Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهریور ماه امسال (۱۴۰۰) اعلام کرد پژوهش مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در زمینه کووید ۱۹، به عنوان بهترین پژوهش در این حوزه شناخته شده است.

حسین نجم آبادی رئیس گروه آموزشی و مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درباره این تحقیق گفت: از ابتدای شروع پاندمی کووید-۱۹ فعالیت‌های زیادی توسط معاونت‌های تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علم پزشکی، ستاد وزارت بهداشت و پژوهشگران کشور همسو با سایر کشورها در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری این حوزه انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا در کشور، تصمیم گرفت تا در این راستا، با دستیابی به گونه های مختلف ویروس کووید-۱۹ که در کشور منجر به بیماری زایی شده اند، شناخت دقیقی از نحوه انتقال ویروس به ایران، قدرت بیماری زایی و نیز ایجاد بستر مناسب برای به کارگیری درمان های موثر و واکسن هایی که در آینده به بازار عرضه می شود را به دست آورد.

نجم آبادی ادامه داد: مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در جهت تحقق این هدف، با حمایت و تشویق معاون تحقیقات وزارت بهداشت، دکتر ملک‌زاده و شبکه ویروس شناسی کشور، ۵۰ نمونه از استان های مختلف کشور (اعم از تهران، قم، گرگان، مازندران، خوزستان، گیلان، زاهدان و کاشان) را با تکنیک پیشرفته توالی یابی نسل جدید، مورد بررسی ژنومیک قرار داد.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی توضیح داد: این بررسی ها، تجزیه و تحلیل مربوط به منشاء، پویایی انتقال و تنوع ژنتیکی ویروس SARS-CoV-۲، و حداقل وجود دو خوشه مختلف از ویروس با نام B.۴ و B.۱* را در کشور نشان داد.

وی با اشاره به بررسی جهانی که منبع اولیه ویروس از اوایل دی ماه سال ۱۳۹۸ را از استان ووهان کشور چین نشان داده، افزود: نتایج حاصل از مطالعه بر نمونه های گرفته شده از استان های مختلف کشور نیز مشخص کرد که منشأ دوم ویروس در ایران از نوع اروپایی آن بوده که در اوایل اسفندماه سال ۱۳۹۸ از طریق اروپا به کشور وارد شده است.

نجم آبادی تصریح کرد: مطالعه این مرکز، در نوع خود منحصر به فرد و بسیار ارزشمند است، چرا که اولاً به دلیل صحت یافته‌های به دست آمده، دوماً به دلیل به کارگیری تکنیک پیشرونده توالی یابی کل ژنوم و سوماً به دلیل دسترسی به نمونه‌هایی از ویروس که از همان ماه‌های آغازین ورود به کشور باعث بیماری زایی شده‌اند، اطلاعات ما از ماهیت ژنوم ویروس را ارتقا بخشیده است.

وی افزود: نتایج این تحقیقات در آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی، در مقاله‌ای با عنوان "SARS-CoV-۲ outbreak in Iran: "The dynamics of the epidemic and evidence on two independent introductions در مجله Transboundary and Emerging Diseases به چاپ رسید، و در شهریورماه امسال (۱۴۰۰) از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان بهترین پژوهش در حوزه کووید-۱۹ در کشور شناخته و انتخاب شد.

این مقاله در لینک https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/tbed.14104 در دسترس قرار دارد.

کد خبر 5330322

منبع: مهر

کلیدواژه: ژنتیک ویروس کرونا تحقیقات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری فناوری فضایی فیس بوک شبکه ملی اطلاعات تحقیقات علمی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ایستگاه فضایی بین المللی صندوق نوآوری و شکوفایی فضانوردان عیسی زارع پور نوآوری همراه اول وزارت بهداشت کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۱۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را به صورت رسمی و با هدف گسترش فعالیت‌های سلامت‌محور در حوزه بین‌الملل آغاز کرد و پس از شکل‌گیری این معاونت و با همکاری معاونت‌های آموزش، پژوهش و توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد زمینه رشد و توسعه این دانشگاه در حوزه بین‌الملل فراهم شد.

دکتر شاپور بدیعی افزود: در سال ۱۴۰۲ فعالیت‌ها و اقدامات بسیارخوبی در حوزه بین‌الملل صورت پذیرفت و با ۲ سفری که به کشور‌های عراق و ترکمنستان داشتیم زمینه جذب و حضور بیش از پیش دانشجویان و گردشگران سلامت این کشور‌ها در مشهد فراهم شد.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه‌های علمی و دانشجویی تعامل بسیارخوبی با کشور آلمان و در موضوع نوروساینس داشته و داریم و تداوم این همکاری‌ها فی ما بین را در سال ۱۴۰۳ هم خواهیم داشت.

دکتر بدیعی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت از جایگاه و وضعیت به مراتب بهتری به نسبت سال‌های قبل برخوردار هستیم و می‌بینیم که مشهد به واسطه وجود بارگاه منور رضوی انتخاب نخست بسیاری از بیماران غیرایرانی جهت درمان در ایران بوده و هست، خاطرنشان کرد: خدمات بسیارخوبی در حوزه‌های سرپایی و بستری به بیماران غیرایرانی در مراکز درمانی دارای مجوز IPD ارائه شد و در سال گذشته و با همکاری استانداری خراسان رضوی، فرمانداری مشهد، کمیته گردشگری استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستمی و گردشگری خراسان رضوی، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد، دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال شرق کشور و دیگر مجموعه‌های شهری و استانی شاهد رشد خوبی در بحث حضور گردشگر سلامت در مشهد بودیم و رتبه اول کشور را در این حوزه کسب کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه جذب دانشجوی غیرایرانی در کنار پذیرشی که به میزان سال‌های قبل بود، ثبت نام و جذب متمرکز ۵۰ دانشجوی عراقی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری معاونت‌های آموزشی و فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه که بهترین کلاس‌ها و خوابگاه‌ها را با امکانات کامل در اختیار آنها قرار دادند زمینه جذب بیش از پیش این گروه از دانشجویان فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی