Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:22:15 GMT

طالبان از مردم هزاره خون بها طلب می کند

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۱۹۹۷۶

طالبان از مردم هزاره خون بها طلب می کند

به گزارش ایرنا،خبرگزاری صدای افغان (آوا) از استان غزنی گزارش داد  افراد طالبان به مردم در شهرستان هزاره نشین «ناور» دستور داده اند که، که چند میلیون افغانی  را به  عنوان خون بهای کشته شدن دو نفر از نیروهایش  پرداخت کنند.

منابع مردمی در ولایت غور گفته اند که گروه طالبان به‌خاطر کشته‌شدن ۲ تن از نیرویشان در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور از ساکنان محل حدود یک‌ونیم میلیون افغانی برای خون‌بها طلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد طالبان قبل از سقوط غور به‌دست این گروه، در روستاهای «قند سنگ» و «شورک» شهر فیروزکوه کشته شده بودند. طالبان تاکنون ۵۰۹ هزار افغانی از ساکنان این روستا به عنوان خون‌بها گرفته اند و به مردم و ساکنان روستا ۲ روز  فرصت داده اند که باقی مانده پول  تعیین  شده را جمع آوری کنند.

عشایرپشتون‌ طی چند سال گذشته در فصل بهار با هجوم به مناطق هزاره نشین اقدام به چرای دام های خود در شهرستان "بهسود"در استان میدان وردک و شهرستان ناور استان غزنی می کنند که درجریان این برخورد یک فرد مسلح کشته شده و اکنون از مردم این  مناطق می خواهند پنج  میلیون افغانی را به عنوان خون بها پراخت کنند.

در این درگیری ها دهها نفر از مردم هزاره کشته و منازل آنها  توسط عشایر به آتش کشیده شده است و اکنون بواسطه  آن درگیری  ها از مردم غرامت طلب می  کند.

براساس گزارش های منتشر شده طالبان از مردم این مناطق خواسته  است که تا ۳۰ مهر غرامت را  به  همراه ۳۰ قبضه سلاح تحویل دهند.

خبرگزاری جمهور افغانستان از استان غور در مرکز این کشور نیز گزارش داده است که طالبان در این استان از مردم مناطق «قندسنگ» و «شورک» در نزدیکی شهر فیروزکوه مرکز استان غور نیز دستور داده است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی برای افرادی این گروه که در سال های گذشته در درگیری‌ها در این استان کشته شده اند، غرامت بپردازند.

این فشارها و درخواست غرامت در حالی مطرح می شود که رهبر طالبان اعلام عفو عمومی کرده اما در برخی از  مناطق افراد طالبان اقدام به اخاذی و آزار و اذیت هزاره ها می کنند.

پیش از این نیز گزارش های از استانهای دایکندی و هلمند افغانستان منتشر شده بود که طالبان صدها خانواده را مجبور به کوچ اجباری و ترک منازل و کشاورزی خود کرده  بود.

این فشارها و جمع آوری پول توسط گروه طالبان در حالی ادامه دارد که بحران اقتصادی و فقر در افغانستان رو به افزایش است و مردم بشدت نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

سازمان های بین المللی با اشاره  به نیاز ۹۷ درصد از مردم افغانستان به کمک فوری اعلام کرد اگر کمک فوری به  مردم نشود فاجعه  انسانی در افغانستان رخ  می  دهد.

در چنین شرایطی گروه طالبان بجای کمک به مردم بویژه مناطق دشوار گذر هزاره های شیعه با اخاذی از مردم به  بهانه های مختلف باعث  تشدید بحران می  شود.

از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تسلط طالبان بر کل این کشور، اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله شیعیان هزاره مورد خشونت این گروه قرار گرفته‌اند.

برچسب‌ها کابل طالبان تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کابل طالبان تحولات افغانستان کابل طالبان تحولات افغانستان خون بها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۱۹۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه

سیریک ژومانگرن معاون نخست‌وزیر قزاقستان و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان درباره روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی، تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری قزاقستان در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

متقی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از نقش تجاری قزاقستان در افغانستان، ابراز امیدواری کرد این کشور در حوزه معدن، راه‌آهن و دولت الکترونیک در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

وزیر خارجه طالبان همچنین خواستار ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک افغانستان در این کشور، توسعه روابط و آغاز پروازهای مستقیم کابل و آستانه شد.

معاون نخست‌وزیر قزاقستان نیز خاطرنشان کرد صادرات افغانستان به قزاقستان سه برابر شده است و هیئت فنی این شکور در سفر به کابل نیز درباره سرمایه‌گذاری در راه‌آهن، معادن و سرمایه گذاری مشترک در افغانستان گفتگوهای فنی مفصلی خواهند داشت.

وی ضمن ابراز امیدواری برای پرواز مستقیم بین کابل و آستانه گفت در سفر سه روزه خود به افغانستان، نمایشگاه تجاری مشترک افغانستان و قزاقستان را در کابل نیز افتتاح خواهد کرد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان اواسط فروردین ماه اعلام کرده بود به زودی سه سفیر جدید در کشورهای ازبکستان، قزاقستان و آذربایجان مستقر خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • دشمنان به دنبال افغانستان ضعیف و چندپارچه هستند
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه