Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهناز اشتری، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: متاسفانه آلودگی آب های زیرزمینی توسط ایستگاه راه آهن تبریز از چند سال قبل آغاز شده و بارها با مدیران کل راه آهن منطقه آذربایجان در این خصوص مکاتبه شده اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است. 

وی با اشاره به بازدید چند روز گذشته خود از مزارع سبزی کاری در شنب غازان، اظهار داشت: آلودگی این مزارع به واسطه نشت مواد نفتی ایستگاه راه آهن مشهود بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتری، با بیان اینکه پرونده آلایندگی ایستگاه راه آهن به دادگستری استان ارجاع داده شده است، ادامه داد: در زمان کنونی منتظر اعمال نتیجه بررسی ها توسط مقام قضایی در خصوص این پرونده هستیم.

تصویری از آب آلوده به مواد نفتی در مزارع سبزی منطقه شنب غازان تبریز

کشاورزان منطقه شنب غازان از ۱۵ سال قبل درگیری آلودگی زمین هستند

در همین حال رئیس تعاونی سبزی کاران شنب غازان تبریز نیز در یک گفت و گوی خبری در تشریح این بحران توضیح داد: از ۱۵ سال پیش با این موضوع درگیر هستیم اما امروز این مشکل تشدید شده، در حالی که هیچ مسئولی پاسخگوی کشاورزان متضرر نیست.

غلامرضا باغبان افزود: اراضی سبزی کاری منطقه شنب غازان تبریز که پشت ایستگاه راه آهن واقع شده، بیش از ۵۰۰ هکتار وسعتد دارد  که فعلا ۱۰ هکتار از آن با آلودگی دست به گریبان است.

وی ادامه داد: مواد نفتی گازوئیل و مازوت به آب‌های زیرزمینی این منطقه نشت پیدا کرده و با آب مخلوط شده است. نه تنها مسئولان راه آهن تبریز پاسخگوی ما نیستند، بلکه هیچ مسئول دیگری نیز پیگیر این موضوع نیست.

باغبان با تاکید بر این‌که آب‌های مخلوط شده با مواد نفتی منجر به آلودگی شده و به هیچ وجه نمی‌توان از آن استفاده کرد، بیان کرد: اکنون درخواست ما این است که با کمک مسئولان ذی ربط از گسترش بیشتر نشت مواد نفتی به مزارع جلوگیری کنیم.

وی گفت: نشت این مواد نفتی منجر به سوختگی محصولات و حتی آلودگی خاک شده به طوری که دیگر تولید محصول در مناطقی که آب‌های آلوده جریان دارند، به هیچ وجه ممکن نیست.

وی ادامه داد: کشاورزان مزارع این منطقه که نمی‌توانند از آب‌های آلوده استفاده کنند، به اجبار از مزارع همسایه خود آب می‌آورند و  حتی تعدادی از کشاورزان مزارع خود را رها کرده و رفته‌اند.

وی در خصوص منبع نشت این مواد نفتی توضیح داد: با توجه به نزدیک بودن ایستگاه راه آهن به این منطقه، در درجه اول این مجموعه باید پاسخگو باشد اما مسئولان آن نه تنها این موضوع را جدی نمی‌گیرند، بلکه این بحران را به گردن ارگان دیگری می‌اندازند.

باغبان گفت: ما حتی به مسئولان پالایشگاه تبریز نیز مراجعه کردیم تا ببینیم دلیل این نشتی از این مجموعه است یا نه که با حضور کارشناسان امر مشخص شد، این پالایشگاه هیچ خط عبوری از این منطقه ندارد و عملا نشت مواد از این طریق امکان پذیر نیست. 

حال کشاورزان باغات و مزارع سبزی کاری «شنیب غازان» از خطر آلودگی محیط زیستی باغات خود نگران و در تکاپو هستند؛ آنان ادعا می کنند که روغن لوکوموتیوی که سال‌های سال، مجموعه راه‌آهن تبریز در دپوهای حفرشده‌ی خود خالی کرده است، از طریق خاک به آب‌های زیرزمینی باغات پشت راه آهن رسیده و زمین‌ها را آلوده می کند. 

آنان خواستار ورود مدیریت ارشد آذربایجان شرقی و تشکیلات قضایی به این موضوع هستند تا از آسیب بیشتر به محیط زیست به عنوان میراث آیندگان جلوگیری شود.

«شنب غازان» (شام غازان به زبان محلی)، منطقه ای تاریخی در جنوب غرب تبریز است که سابقه عمران  وآبادی آن به دوره حکمرانی غازان خان می رسد و ضلع غربی آن از زمان های قدیم تا به امروز پوشیده از باغات و مزارع سبزی و صیفی است. 

تماس خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات از مسوولان راه آهن منطقه آذربایجان در این باره تاکنون نتیجه ای نداشته است. 

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تبریز شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تبریز سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تبریز شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ایستگاه راه آهن راه آهن تبریز مزارع سبزی شنب غازان مواد نفتی نشت مواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۰۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهار محال و بختیاری، مدیر جهاد کشاورزی اردل گفت: ملخ‌ها به مزارع کشاورزی روستای لندی حمله کرده و در حال پیشروی هستند.
وحید طهماسبی افزود: کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مرکز جهاد کشاورزی میانکوه در حال رصد و پایش این مناطق هستند و هر جایی که جمعیت به حدی برسد در همان محل کانون کوبی و سم پاشی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: این آفت ابتدا از منابع طبیعی شروع به خسارت می‌کند و بعد وارد مزارع می‌شود و مدام میزبان عوض می‌کند و به همین دلیل میزان خسارت دقیق آن مشکل است و مناطق بعدی نقاطی است که در مجاورت کانون‌ها قرار دارد و بسته به میزان خوش خوراکی میزبان متغیر است.

دیگر خبرها

  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • فوت پیرمرد ۷۰ ساله بر اثر برخورد قطار
  • فوت پیرمرد ۷۰ ساله بر اثر برخورد قطار 
  • وزیر کار : حقوق کارگران هنوز به حد ایده‌آل نرسیده زیرا عقب‌ماندگی چندین ساله‌ای در این حوزه وجود دارد