Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: مذاکره سردار باقری با روس ها برای خرید تسلیحاتی، اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات در عراق، توافق دولت و مخالفان سوریه درباره پیش نویس قانون اساسی، رزمایش دریایی مشترک آمریکا و عربستان و توصیه پامپئو به بایدن درباره ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مذاکره سردار باقری با روس ها برای خرید تسلیحاتی 

سردار سرلشکر محمدباقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران افزود: در باره قراردادهای خرید تسلیحاتی که بعد از خاتمه تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران با روسیه داریم، مذاکره خواهیم کرد.

 بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ۲۷ مهر پارسال همه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌­های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت خودکار خاتمه یافت. 

سردار محمد باقری در هنگام ورود به مسکو در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه آیا این سفر در جهت سیاست نگاه به شرق دولت سیزدهم انجام می‌شود ؟، افزود: دولت سید ابراهیم رئیسی نگاه ویژه ای به شرق و کشورهای آسیایی دارد. و آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در این زمان اتفاق افتاد. 

سردار باقری گفت که قطعا همکاری های نیروهای مسلح ایران و روسیه از این جهت توسعه بیشتر خواهد یافت.

اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات در عراق

خبرنگار شبکه المیادین از اعتراضات گسترده در مناطق مختلف عراق به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور که روز دهم اکتبر برگزار شد و نتایج آن دیروز اعلام شد، خبر داد.

المیادین گزارش داد: این اعتراضات را ائتلاف فتح و گروههای مقاومت در اعتراض به نتایج انتخابات رهبری می کنند. معترضان تاکید دارند که آمار ارائه شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات درست نیست.

بر اساس این گزارش؛ در بصره اعتراضات گسترده ای به نتایج انتخابات در جریان است

خبرنگار المیادین اعلام کرد: معترضان جاده کرکوک به بغداد را در اعتراض به نتایج انتخابات بسته اند.

از سوی دیگر معترضان میدان عدن در بغداد را در اعتراض به نتایج انتخابات بسته اند.

خبرنگار المیادین گزارش داد: معترضان همچنین جاده بابل به محمودیه در جنوب پایتخت عراق را در اعتراض به نتایج انتخابات بسته اند.

صابرین نیوز هم از اعتراضات در جاده الحسینه در شمال بغداد، میدان سعد بصره، خیابان زبیر بصره، جاده بلد به بغداد، خیابان القناة بغداد، توقف کامل عبور و مرور در منطقه باب المعظم در بغداد، جاده مدائن، بغداد به دیالی،اربیل به موصل، تلعفر و برخی مناطق دیگر خبر داد و اعلام کرد: فرمانده عملیات بصره دستور حمایت لازم از معترضان را داده است.

صابرین نیوز اعلام کرد که نیروهای امنیتی به سوی معترضان در استان صلاح الدین شلیک کرده و به تظاهرات کنندگان در شمال بغداد هم حمله ور شده اند.

توافق دولت و مخالفان سوریه درباره پیش نویس قانون اساسی

فرستاده سازمان ملل در امور سوریه یک شنبه شب اعلام کرد که دولت دمشق و گروههای مخالف درباره پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه با یکدیگر به توافق دست یافته‌اند. 

کمیته قانون اساسی سوریه متشکل از 45 عضو از دولت سوریه، مخالفان و جامعه مدنی این کشور است که ماموریت دارد قانون اساسی جدیدی که منجر به برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل شود را تهیه و تدوین کند. 

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، «گئر پدرسون» فرستاده سازمان ملل در این باره گفت: روسای این کمیته که پس از هفته‌ها مذاکرات طولانی با یکدیگر دیدار کرده‌اند برای آغاز تدوین پیش نویس این قانون اساسی توافق کرده‌اند. 

این مذاکرات به مدت دو سال در حال برگزاری است و تا کنون شش دور آن برگزار شده است و برای اولین بار از ماه ژانویه دو طرف با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

«هادی البحرا» رئیس این کمیته گفت: همه طرفها طرحهای پیشنهادی خود را درباره موضوعاتی مثل حاکمیت و قوانین حقوقی ارائه کرده‌اند. 

رئیس مذاکره کننده دولت سوریه هنوز در این زمینه صحبت نکرده است.

رزمایش دریایی مشترک آمریکا و عربستان

عربستان از رزمایش دریایی مشترک با آمریکا برای تضمین آزادی کشتیرانی در دریای سرخ خبر داد.

 خبرگزاری رسمی عربستان(واس) یکشنبه اعلام کرد که رزمایش دریایی دوجانبه "توپخانه‌های آبی-۲۱" میان نیروی دریایی عربستان و نیروی دریایی آمریکا در ناو غربی آغاز شده است.

این رزمایش ۱۰ روز ادامه دارد و با هدف تقویت روابط و همکاری نظامی و افزایش سطح آمادگی جنگی برگزار می‌شود.

این رزمایش همچنین شامل ارتقای توانایی‌های امنیتی برای حفاظت از کشتیرانان و گذرگاه‌های آبی منطقه‌ای و بین المللی برای تضمین آزادی کشتیرانی در دریای سرخ برگزار می‌شود.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد: یکشنبه در پایگاه هوایی الظفره در امارات رزمایش‌های مرکز جنگ هوایی موشکی ۲۰۲۱ با مشارکت نیروی هوایی عربستان و چند کشور "دوست" آغاز شد.

توصیه پامپئو به بایدن درباره ایران

وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با یک نشریه انگلیسی گفت، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا باید موضع سختگیرانه‌تری علیه ایران اتخاذ کند تا عربستان سعودی را جهت عادی سازی روابط با اسرائیل متقاعد کند.

به گزارش شبکه خبری «العربیه» «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «تلگراف» گفت: «من متقاعد شده‌ام که کشورهای بیشتری به "توافق ابراهیم" ملحق خواهند شد و روزی پادشاهی عربستان سعودی نیز ملحق خواهد شد.»

پامپئو یکی از اصلی‌ترین دیپلمات‌های دخیل در توافق موسوم به توافق ابراهیم بود که طی آن چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش روابط با رژیم اسرائیل را عادی کردند.

پس از آنکه امارات و بحرین روابط دیپلماتیک کامل خود را با رژیم اسرائیل در سال ۲۰۲۰ برقرار کردند، گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد این که آیا عربستان نیز این روش پیروی خواهد کرد یا نه، وجود داشت.

در آن زمان «شاهزاده فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی گفت که پادشاهی سعودی برای عادی سازی کامل روابط با اسرائیل به شرط تشکیل دولت فلسطین و طرح صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها آماده است.

پامپئو در این مصاحبه گفت که دولت بایدن در صورت اتخاذ مواضع شدیدترعلیه ایران، می‌تواند عربستان را متقاعد کند که توافقنامه ابراهیم را امضا کند.

پامپئو گفت: «چند قطعه دیگر از این معما وجود دارد که آنها باید ببینند، آنها باید رهبری قوی آمریکا را ببینند، آنها باید یک آمریکا را ببینند که می‌دانند از آنها حمایت خواهد کرد، به ویژه در رابطه با چالش ایران.»

پامپئو در ادامه اتهام زنی علیه ایران ازدولت آمریکا خواست علیه تهران و نیروهای مقاومت در سطح منطقه اقدام کند.

مایک پامپئو، یکی از طراحان سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران بود که بعد از خروج آمریکا از برجام در دستور کار دولت این کشور به ریاست «دونالد ترامپ» قرار گرفت. او و ترامپ امیدوار بودند این سیاست بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول مجید عشقی طرح صیانت از حقوق کاربران سند همکاری 25 ساله ایران و چین ولی الله سیف احمد عراقچی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان آمریکا ایران عربستان اسرائیل ربیع الاول مجید عشقی طرح صیانت از حقوق کاربران سند همکاری 25 ساله ایران و چین ولی الله سیف احمد عراقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد

سنای آمریکا روز سه شنبه، قانونی را تصویب کرد که به شرکت چینی بایت دنس ۹ ماه تا یک سال، فرصت می‌دهد تیک‌تاک را در آمریکا واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی محبوب روبرو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه، لایحه مربوط به فروش اجباری یا ممنوعیت تیک‌تاک را به همراه لایحه‌ای امضا کرد که میلیاردها دلار کمک جدید آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه فراهم می‌کند.

شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک در ویدئویی که لحظاتی پس از امضای لایحه توسط بایدن ارسال شد، گفت: مطمئن باشید هیچ جا نمی رویم. حقایق و قانون اساسی در کنار ماست و ما انتظار داریم که دوباره پیروز شویم.

رویترز در گزارشی به بررسی وضعیت تیک‌تاک پس از تحولات اخیر پرداخته است:

شمارس معکوس برای تیک‌تاک آغاز شد

اکنون که این لایحه توسط بایدن امضا شده است، بایت دنس، ۲۷۰ روز فرصت خواهد داشت تا فعالیت‌های آمریکایی سرویس ویدئویی تیک‌تاک را بفروشد. اگر به نظر برسد بایت دنس در پایان مهلت ۹ ماهه، به واگذاری تیک‌تاک نزدیک شده است، رئیس جمهور می‌تواند یک مهلت ۹۰ روزه دیگر بدهد تا هر گونه توافق، نهایی شود. اگر این لایحه، هفته جاری به قانون تبدیل شود، مهلت ۲۷۰ روزه، نزدیک زمان تحلیف رئیس جمهور بعدی آمریکایی در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۵، به پایان خواهد رسید و تصمیم برای مهلت سه ماهه با رئیس جمهور بعدی خواهد بود که ممکن است بایدن دموکرات یا دونالد ترامپ جمهوریخواه باشد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت: ما نمی خواهیم شاهد ممنوعیتی باشیم. مسئله، مربوط به مالکیت چین است.

تیک‌تاک شکایت می‌کند

اکنون که این لایحه توسط رئیس جمهور آمریکا امضا و به قانون تبدیل شده است، انتظار می‌رود تیک‌تاک برای متوقف کردن آن، شکایت کند. همچنین انتظار می‌رود وکلای تیک‌تاک، از دادگاه بخواهند مانع اجرای این قانون شود.

تیک‌تاک اعلام کرده که قانون تصویب شده توسط کنگره آمریکا در شامگاه سه شنبه، غیرقانونی است و این شرکت، آن را در دادگاه به چالش خواهد کشید. این شرکت چینی، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، اعلام کرد: معتقدیم حقایق و قانون به وضوح طرف ما هستند و در نهایت پیروز خواهیم شد.

مدیران تیک‌تاک از زمانی که کنگره تصمیم گرفت لایحه ضد تیک‌تاک را در بسته‌ای از لایحه‌هایی شامل کمک‌های خارجی به اوکراین و رژیم صهیونیستی قرار دهد تا به تصویب قانون علیه این اپلیکیشن سرعت دهد، تا حد زیادی ساکت بوده‌اند.

تیک‌تاک می‌خواهد دستوری برای منع اجرای قانون صادر شود تا اجازه دهد پرونده کامل که قانون اساسی را به چالش می‌کشد، پیش برود. بعید است روند دادگاه تا پایان سال کامل شود.

تیک‌تاک در سال میلادی گذشته، اقدامات قانونی مشابهی را برای جلوگیری از ممنوعیت این اپلیکیشن در ایالت مونتانا انجام داد. اگر این سناریو، راهنمایی برای تلاش‌های تیک‌تاک در برابر دولت آمریکا باشد، خود شرکت و کاربران تیک‌تاک، پرونده‌های جداگانه‌ای برای مقابله با این لایحه آمریکایی تشکیل خواهند داد.

 این لایحه، دادگاه استیناف آمریکا را به عنوان محل انحصاری برای هرگونه چالش قانونی تعیین کرده است.

همه اینها چقدر طول می کشد؟

اگر تیک‌تاک با موفقیت حکم مسدودیت ممنوعیت را از دادگاه دریافت کند، روند فروش اجباری متوقف می‌شود و احتمالا به تیک‌تاک  فرصت بیشتری برای فعالیت آزادانه در آمریکا می‌دهد.

 ترامپ در اوت سال ۲۰۲۰ که رئیس جمهور وقت آمریکا بود، به دنبال ممنوعیت تیک‌تاک و وی‌چت بود، اما فرمان او توسط دادگاه مسدود شد. بایدن در ژوئن سال ۲۰۲۱، مجموعه‌ای از دستورات اجرایی دوران ترامپ را که به دنبال ممنوعیت دانلود جدید وی‌چت و تیک‌تاک بود، پس گرفت.

آیا تیک‌تاک اصلا تغییر خواهد کرد؟

اپلیکیشن تیک‌تاک برای ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی خود از هم اکنون تا پایان دوره واگذاری در چهار ماه اول سال ۲۰۲۵، احتمالا تغییری نخواهد کرد.

دولت چین چه می‌گوید؟

چین فهرستی از فناوری‌هایی دارد که قبل از صادرات، به تایید دولت چین نیاز دارند. کارشناسان گفتند الگوریتم توصیه تیک‌تاک  در زیر این فهرست قرار می‌گیرد.

بسیاری از کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا خریدار بالقوه منابع مالی لازم برای خرید تیک‌تاک را دارد و آیا چین و سازمانهای دولتی آمریکا، فروش آن را تایید می‌کنند یا خیر.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مسئولان تیک تاک فردا به ایران می‌آیند ترامپ: "تیک تاک" چینی را مسدود می‌کنم

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس
  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه