Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد رضا شاکر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هرچند بیشتر رمپ‌های ایجاد شده که به تصور برخی‌ها با ایجاد آنها قانون مناسب سازی را برای معلولان به حد کمال رسانده اند نیز استاندارد نیستند و نبود آن بهتر از بودنشان است.

 وی بیان کرد: امروز هنوز شرایط برای معلولان و بویژه نابینایان به گونه‌ای رقم خورده که زندگی را برای این قشر از جامعه سخت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاکر اظهار کرد: هنوز بعد از این همه سرو صدای معلولان در زمینه  اجرای صحیح قانون مناسب سازی محیط اما همچنان در بانک‌ها گیشه ای برای خدمات رسانی به معلولان از جمله نابینایان وجود ندارد و این قشر برای انجام کارهای خود باید التماس دیگران کنند و یا اینکه همراهی با خود داشته باشند و این همان وابستگی است که اگر تنها مسوولان کمی دقت می‌کردند و امکاناتی برای این قشر می‌گذاشتند این مشکل برطرف می‌شد.

مدیرعامل انجمن نابینایان استان بوشهر گفت: این یک حق قانونی است که هر امکاناتی در شهرها به وجود می‌آید باید برای همه افراد جامعه باشد اما تاکنون سهم معلولان از این امکانات بسیار ناچیز و در بعضی از موارد به طور کلی دیده نشده است.

شاکر با اشاره به معماری ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ اظهار کرد: امروز بیشتر مجتمع‌های مسکونی بدون در نظر گرفتن نیاز معلولان احداث می‌شوند.

وی ادامه داد: جامعه معلولان ساختمان ویژه‌ای برای زندگی نمی‌خواهند چون این افراد تافته جدا بافته نیستند و باید در همین اجتماع و در کنار همین مردم زندگی کنند و صاحبان مجمتمع‌های بزرگ تنها با رعایت اصول و قوانین ساختمان سازی می‌توانند امکان زندگی را برای این قشر از جامعه فراهم کنند.

به گفته شاکر،  ۲۰ سال پیش انجمن نابینانان دغدغه باسوادی این قشر را داشت اما امروز بیشتر بچه‌های نابینا و کم بینا از سطح سواد بالایی برخوردار هستند اما آنچه آنها را رنج می‌دهد در نظر نگرفتن آنها در رشته‌های مختلف استخدامی است با وجود اینکه قانون سه درصد جذب معلولان وجود دارد.

وی یادآور شد: امروز جامعه نابینایان از نابینایی خود رنج نمی‌برند چون خداوند توانایی‌های زیادی به این افراد داده و حضور موفق آنها در عرصه‌های مختلف گواهی بر این مدعا است اما آنچه این قشر از جامعه را رنجور و خسته کرده همین محدودیت‌هاست که منجر به گرفتن حق زندگی از این افراد شده است.

حدود سه هزار نفر نابینا و کم بینای بوشهری  از خدمات بهزیستی برخوردار هستند

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت:  از جمعیت ۲۳هزار و ۷۷۹ معلول زیر پوشش این اداره کل ۱۲.۵درصد معادل ۲هزار و ۹۵۸ نابینا و کم بینا از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

محبوبه دهقانی افزود: در زمان حاضر تامین شغل، مسکن  و مناسب سازی اماکن عمومی از مهمترین خواسته‌ها و نیازهای جامعه معلولان بویژه نابینایان است که با توجه به ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که به صراحت اعلام کرده تمام نهادها موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌های عمومی و معابر به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت فراهم شود. 

وی یکی از مهمترین نیازهای نابینایان و کم بینایان تامین وسایل کمک توانبخشی که بیشتر کمک آموزشی هستند، عنوان کرد.

دهقانی اظهار کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده، بیماری‌هایی از جمله آب مروارید، عوامل ژنتیکی و مادرزادی از جمله مهمترین عوامل نابینایی و کم بینایی در استان بوشهر شناسایی شده است.

وی بیان کرد: پیام اصلی روز عصای سفید شنیدن صدای روشندلان و درک مطالبات برحق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم و پویا است، روزی است که به همه ما انسان‌های سالم یادآوری می‌کند شهروندانی هستند که با ایجاد برخی موانع و سد معبرها از سوی جامعه، استقلال از آنها گرفته می‌شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: روز عصای سفید و سایر مناسبت‌های مربوط به جامعه معلولان ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه را به ما یادآوری می‌کند.

با توجه به توانمندی و قابلیت جامعه افراد دارای معلولیت بویژه نابینایان و کم بینایان امروز این قشر نیازی به ترحم جامعه ندارند بلکه تنها به احترام و توجه جامعه نسبت به حقوق آنها نیاز دارند.

وی اضافه کرد: باید پذیرفت افراد معلول قبل از اینکه معلول باشند انسان و دارای توانمندی‌هایی هستند که باید آنها را باور کرد و به آنها احترام گذاشت.

۱۵ اکتبر ۲۴مهر بعنوان در جهان به نام روز جهانی نابینایان و عصای سفید نامگذاری شده است. 

برچسب‌ها روز عصای سفید مناسب سازی معابر بوشهر روز جهانی نابینایان سازمان بهزیستی کشور معلولان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز عصای سفید مناسب سازی معابر بوشهر روز عصای سفید مناسب سازی معابر بوشهر روز جهانی نابینایان سازمان بهزیستی کشور معلولان استان بوشهر مناسب سازی عصای سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار

ایسنا/سیستان و بلوچستان فرماندار ویژه شهرستان چابهار با اشاره به مشکلات تردد معلولان در سطح شهر اعلام کرد: برای تمامی دستگاههای اجرایی فرصت یک ماهه تعیین شده تا به وظایف خود عمل و مشکلات تردد این قشر را حل کنند.

جواد سپاهی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار نفر معلول در سطح شهرستان وجود دارد و کمتر از پنج درصد محیط ادارات برای تردد معلولان مفید هستند، گفت: تمامی ادارات و سازمان‌های سطح شهرستان موظف هستند تا یک ماهه آینده برای متناسب سازی محیط ویژه برای خدمات دهی مطلوب به معلولین وجانبازان در سطح ادارات اقدام کنند.

فرماندار چابهار اظهار کرد: امیدوارم با تعیین فرصت یک ماهه جهت متناسب سازی محیط در سطح شهرستان برای خدمات دهی مطلوب به معلولین و جانبازان شهرستان چابهار شاهد حل مشکلات بعد از گذشت سالها انتظار باشیم.

وی ادامه داد: ادارات آموزش پرورش، فرهنگ و ارشاد، فنی وحرفه ای، بهزیستی می‌توانند با برگزاری کلاسهای آموزشی و برگزاری همایش‌ها و دستاوردهای خود در فعال کردن و کشف استعدادهای معلولین قدم مثبتی بردارند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار گفت: کارشناسان اداره بهزیستی جهت بررسی مکان‌ها سطح شهر با بازدیدهای مکرر می‌توانند در استانداردسازی محیط براساس نیاز هر منطقه اقدام کنند.

سپاهی ضمن تشکر از شهرداری چابهار در اجرای پیاده‌روسازی و جدول گذاری ها برای آسایش معلولین گفت: با توجه به این اقدامات موثر امیدواریم روند متناسب سازی طبق نظارت ادارات مرتبط انجام، تا معلولین با سهولت بیشتر رفت وآمد کنند.

وی ادامه داد: محل پارک خودروهای معلولین مشخص شده و نظارت مکرر ارگان های مرتبط مورد انتظار است.

وی مشاوره گرفتن از ایده‌های معلولین و فعالان در این حوزه و نخبگان را مورد تاکید قرار داد.

فرماندار چابهار تصریح کرد: متناسب سازی محل‌های تفریح از جمله ساحل و پارک‌ها در محل ها مشخص شده و باید برای معلولین برنامه ریزی و اجرایی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار/ فرصت یک ماهه برای متناسب سازی محیط
  • لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • آغاز مسابقات کریکت نابینایان ‌در مزار شریف
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار
  • یک دستگاه خودروی ون برای حمل و نقل نابینایان و معلولان تجهیز می شود
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید