Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-09@02:21:38 GMT

2 اولويت راهبردي نفت و گاز شرق

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۱۱۲۹

خبرگزاری آریا- مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: توسعه میدان گازی جدید و تداوم ذخیره‌سازی گاز؛ دو اولویت راهبردی نفت و گاز شرق است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران (ICOFC)، آقای رامین حاتمی، در جلسه پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در نیمه دوم سال جاری افزود: موقعیت راهبردی منطقه عملیاتی خانگیران و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق به‌عنوان تأمین‌کننده گاز استان‌های شمال شرق کشور ایجاب می‌کند، توجه و اهتمام ویژه‌ای در راستای توسعه میدان گازی جدید توس و فاز دوم ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه D صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی، با اشاره به جایگاه ویژه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، ازآمادگی این شرکت برای تأمین سوخت زمستان شمال و شمال شرق کشور خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام‌شده در خصوص عملیات تعمیرچاه‌ها و حفاری چاه جدید با دکل حفاری، تعمیرات اساسی تأسیسات، خطوط لوله و چاه‌ها به میزان 46 هزار نفر ساعت، تعویض مخزن ذخیره‌سازی مایعات مرکز اندازه‌گیری، انجام آزمایش‌ها و اقدامات بهبودچاه‌ها، این شرکت آمادگی تولید روزانه64 میلیون مترمکعب در روز گاز در فصل زمستان را دارد.
حاتمی افزود: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به تولید مجموع هفت میلیارد مترمکعب گاز شده که معادل 104 درصد تولید تکلیفی است. میانگین تولید روزانه گاز طی چهار ماه پایانی سال نیز 58 میلیون مترمکعب در روز خواهد بود.
وی، درباره پیش‌بینی عملیات موردنیاز چاه‌های شرکت نفت و گاز شرق طی نیمه دوم سال 1400 خاطرنشان کرد: در این برنامه، عملیات با عناوینی همچون اسیدکاری، عملیات با لوله مغزی سیار، مشبک‌کاری، نصب مسدودکننده، نمودارگیری، آزمایش ممیزی فشار ساکن، آزمایش چاه با تفکیک گر سیار، تزریق دوره‌های مواد ضد خورندگی، تعمیر /تعویض شیر‌های تاج چاه، اندازه‌گیری فشار سرچاهی، بررسی وضعیت فشار فضای حلقوی، آزمایش تعیین میزان نمک در آب و موارد دیگر در میدان خانگیران به تعداد 830 و 33 مورد در میدان گنبدلی انجام می‌شود. لازم به ذکر است این عملیات‌هادر نیمه اول امسال 747 مورد در میدان خانگیران و 36 مورد در میدان گنبدلی صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به اجرای طرح استراتژیک ذخیره‌سازی گاز طبیعی در این شرکت طی سال‌های اخیر در میدان‌های سراجه قم و شوریجه دی اشاره و تصریح کرد: در رابطه با میزان تزریق و بازتولید گاز از مخزن ذخیره‌سازی شوریجه دی، علاوه بر تولید، تزریق گاز از ابتدای امسال تا 25 مهرماه یک میلیارد و 635 میلیون مترمکعب انجام شدکه 81 درصد برنامه محسوب می‌شود و در صورت ادامه تزریق تا یک ماه آینده به رقم یک میلیارد و 850 میلیون مترمکعب خواهیم رسید. در چهار ماه پایانی نیز روزانه 16 میلیون مترمکعب گاز از این میدان بازتولید خواهد شد. همچنین طی سال جاری درمجموع 880 میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه قم تزریق‌شده که با مجموع گاز‌های باقیمانده در این مخزن یک میلیارد و 220 میلیون مترمکعب می‌رسد.
بر اساس این گزارش مهم‌ترین پروژه‌های اصلاح، تکمیل و توسعه تأسیسات فرآورشی موجود و احداث تأسیسات جدید در سال 1400 شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق شامل نصب و جایگزینی مخزن ذخیره مایعات در مرکز جمع‌آوری، نصب مخزن جدید ذخیرهمایعات (فاز دو) در مرکز اندازه‌گیری، احداث هدر مستقل گاز شیرین مراکزجمع‌آوری، نصب تسهیلات سرچاهی چاه 43 خانگیران و احداث خط لوله جریانی، نصب تسهیلات سرچاهی چاه‌های شماره 28 و 73 خانگیران، احداث فلش تانک در مسیر آب تخلیه از مخزن ذخیره در مرکز اندازه‌گیری به حوضچه‌های تبخیر پالایشگاه، احداث و نصب تأسیسات تفکیک مایعات در جمع‌آوری گنبدلی، راه‌اندازی کامل تأسیسات مرکز جمع‌آوری و احداث تأسیسات تفکیک و چاه‌های پروژه ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه دی و تکمیل سامانه حفاظت کاتدی خطوط لوله است.
این گزارش می‌افزاید، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق یکی از سه شرکت تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که مسئولیت تولید و بهره‌برداری از مخزن عظیم گاز ترش مزدوران و سه مخزن گاز شیرین شوریجه B، شوریجه D و گنبدلی در شهرستان سرخس واقع در 180 کیلومتری شهر مشهد مقدس رابه عهده دارد. این شرکت مسئولیت تأمین گاز موردنیاز پنج استان شرق و شمال کشور شامل خراسان رضوی، جنوبی، شمالی، مازندران و بخشی از استان سمنان را به عهده دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نفت گاز شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق شرکت نفت مناطق مرکزی ایران میلیون مترمکعب ذخیره سازی گاز اندازه گیری مخزن ذخیره چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۱۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مخزن آبرسانی جویبار ۶۰ درصد پیشرفت دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، بهزاد برارزاده با اشاره به اجرای طرح‌های آبرسانی در شهرستان جویبار گفت: هم اکنون عملیات احداث مخزن دوهزار متر مکعبی و نیز ایستگاه پمپاژ شهر کوهی خیل با پیشرفت ۶۰ درصدی درحال انجام است.

وی گفت: به منظور ذخیره سازی و زون بندی شبکه آب شهر کوهی خیل و نیز زون بندی و تقویت فشار شهرک صنعتی و روستاهای بخش گیلخواران از جمله لاریم، کردکلا، چرخکتی، شهرک صنعتی و گلمحله عملیات احداث مخزن زمینی و ایستگاه پمپاژ شهر کوهی خیل در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی این طرح تصریح کرد: تا کنون گودبرداری، محوطه سازی، بتن ریزی پی و دیواره مخزن اجرا و بتن ریزی سقف، ساخت ایستگاه پمپاژ و خط انتقال در حال انجام است.

برارزاده، اعتبار پیش بینی شده برای این طرح را ۲۰۰ میلیارد ریال دانست و افزود: تا کنون ۸۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه صرف شد.

مدیرعامل آبفامازندران، جمعیت برخوردار از این طرح را ۱۰ هزار نفر عنوان کرد.

کد خبر 6100496

دیگر خبرها

  • اولویت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در سال جهش تولید اعلام شد
  • ساخت مخزن آبرسانی جویبار ۶۰ درصد پیشرفت دارد
  • برنامه دولت برای واگذاری های سال ۱۴۰۳ اعلام شد/ کیش ایر در اولویت
  • نقش آفرینی جزیره نوآور قشم در دیپلماسی فناوری و نوآوری در سطح بین المللی
  • تولید حدود ۲۷۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲
  • ۳۰۷ کالای راهبردی نفتی شناسایی‌ شد/ ۷ پروژه در محله نهایی سازی
  • بازنگری مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت بیمه سرمد/ بهشتی‌نژاد مدیرعامل بیمه سرمد: ارائۀ خدمات بیمه‌ای به‌هنگام با حفظ کیفیت مهم‌ترین رکن مأموریت بیمه سرمد خواهد بود
  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید