجاد شده. طول این پل حدود 65 متر و عرض آن 7 متر است.

پل مذکور در سال های گذشته بر اثر فرسودگی و عوامل طبیعی دچار ریزش در بخشی از سقف شده بود که با همت اداره کل میراث فرهنگی و حمایت های استانداری، مرمت آن آغاز شده و طبق گفته مدیر کل میراث تا پایان سال به اتمام می رسد.

پل خاتون یا دختر کرج که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفویه است که بر روی رودخانه کرج ساخته شده‌است. این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی و به نام پل خاتون ایجاد شده‌است و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است.

پل تاریخی خاتون در ورودی شرقی کرج و بین پل حافظ و میدان کرج قرار دارد. این پل به طول 61 متر و عرض هفت متر در ورودی شرقی کرج و بر روی رودخانه کرج احداث شده است.

علی رغم هشدارهای داده شده نسبت به امکان ریزش پل خاتون و با توجه به عدم رسیدگی مسئولین و بازسازی نشدن به موقع آن بخشی از این پل در سال 86 ریزش کرد. به دلیل مرمت غیر اصولی در سال 88 این پل در سال 99 دوباره ریزش کرد.

در سال 1400 مرمت این پل به 4 میلیارد تومان بودجه نیاز داشت که قرار شد استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی هرکدام 500 میلیون تومان برای مرمت این پل پرداخت کنند که تا آخر سال 1400 هیچکدام پرداخت نکرده و مرمت این پل تا سال گذشته مسکوت ماند. عدم مرمت این پل را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده بود که با تامین 90 میلیارد ریالی برای ترمیم این پل در ابتدای امسال، مرمت آن از سر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ حفار غیرمجاز در حوزه میراث‌فرهنگی در آمل دستگیر شدند
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود