Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@01:15:37 GMT

کدام یک از حواس زودتر تکامل یافته است؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۸۰۳۶

بررسی‌ها نشان می‌دهد توانایی چشیدن طعم و مزه نخستین حسی است که تکامل یافته است.

خبرگزاری میزان _ آنا نوشت: انسان توانایی‌های حسی متفاوتی دارد از جمله حس تعادل، گرما، درد و توانایی درک موقعیت اندام‌ها که به آن حس عمقی نیز می‌گویند. با این حال در پنج حس اصلی، چشایی قدیمی‌ترین حس انسان به شمار می‌رود. طعم و مزه درواقع توانایی تشخیص مواد شیمیایی خاص در محیط نزدیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باکتری‌های ساکن اقیانوس حداقل از ۲ میلیارد سال پیش قادر به حس مواد مغذی در محیط زندگی و حرکت به سوی آن‌ها را داشتند.

بینایی یا توانایی تشخیص نور نیز در باکتری‌ها وجود داشت، اما چشم‌های واقعی که قادر به دیدن تصاویر بودند تا زمان ظهور موجودات چندسلولی، یعنی ۵۷۰ میلیون سال پیش، تکامل نیافتند. در آن زمان حس لامسه نیز در بسیاری از موجودات تک‌سولی تکامل یافته بود. بویایی به معنای توانایی تشخیص مواد شیمیایی موجود در هواست، بنابراین ظهور این حس ۷۰ میلیون سال بعد از حس لامسه و بینایی ابتدایی، یعنی با ظهور نخستین حیوانات خشکی، تکامل یافت.

شنوایی آخرین حس تکامل یافته به شمار می‌رود چراکه امواج صوتی در مقایسه با امواج الکترومغناطیسی مانند نور ضعیف‌تر هستند و برای تقویت سیگنال آنها، به خصوص فرکانس‌های بالا، به ساختار خاصی نیاز است. گوش‌هایی با عملکرد کامل حدود ۲۷۵ میلیون سال پیش تکامل یافتند. با این حال در سال ۲۰۱۵ دانشمندان دانمارکی متوجه شدند که شش‌ماهی‌ها حس شنوایی ابتدایی داشته‌اند. این ماهی‌ها تخستین مهره‌دارانی بوده‌اند که حدود ۳۷۵ میلیون سال پیش ب خشکی آمدند و با باله‌های خود در حوضچه‌های کم‌عمق راه می‌رفتند.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان با استفاده از حواس پنج‌گانه هوش کودکان را افزایش داد؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: حواس پنجگانه دانستنی ها

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حواس پنجگانه دانستنی ها تکامل یافته میلیون سال سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امتیاز ویژه برای دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند

رضامراد صحرایی در صفحه‌ ویراستی‌اش نوشت: «به منظور تقدیر از اقدام جهادی دانشجو معلمان ورودی ۹۸ و ۹۹ دانشگاه فرهنگیان (که زودتر از فارغ‌التحصیلی به کلاس درس رفتند) در مرحله ارتقای رتبه‌بندی ۱۰ امتیاز ویژه به ایشان تعلق خواهد گرفت.

در عنوان بخش مشارکت‌ها ۶ امتیاز و در بخش سنوات تجربی ۴ امتیاز به عنوان تقدیر در نظر گرفته شده است.

ارزش کار این در کمک به اعتلای نظام تعلیم و تربیت بیش از این است. از تلاش‌ها و زحمات این معلمان جوان صمیمانه تشکر می‌کنم».

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امتیاز ویژه برای دانشجومعلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سر کلاس درس می‌روند
  • چه شد که مغز و هیکل انسان امروزی انقدر کوچک شد؟!
  • نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!
  • امتیاز ویژه برای دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • روند تکامل هوش مصنوعی... از اصول اولیه تا نوآوری‌های مختلف
  • (ویدیو) اعتراف افسر جاسوس موساد به قدرت و توانایی ایران
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • کدام میوه‌های تابستانی ویتامین C بالایی دارند؟