Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مجتبی گلی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود با بیان این که ممکن است گاهی نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش به این بیماری دچار شوند، گفت : واکسیناسیون تزریقی طاعون نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش امکان پذیر نیست و باید تولید واکسن خوراکی برای این بیماری در دستور کار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او ، بهترین زمان واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای کنترل این بیماری و کاهش تلفات قبل از فصل جفت‌گیری و یا آبستنی دام‌ها در ماه‌های تیر و مرداد است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود گفت: همجواری آبشخور‌های دام‌های سبک با حیات وحش امکان انتقال این ویروس را به این حیوانات افزایش می‌دهد.

گلی افزود: چنانچه واکسن خوراکی طاعون نشخوارکنندگان کوچک تولید شود، با مخلوط کردن آن در آبشخور‌های حیات وحش تلفات آن‌ها به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه در دام‌های سبک کوچک مانند بره‌ها و بزغاله‌ها این ویروس بیشترین تلفات را می‌گیرد، ابراز داشت: دام‌های بزرگتر بدن مقاوم تری برای تحمل این ویروس دارند و در برابر آن بیشتر در امان خواهند بود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود گفت: اسهال، بی اشتهایی، سرفه و تب از علایم ویروس طاعون نشخوارکنندگان در درگیری دستگاه گوارش دام‌ها بشمار می‌رود.

گلی ادامه داد: این بیماری از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیست و مردم نگران انتقال آن از دام‌ها به انسان‌ها نباشند.

به گفته او ، شبکه دامپزشکی شاهرود برای بازدید از مناطق حیات وحش با همکاری حفاظت محیط زیست آمادگی کامل دارد و نیاز است کارشناسان حفاظت محیط زیست نیز در گشت‌ها و پایش منطقه هرگونه تلفات احتمالی نشخوارکنندگان کوچک را به این شبکه گزارش کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود با بیان اینکه درباره انتقال طاعون نشخوارکنندگان از حیات وحش منطقه البرز به حیات وحش استان سمنان نگرانی وجود دارد، تاکید کرد: حفاظت محیط زیست و دوستداران طبیعت ضدعفونی کردن مستمر و مداوم آبشخور‌های حیات وحش را با جدیت پیگیری کنند.

گلی افزود: کوچ عشایر از مناطق ییلاقی استان‌های همجوار به منطقه خارتوران و بیارجمند نیز باید با مجوز‌های بهداشتی سلامت دام انجام شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهرود، جلوگیری از ورود هرگونه انتقال و جابه جایی دام سبک را بدون گواهی سلامت بهداشتی و گواهی واکسیناسیون به منطقه برای جلوگیری از سرایت ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک خواستار شد.

در شهرستان شاهرود ۲۹۰ هزار دام سبک و ۱۹ هزار رأس دام سنگین وجود دارد.

انتهای پیام / ن 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی واکسیناسیون دام طاعون نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه «مرغ لاین» در میامی افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا آشوری شامگاه پنجشنبه در شورای اداری میامی با بیان اینکه ۵۰ درصد گندم استان سمنان در این شهرستان تولید می‌شود، تاکید کرد: هفت هزار و ۵۰۰ رأس دام سبک در میامی وجود دارد.

وی با بیان اینکه میامی همچنین ۹۵ درصد چغندر قند و ۹۸ درصد دانه‌های روغنی استان سمنان را تولید می‌کند، افزود: میامی تنها شهرستان دارای زمین‌های زراعی دیم در استان سمنان است که نشان می‌دهد استعدادهای خوبی در زمینه کشاورزی و زراعت در این شهرستان وجود دارد.

فرماندار میامی گفت: مرغ لاین یک پروژه بسیار مهم برای استان سمنان محسوب می‌شود که در ماه‌های آتی در شهرستان میامی به بهره برداری می‌رسد.

آشوری با بیان اینکه شهرستان میامی دیار کاروانسراها نیز محسوب می‌شود که بیانگر ظرفیت‌های فراوان این منطقه است، گفت: ما معتقد هستیم که در حوزه گردشگری باید ارزآوری صورت گیرد زیرا میامی بافت تاریخی بی نظیر در کنار صنایع دستی، قالیبافی، تولید پوشاک و… دارد.

وی افزود: یکی از نیازهای میامی تبدیل ناحیه صنعتی به شهرک صنعتی است تا بتوانیم میزان تعداد بیشتری از صنایع باشیم.

فرماندار میامی ادامه داد: افتتاح بیمارستان میامی، خانه‌های بهداشت روستایی فاز اول ارتقای برق رسانی فرومد، پست برق میامی، ساختمان برق کالپوش و دو شهرک جدید در شهر میامی در زمره اقدامات دولت سیزدهم در این شهرستان است.

آشوری با بیان اینکه کلنگ زنی مجتمع آب رسانی کالپوش در هفته آینده با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان صورت خواهد گرفت، ابراز کرد: در سفر اخیر وزیر ارتباطات، عملیات اجرایی فیبر نوری در شهرستان میامی آغاز شد و هم اکنون بیش از ۹۵ درصد روستاهای شهرستان اینترنت فور جی دارند.

به گزارش مهر، نماینده ولی فقیه در استان سمنان مهمان این نشست بود.

کد خبر 6095345

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در جوار شهر شاهرود+ فیلم
  • حیات سراسر معرفت و فرزانگی امام جعفر صادق (ع)
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزگار در استان سمنان
  • هجوم آفت «ملخ شکم بادمجانی» در سمنان
  • پروژه «مرغ لاین» در میامی افتتاح می‌شود
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • اعتراف سارق به ۲۷ فقره سرقت سیم و کابل در شاهرود
  • آزادی معلم زندانی با همت نیکوکاران شاهرودی در روز معلم
  • عشق در قلمرو حیات وحش؛ وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)