Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از مستند سحر «روایت فریاد ۱۷ اکتبر تا آتش در بیروت» با حضور «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان، حسین پاک کارگردان، خانم‌غدار، حجت موسوی و مهدی مهدوی تدوین گر و سجاد فخرایی مدیر تولید در حوزه هنری برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان طی سخنانی گفت: این صحنه های مستند برای من بسیار غمگین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من همه اینها را از نزدیک دیدم و معتقدم نمی توان عمق فاجعه را با دوربین و قلم نشان داد اما همه داستان این نیست. همه قطعات را یک‌جا نباید ببینیم و همه مردم این اتفاق را از بالا ندیدند که عمق فاجعه را درک کنند.

 

وی ادامه داد: بعد از صد سال پاتکی شروع شد و آمریکایی ها دنبال سهم خواهی آمدند و ماشین تجزیه کشورهای اسلامی به شدت به حرکت درآمد و‌ جنوب کردستان جدا شد، موصل در عراق سقوط کرد، لیبی چنین وضعیتی پیدا کرد و یکی از قطعات این سرزمین که به نظر آنها باید تجزیه شود لبنان بود.

وی در ادامه بیان داشت: تکفیری ها و داعشی ها در جنوب لبنان خیمه زدند و در مناطق مسلمان نشین بمب هایی را منفجر می کردند. بنا بود لبنان هم سرنوشت کشورهای دیگر را پیدا کند و این کشور پایگاه مقاومت همه جانبه مردم بود.

خامه یار افزود: این صحنه هایی که در این مستند مشاهده کردید جزوی از کشور لبنان است. این اتفاق با حرکت تکفیری ها شروع شد و با رویداد ۱۷ اکتبر ادامه پیدا کرد و اهداف مقدس با شعارهای ملی گرایانه دیده می شد. معتقدم اگر صدبار هم در این کشور انتخاباتی صورت بگیرد نتیجه آن همین مافیای قدرت و ثروت هستند. همچنین حوادث بندر بعد از آن پیش آمد و بعد هم محاصره اقتصادی که کمر این کشور را شکاند. در حال حاضر شرایط لبنان خوب نیست و‌ کشور در حال فروپاشی است. 

وی همچنین گفت: آنها می‌گفتند سرِ لبنان، ایران است و باید ابتدا آن را از بین ببرند. همه مواردی که طراحی شد سه مرحله ای است. ایجاد بحران سیاسی در لبنان و بعد بحران اقتصادی و بعد بحران امنیتی. تنها یک عامل می‌توانست این دولت را برپا کند و آنهم خروج حزب اله از ساختار سیاسی کشور لبنان بود که امکان پذیر نبود. بعد هم‌ بحران اقتصادی که اصولا غیر قابل تصور است.

 

وی در ادامه عنوان داشت: مردم این کشور در طول این چند سال و جنگ داخلی ۱۷ ساله لبنان چنین رنجی را نبردند و شرایط سختی دارند و ‌تمام فشار روی مردم است و‌ آنها در حال مقاومت هستند.

خامه یار با اشاره به بحث خرید کشتی ایرانی گفت: بحث خرید کشتی ایرانی خیلی مهم بود که محاصره اقتصادی سه کشور سوریه، ایران و لبنان را شکست و این کشتی سومین پیروزی مقاومت لبنان بود. این موضوع قواعد قبلی را دگرگون کرد و‌ پیروزی بزرگی برای لبنان بود و بعد از شکست در فاز سیاسی و اقتصادی این سومین فاز بود که در اصل فاز امنیتی بود و اگر مدیریت چند ساله اخیر نبود از لبنان نامی باقی نمی ماند.

 

وی در پایان نیز گفت: انضباطی که نیروهای تشکیلاتی حزب اله طی دو روز گذشته از خود نشان دادند بی سابقه است و‌ نشان دهنده آگاهی و شناخت و انگیزه های مقاومتی والای جبهه مقاومت است.

به گزارش فارس، «حسین پاک» کارگردان مستند سحر، در ابتدای صحبت های خود با ابراز خرسندی از حضور پدرش در این‌ مراسم گفت: این مستند را تقدیم روح شهدای بیروت می‌کنیم.

وی با اشاره به نحوه شکل گیری این مستند نیز بیان داشت: چند هفته بعد از اعتراض مردم لبنان برخی ها حرف هایی زدند و بعد از بررسی متوجه شدیم خانم غدار در فضای توئیتر بسیار موثر بودند و هشتگ هایی که می زدند تاثیر گذار بوده است.

 

پاک درباره خط اصلی این مستند گفت: خط اصلی این جریان، خطی بود برای زدن جمهوری مقاومت یعنی ایران و بعد از اینکه خط اعتراضات توسط حزب اله مشخص شد ما نیاز به انداختن چراغ داشتیم تا برای مخاطب داخلی و غیر ایرانی آن را روایت کنیم.

همچنین در ادامه «سحر حسین غدار» خبرنگار لبنانی نیز گفت: در چنین روزهایی انتفاضه در بیروت شروع شد و این جنبش از دل رنجش ملت لبنان بوجود آمد و مشکلات اقتصادی و‌معیشتی بسیاری داشت. پیش از امشب و طی ماه های مختلف دولت فشارهایی را بر ملت لبنان وارد کرد. پس از بحران نان و ‌بنزین، مشکلی برای لبنان پیش آمد که آتش سوزی در جنگل بود و دولت لبنان قادر به کنترل کردن آن نبود.

 

وی ادامه داد: این آتش بحران ها زمانی شعله ور شد که وزیر شکلاتی، مالیاتی را بر برنامه واتس آپ قرار داد و زمانیکه مردم به خیابان ها آمدند می خواستند مخالفت شان را در برابر حکومت های فاسد اعلام کنند. اما به محض اینکه پای سفارت و ‌دستگاه های امنیتی به میدان های تظاهرات باز شد شاهد شعارهایی بودیم مبنی بر اینکه مقاومت باید از بین برود.

وی افزود: از سویی برای ما سخت بود که در میدان ها بمانیم و ‌مخالفت خودمان را بر سلاح اعلام کنیم. منظورم سلاح مقاومت و‌ حزب اله هست. برای اینکه بخواهیم از نقش بانوان لبنانی صحبت کنیم باید درباره نقش آفرینی آنها بگوییم. زن شرقی این ویژگی را دارد که بتواند بنیان خانواده اش را بسازد و به زندگی زناشویی اش برسد و‌ همین زن شرقی و لبنانی همزمان محدودیت هایی هم دارد که زن های غربی با آنها مواجه نیستند.

 

این خبرنگار لبنانی گفت: در اینجا باید به نقش این بانوان در شبکه های اجتماعی و شرقی اشاره کرد و حضور موثری که آنها در شبکه های اجتماعی داشتند. امروز می توان توییت را به عنوان موشکی به سمت دشمن شناخت. در واقع انقلاب یا بهار عربی از شبکه های اجتماعی شروع شد و ما نمی توانیم از فعالیت در شبکه های اجتماعی باز بمانیم و آینده امروز ما وابسته به تکنولوژی و فناوری است. چطور می توانیم وارد جنگی شویم که کلید ورود به آن را نداریم؟

وی ادامه داد: ما به عنوان فرزندان مقاومت باید بدانیم چگونه در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشیم. کشور لبنان در برابر دوراهی است که یا باید تسلیم سیاست های آمریکا و صندوق بین المللی پول شود یا به سمت سیاست های تعیین کننده دولت لبنان برود.

وی ادامه داد: برای این کار باید روابط با سوریه گشایش پیدا کند. مورد بعدی روی آوردن به یک ‌مدل اقتصادی به عنوان کشوری شرقی است. طبیعی است ما ببینیم لبنان با کشورهایی مثل سوریه و عراق ارتباط داشته باشد.

 

غدار در ادامه بیان داشت: به محض اینکه این صحبت ها پیش می آید که روابط لبنان با این کشورها بهبود خواهد یافت، افرادی مخالفت شان را اعلام می کنند. پس از انفجار ۴ آگوست در بندر بیروت و پس از اینکه سید حسن نصراله تصمیم گرفت سوخت را از ایران وارد کند، ما شاهد بودیم که این اقدام در رسانه های لبنانی و شبکه های آنها محکوم شد و‌ کسانی که با این هشتگ ها در توییتر آشنا شدند می دانند چه اتفاقی افتاد. اما ما هیچ‌روزی را شاهد نبودیم که ایران مخالفتی با لبنان اعلام کند.

وی همچنین بیان داشت: بعد از این جریان، تظاهراتی شکل گرفت و عده ای می‌گفتند اشغال گری بر لبنان را بردارید که تعدادشان هم ۱۶ نفر بود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: شبکه های اجتماعی شروع شد خامه یار حزب اله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «ابوجهاد» از شبکه مستند پخش می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط‌عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، مستند پرتره «ابوجهاد، پدر جهاد» ساعت ۲۰ روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت برای نخستین بار از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش آن روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد و ۱۵:۳۰ خواهد بود.

احمد جبرئیل دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، هم‌پیمان راهبردی ایران و سوریه، عضو بیشتر ائتلاف‌های فلسطینی و مخالف رویکرد سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی بود. او از نظر رژیم صهیونیستی یکی از سرسخت‌ترین دشمنان این رژیم به شمار می‌آمد و به همین دلیل نیز بارها برای ربودن و ترور او تلاش شده است.

مستند «ابوجهاد، پدر جهاد» به همت گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح تهیه شده است.

دیگر خبرها

  • شهادت رزمنده حزب الله در راه قدس
  • فریاد افغانستان افغانستان در فرودگاه امام خمینی!
  • شهروندان تونسی و لبنانی در حمایت از غزه به خیابان‌ها آمدند
  • فعالیت‌های گسترده دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه+تصاویر
  • دیدار دوم شهرداری گرگان و الریاضی لبنان؛ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • «بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود
  • مستند «ابوجهاد» از شبکه مستند پخش می‌شود